De tidigare ägarna i Väderstad har nu släppt tolv procent av aktierna till nästa generation i familjen Stark. Det innebär att företaget idag har 13 ägare, de fyra syskonen Stark och nio kusiner. De yngre ska tydligare introduceras i företagets verksamhet för att förbereda ett kommande generationsskifte.
Väderstad kvar inom familjen
"Det har varit många rykten." Det säger Crister Stark till ATL i en intervju om bland annat generationsskiftet i Väderstad.
ATL har pratat med ordförande Crister Stark, 65 år.
Hur känns det att lämna över en del av företaget till en ny generation?
– Vi tycker det är roligt. Vi har förberett oss genom att gå utbildningar inom något som heter Family Business Network.
Kommer de yngre att vara aktiva inom företaget?
– De är väldigt intresserade. Flera av dem kommer att jobba inom företaget, andra kommer inte att göra det.
När är det dags att lämna över ordförandeklubban?
– Det vet jag inte. Det blir ju en stämma där de olika aktieägarna får rösta på vad de tycker.
Har det någonsin varit tal om att sälja företaget eller notera det på någon börs?
– Nej. Det har varit många rykten, men vi har aldrig diskuterat en försäljning med någon. Men vi har fått frågor om vi ska sälja.
Vem är det som ställt de frågorna?
– Det är naturligtvis branschföretag. Men vi har aldrig varit i några förhandlingar. Så vi vet inte heller hur seriösa de varit.
Hur ser framtiden ut för företaget?
– Vi jobbar vidare med jordbearbetning och sådd. Vi tror att vi har en stor potential att göra mera på de områdena.
För några år sedan köpte ni kanadensiska Seed Hawk, är det flera uppköp på gång?
– Det är inget aktuellt för tillfället. Men det kan hända om det är något speciellt område man vill förstärka eller om någon erbjuder en möjlighet så får man titta på det.
Har du några tips till lantbrukare som står inför en generationsväxling?
– Det kan vara en komplicerad process. Om jag skulle ge något råd så är det att man ska hålla på med frågorna en längre tid och att båda generationerna gör det tillsammans för att kunna fatta bra beslut. Jag kan också rekommendera lantbrukare att titta på detta med Family Business Network.