facebooktwittermail d

USA-puller med fyra V8-or importerad till Sverige

Tre killar i Skåne håller som bäst på att bestämma om de ska slå pullingpubliken med häpnad och köra med fyra motorer i 3,5 ton modifierat eller bygga om till två motorer för tävling i den knivskarpa konkurrensen i 2,5 ton modifierat.

Det är en historisk, amerikansk pärla som håller på att få ett nytt liv på en gård utanför Trelleborg i Skåne. Jonas Åkerman, Magnus Gröndahl och Martin Jönsson äger den spektakulära tävlingsmaskinen. Anton Pettersson hjälper till att meka. Under hösten har gänget gått från att vara sugna på att köra med en egen pullingtraktor till att ha ett USA-bygge med fyra kompressormatade V8-or i verkstaden.

Annons på nätet

Möjligheten dök upp. Det tog inte lång tid att bestämma sig, säger Magnus Gröndahl.

Närmare bestämt två dagar tog det för de tre vännerna att gå från tanke till handling. En onsdag i augusti började de diskutera en annons om en potent pullingtraktor, som Magnus Gröndahl hittat på bilhandlaren Gardner Stones hemsida på internet. På fredagskvällen var traktorn köpt.

– Det är ett ganska stort beslut att köpa något osett. Det var spännande när vi fick hem containern den 6 oktober och öppnade den. Allt har visat sig vara vad vi hoppats på, säger Jonas Åkerman.

Känd traktor

Gardner Stone är förstås inte vilken bilhandlare som helst. Han har hållit på med olika typer av motorsport i 40 år och är bland annat mannen bakom den populära pullingtraktorn The General. Generalen har förbluffat otaliga åskådare med sina fyra turbinmotorer av typen Lycoming T-55, som suttit i helikoptermodellen Chinook och alstrar cirka 3 000 hästkrafter styck.

Svenskgängets import är en traktor som Gardner Stone tog i inbyte vid en affär. Traktorn hette från början Northern Eagle och kördes med stor framgång av numera avlidne Duane Hotaling på 1990-talet. Traktorn var bland annat sponsrad av det kända ölmärket Budweiser. Namnet byttes så småningom till Tinker Toy och traktorn ägdes senast av John Timer.

– Den har tävlat i både USA och Kanada och gått i klasserna 7 500 och 7 200 pounds. Det är under 3 500 kilo, så det ska inte vara något problem att köra i 3,5 ton modifierat om vi väljer att göra det, säger Jonas Åkerman.

Många beslut

Vilken klass det blir hänger på vilket skick motorerna är i. De håller på att plockas sönder och hittills ser delarna lovande ut. Självklart kommer det att behövas renovering och det gäller att försöka bestämma vad som blir bäst.

– Det blir många beslut som vi kommer att få ta, säger Martin Jönsson.

 

Förutom tävlingsklass och utformning av motorer, störtbåge och skärmar behöver ägartrion ta ställning till världsliga saker som namn och färg. Möjligen också om det behövs fler mekarkvällar än tisdagar och torsdagar. En av anledningarna till att teamet valt bort att bygga en traktor från grunden är att de jobbar alldeles för mycket.