Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Entreprenad 6 november

    Därför är VW:s pickup rena guldkalven

    Volkswagen verkar ha fått till en kanonsuccé med den nya sexcylindriga Amarok-pickupen. Försäljningen stiger kraftigt. Nästa år kommer den att öka ännu mer, tror man på VW.

     För folk som vill ha mer klös i spisen.
    För folk som vill ha mer klös i spisen. FOTO: Volkswagen

    VW Amarok har varit den marknadsledande pickupen sedan den kom 2011. Och nu drar den ifrån ytterligare.

    – V6:an är väldigt populär. Det är den enda bilen i segmentet som har en sexa. Både Toyota och Nissan gick ned i motorstorlek, från sexor till enbart fyror. Vi gick åt andra hållet och har sexor i alla Amarok, även de motorsvaga. Uppenbart gick det hem hos kunderna, säger Dan Andersson, marknadschef på Volkswagen Transportbilar.

    Lägre CO2-utsläpp

    Trots att VW har gått upp i motorstorlek är koldioxidutsläppen ändå mindre i den starkaste sexan jämfört med den gamla fyran, 199 mot 208 gram per kilometer. Och då ger den ett ordentligt vridmoment, 550 Nm, redan vid 1 500 rpm för det starkaste motoralternativet på 224 hk.

    LÄS MER: Här är listan – så slår pickupskatten

    Under årets första tio månader har försäljningen ökat med 57 procent, jämfört samma period förra året.

    – Vi har haft problem att leverera. Efterfrågan har varit större än produktionsresurserna. Men nu har proppen gått ur, säger Dan Andersson.

    Eftersom bilen går bra på de flesta marknaderna har man inte kunnat flytta över bilar från andra områden.

    Mest Malus

    Den 1 juli nästa år införs med största sannolikhet Bonus-Malus på tyngre dieselbilar vilket innebär kraftigt höjd skatt de första tre åren för nyregistrerade bilar.

    Märker ni av Bonus-Malus ännu?

    – Inte ännu men det kommer vi säkert att göra nästa år. Då blir det nog en framtung försäljning då alla vill ha dem registrerade före den 1 juli. Vi försöker få in så mycket volym som vi kan. Alla gör samma sak.

    Kommer försäljningen att dö efter den 1 juli?

    – Jag kan tänka mig att försäljningen går ned trettio procent kanske. Just i segmentet pickuper finns det inga alternativ, varken eldrivna eller elhybrider. Det är olyckligt att de jämställer pickuper med sportbilar, säger Dan Andersson.

    En förlorare

    I registreringsstatistiken från Bil Sweden finns ytterligare två vinnare bland pickuperna. Och en förlorare.

    Ford Ranger har ökat sin försäljning varje år de senaste fyra åren.

    Och nykomlingen Fiat Fullback, som är en förklädd Mitsubishi L200, har tredubblat försäljningen till 275 bilar (januari till oktober) sedan introduktionen förra året. Mitsubishi L200 säljs fortfarande som eget märke. Lägger man ihop de båda så når de upp till de övriga, Nissan Navara, Ford Ranger och Toyota Hilux.

    Nissan Navara har tappat 17 procent i försäljning fram till och med oktober.

    LÄS OCKSÅ: Därför tvekar jättarna om elpickuperLÄS OCKSÅ: Krallig pickup från RenaultLÄS OCKSÅ: Få vågar tro på glädjesiffrorna

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Obegränsad läsning – alla artiklar på atl.nu
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    • Spara 98 kr! Ord pris 99 kr/mån
    • Bekväm tillsvidareprenumeration
    • Avsluta när du vill. Ingen bindningstid

    1 kr första månaden. Därefter betalar du 99 kr/mån. Avsluta när du vill.

    Till toppen