Gå till innehåll
  • svg_commentsatlicons_arrow-11atlicons_arrowsvg_facebooksvg_linkedinsvg_mailatlicons_menuatlicons_molnigtsvg_playsvg_searchatliconssvg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login atlicons_like

    Bröderna Johansson satsar på Jenz-huggar

    VIDEO. Fyra Chippertruck arbetar i Sverige idag. Bröderna Johansson, Jämjö, Blekinge, har en plus tre Jenz-huggar till.

     Bertil och Hans Johansson startade flisningen 2010 och ser ljust på framtiden. Men mycket jobb blir det.
    Bild 1/2 Bertil och Hans Johansson startade flisningen 2010 och ser ljust på framtiden. Men mycket jobb blir det. FOTO: Per Österman
     Det kan vara lerigt i Blekinge. Föraren Victor Johansson uppskattar den äkta sexhjulsdriften i Chippertruck. Till höger Bertil och Hans Johansson.
    Bild 2/2 Det kan vara lerigt i Blekinge. Föraren Victor Johansson uppskattar den äkta sexhjulsdriften i Chippertruck. Till höger Bertil och Hans Johansson. FOTO: Per Österman

    Bröderna Johansson startade firman med en pto-driven Jenz-hugg dragen av en Claas-traktor 2010.

    – Det var inte lätt att få Södra att acceptera det systemet först. De trodde inte att huggen skulle hålla, säger Hans Johansson.

    Men den höll. Vid senaste upphandlingen med Södra tillkom ytterligare två huggbilar på Volvo-chassier, kraftiga stycken med 700 och 750 hästkrafter, båda byggda av Nybro Transportteknik.

    Därtill har man en Chippertruck, det vill säga en Jenz-hugg på Man-chassie. Bilen har bara 480 hk.



    – På vägen är Volvobilarna oslagbara jämför med Chippertrucken. Men flisningen är inte segare i Chippertrucken för den har datorsystem som styr motorn. Kapaciteten är ungefär densamma, säger Hans Johansson.

    Manuellt i Man

    Och man får sitta och växla manuellt i Man-bilen. Men den har äkta sexhjulsdrivning, det vill säga mekanisk drivning på styraxeln.

    – Den tar sig fram på ett helt annat vis, speciellt där det är lite blött. Där är den oslagbar. Den har också högre markfrigång. Det var därför vi ville prova den. Och förarmiljön när man flisar i Chippertrucken är otroligt mycket bättre, säger Hans Johansson.

    Chippertrucken går åt Falan Energiflis, tidigare Blekinge Flis, som levererar till Karlskrona värmeverk.

    Den pto-drivna traktorhuggen har man behållit trots att trenden varit att all flisning ska ske vid bilväg med lastbilshugg. Traktorn går med en flakväxlardumper.

    Närmare service

    Bröderna Johansson tycker det är positivt att Värmdal köpt Nybro Transportteknik. Service och lager kommer betydligt närmare. Även branschen som sådan börjar vakna till liv.

    – Jag ser ljust på framtiden. Problemet är bara att hitta duktigt folk. Folk som klarar hela biten och som man kan lita på. Det är ju svårare att köra en huggbil med släp jämfört med en timmerbil, säger Hans Johansson.

    LÄS MER: Gemensam service för Man och Jenz

    Kommentarer

    Genom att kommentera på ATL.nu så godkänner du våra regler.

    Läs mera om

    Så här läser du vidare

    Är du redan prenumerant? Logga in här för att läsa vidare


    Bli prenumerant på ATL Premium så ger vi dig ännu mera

    • Utvald kvalitetsläsning
    • Viktiga analyser och extramaterial
    • Nyhetsbrev med chefredaktörens bästa tips
    • ATLs e-tidning kvällen före tidningsdag
    Prova-på-pris
    49:-/mån
    • 3 mån för bara 147 kr (ord pris 297 kr)
    • Ingen bindningstid
    • Spara 150 kr
    Till toppen