facebooktwittermail d

Volvo lanserar nya V70

Volvo har gett offentlighet åt nya V70, kombin som från det den kom varit Sveriges mest sålda bil. Den nya är lyxigare, sportigare och mångsidigare.


Dagens V70 kom år 2000, den nya är generation tre. Förutom ny, litet rundare kaross får nya V70 ytterligare ökad säkerhet och på motorer med flera cylindrar och ny turboteknik.

Bensinvännerna får en treliters, sexcylindrig turbomotor med 285 hk och 400 Nm och en sexcylindrig sugmotor på 3,2 liter med 238 hk och 320 Nm. Dubbla kamprofiler sägs här ge"två motorer i en" för både prestanda och körekonomi. Fortsatt erbjuds femcylindrig, 2,5-liters bensinmotor med lättrycksturbo, 200 hk och 300 Nm.

Liksom i dag blir det två femcylindriga dieselmotorer, en vidareutvecklad D5 med 185 hk och 400 Nm och 2,4D med 163 hk och 340 Nm. D5 med underhållsfritt partikelfilter som standard. Under 2007 kommer också en flexifuelmotor på 145 hk. När allt är på plats erbjuds effekter 136-285 hk.

Nya V70 kan också fås med fyrhjulsdrift, tyvärr bara i par med den dyraste bensinmotorn. Hastighetsstyrd servostyrning blir tillval medan elmanövrerad parkeringsbroms som håller bilen still tills föraren gasar är standard.

Volvo räknar med att sälja 75 000 bilar per år varav 80 procent i Europa. Bilen visas på riktigt på bilsalongen i Genève i mars och försäljningen startar i Sverige under våren.

Ännu saknas siffror om priser och bränsleförbrukning. För att klara väntade koldioxidkrav ska Volvos bilar i snitt klara sig under en halv liter per mil. Motoreffekterna antyder att det inte blir självklart.

Jan Vainult