facebooktwittermail

Traktorolyckan: "Jag var bara en passagerare"

Det säger Sven Täppers om skräckfärden som slutade i en bäckravin. Motorn dog och bromsverkan försvann, men mirakulöst nog kunde han kliva ur helt oskadd.

Instrumentbrädan på Sven Täppers traktor blinkade som en julgran, motorn dog och bromsarna slutade fungera.
Instrumentbrädan på Sven Täppers traktor blinkade som en julgran, motorn dog och bromsarna slutade fungera. FOTO: PER TÄPPERS

Sven Täppers hade några kilometer kvar av transporten med full last på släpet. Plötsligt dog motorn på hans Case IH Puma 180 hk från 2010 och den blev okontrollerbar.

Det var i våras när Sven Täppers var på väg mellan arrendemarken i Sunne och gården i Utterbyn, Torsby, en resa på cirka fyra mil, med foder till djuren när olyckan var framme. Han var nästan hemma när han kom upp på toppen på en backe med långt nedförslut.

– Jag har kört där 100-tals gånger och gör samma procedur varje gång. Bromsar ned två till tre gånger för att komma ned i 40 kilometer i timmen, säger han till ATL.

Motorhaveri

Den här gången hände det något. Det skrek till i motorn, alla lampor tändes på instrumentpanelen och motoreffekten försvann.

– Jag var bara passagerare nedför backen, berättar Sven Täppers. Det enda jag tänkte var: ”Håll den på vägen”

Vägen är en asfaltsväg som går på västra sidan av övre Fryken, den tidigare huvudvägen mellan Sunne och Torsby. Speciellt sommartid är den ganska hårt trafikerad.

Han stod på bromsen hårt och tog spjärn mot sätet så hårt att han tryckte sönder förarstolen. Ekipaget vobblande fram och tillbaka över vägen och som av ett under kom ingen mötande trafik. Däremot hade han bilar bakom sig som insåg att något var fel och inte gav sig på att köra om.

[BILD]

Gick rakt ned i ravin

Trots den minimala bromsverkan som fanns till följd av att kärran med 20 balar tryckte på, lyckades Sven bromsa ned ekipaget till mellan 25 och 30 kilometer innan han nådde kurvan i slutet av backen där man gick rakt ut och ned i en bäckravin.

– Nu får du hålla i dig, minns jag att jag tänkte, säger Sven Täppers.

Vagnen välte men Casen blev stående på alla sina fyra hjul nere i bäcken och Sven Täppers kunde klättra ut i stort sett oskadd förutom sönderslagna knogar.

Traktorn var från 2010 och hade gått 7500 timmar. Den var utrustad broms även i framaxeln, ett tillval som troligen bidrog till att det gick så bra som det gick. Sven Täppers hade aldrig tidigare haft problem med motorn, det fanns bränsle och den var välservad.

– Jag har funderat på vad det var som hände, om det var något i datasystemet som slogs ut eller om jag kom åt något men nej, jag vet verkligen inte. När sedan bärgaren kom startade motorn på första försöket.

När traktorn kom till verkstaden var felkoderna så många att det inte gick att avgöra vad som orsakat haveriet.
När traktorn kom till verkstaden var felkoderna så många att det inte gick att avgöra vad som orsakat haveriet. FOTO: PER TÄPPERS

Fick ny traktor

Traktorn bärgades till Maskin Väst i Karlstad men inte heller där har man kunnat konstatera vad det var.

– Det är så mycket felkoder i datorn så ingen kan säga vad det var som var där först, säger Sven Täppers som fick sin traktor inlöst av försäkringsbolaget Dina.

Det fungerade snabbt, smidigt, utan konstigheter och han fick hjälp med lånetraktor.

Sedan någon månad står en ny Case IH Puma på gården i Utterbyn. Han tvekade inte att välja samma märke trots allt.

– Nej, det är en bra traktor som jag trivs med.

LÄS MER: Knutkorsolyckan fortfarande ett mysterium

PREMIUM: En olycka kan fälla friheten

LÄS MER: Änglavakt när knutkorset gick av

PREMIUM: Ung bonde satsar på egen köttgård

PREMIUM: Tjur bland korna - så ökar du säkerheten