facebooktwittermail

Vidas kunder i Japan avvaktar

Vida startade vid årsskiftet ett försäljningsbolag i Japan för att göra en omstart för sin export. Fram till katastrofen har det gått bra, men nu vill flera kunder avvakta och se vad som händer, uppger Smålandsposten.

Vida har valt att satsa extra på Japan som visserligen har varit en viktig marknad sedan början av 1990-talet, men som minskade efter Gudrun.

Sedan årsskiftet är ett försäljningsbolag etablerad i Japan med två anställda och det nya målet är att 10-15 procent, eller 100 000-150 000 kubikmeter, av produktionen ska gå till Japan. Och redan var Vida en bra bit på vägen när katastrofen inträffade.

Flera kunder väljer nu att avvakta med att beställa extra volymer innan man vet vad som händer i området kring kärnkraftverken, säger vd Måns Johansson till tidningen.

Japan är det sjunde största mottagarland av sågade och hyvlade barrträdvaror från Sverige. Under 2010 exporterade cirka 750 000 kubikmeter dit. ATL.nu