Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Arbetsliv 31 augusti 2015

    Arla expanderar i Afrika

    Genom två nya joint venture-företag i Nigeria och Senegal fortsätter Arla sin expansion.

    Två nya lokala partners, Tolaram i Nigeria och Attieh Group i Senegal, ska stå för distributionen. Samarbetena är en del av Arla Foods strategi för att satsa på marknader utanför EU.

    Målsättningen är att öka den årliga omsättningen i området söder om Sahara från cirka 90 miljoner euro till cirka 460 miljoner euro till år 2020.

    Detta ska nås genom försäljning av mjölkpulver och mjölk till den växande medelklassen.

    Arla omsätter cirka 80 miljoner euro årligen redan i Nigeria men hittills har verksamheten baserats på olika distributionsavtal.

    Det nya joint ventureföretag ska heta TG Arla Dairy Products LFTZ Entreprise och ägss till 50 procent av Arla och till 50 procent av Tolaram Group.

    Det nya joint venture-företaget i Senegal heter Arla Senegal SA och ägs till 75 procent av Arla och 25 procent av Attieh Group.

    Till toppen