facebooktwittermail

Här är mjölkannonserna Facebook stoppade

LRF:s Hjärta mjölk stoppades - ansågs sprida vilseledande material.

ATL berättade i fredags att Facebook stängt annonskontot för kampanjen Hjärta mjölk som startats av svenska mjölkbönder och mejerier via LRF Mjölk.

Syftet med kampanjen var att presentera fakta om hälsofördelarna med att dricka mjölk. Detta skedde bland annat genom att marknadsföra vissa inlägg så att de även spreds till personer som ännu inte "gillar" facebooksidan.

[Bild]

Anna Blomberg, mediestrateg på LRf Mjölk och på Hjärta mjölk, blev förvånad över att de stängdes av från annonskontot och har via en rad mail till Facebook försökt reda ut vad i kampanjen som de menade var vilseledande.

ATL har tagit del av de mailen.

"Negativ feedback"

Först svarar Facebook att annonskontot är avstängt för att det "inte följer Facebooks annonseringsregler".

"Ditt konto har inaktiverats eftersom det kört vilseledande annonser som medfört omfattande negativ feedback från användarna på Facebook" skriver en talesperson från Facebooks annonsgrupp till Anna Blomberg.

Hon skriver då tillbaka och frågar varför annonserna anses vara vilseledande.

[Bild]

Nöjer sig inte med svaret

Facebook svarar då att de strävar efter att ge den bästa informationen och de bästa verktygen men att de i nuläget inte omprövar sitt beslut.

Anna Blomberg nöjer sig inte med svaret utan frågar igen vilka annonser som anmälts, på vilket sätt de var vilseledande och hur många anmälningar som kommit in på respektive annons.

Facebook svarar då:

"Efter en noggrann granskning har vi fastställt att vi inte kan vidta ytterligare åtgärder i det här ärendet".

[Bild]

Anna Blomberg är förvånad över att Facebook stängt av annonskontot, dessutom utan någon varning från dem innan.

- Jag har sedan i december försökt att få svar från Facebook vad det är som ansetts vara vilseledande men vi har inte fått något svar, säger Anna Blomberg.

[Bild]

ATL har sökt representanter för Facebook för en kommentar. Via Spotlight PR för Facebook i Norden hälsar de att de inte kommenterar specifika fall.

Läs mer: Facebook stängde av Hjärta mjölk

Läs mer: Växande intresse för den svenska mjölken

Läs mer: Därför ska barn dricka mjölk

Läs mer: Förskolor i stan ratar mjölk

Läs mer: LRF Mjölk vill slå hål på myterna i sociala medier