facebooktwittermail

Arla växer i Indonesien

Arla ingår ett partnerskap med ett indonesiskt livsmedelsföretag. Mejerijätten stärker därmed sin verksamhet i Sydostasien som är en viktig tillväxtregion för Arla.

Det är genom ett så kallat joint ventureavtal som Arla ingår ett partnerskap med med PT Indofood CBP Sukses Makmur Tbkm, ett av de ledande företagen för snabbrörliga konsumtionsvaror i Indonesien.

- Vi är glada över att ingå ett partnerskap med ICBP som har stor erfarenhet av mejeri och ett omfattande distributionsnätverk i Indonesien med tillgång till alla viktiga återförsäljare. Samarbetet med ICBP gör att vi kan erbjuda våra högkvalitativa mejeriprodukter till fler indonesiska konsumenter”, säger Tim Ørting Jørgensen, ansvarig för Arlas internationella verksamhet, i ett pressmeddelande.

Jättemarknad för mejeriprodukter

Indonesien har över 250 miljoner invånare, varav 50 procent är under 30 år, och är den största marknaden för mejeriprodukter i Sydostasien.

- Vi är glada över att få möjligheten att samarbeta med Arla. Det här samarbetet kompletterar vår befintliga mejeriverksamhet i Indonesien, säger Anthoni Salim, ansvarig för ICBP.

Det nya joint venture-företaget heter Arla Indofood Sukses Makmur. Aktieägarstrukturen kommer att fördelas så att 50 procent plus 1 andel i företaget ägs av Arla och 50 procent minus 1 andel ägs av ICBP.