Hälsingestintan profilerar sig som ett etiskt köttföretag. Man erbjuder konsumenterna digital spårbarhet ned på gårds- och djurnivå och för två år sedan startade man ett mobilt slakteri med syftet att minska stressen för djuren. Enligt vd och delägare Britt-Marie Stegs har satsningarna slagit väl ut och man vill nu expandera konceptet.
Tunga finansiärer in i Hälsingestintan
Bland annat familjen Wallenberg och Antonia Ax:son Johnson med familj går in med 40 miljoner kronor och finansierar Hälsingestintans expansion.
– Efterfrågan på vårt gårdslaktade kött har överträffat våra förväntningar och vi ser en betydande tillväxt framför oss, konstaterar Britt-Marie Stegs.
Finansiella muskler
Nu går alltså familjen Wallenberg och Antonia Ax:son Johnson med familj in i företaget och tillför finansiella muskler i form av 40 miljoner kronor. De övriga finansiärer är entreprenören Dimitris Gioulekas vd för teknikföretaget Knightec, familjen Jonas af Jochnick, samt Pia Ohlson som är anställd i företaget.
– Vi kan inte tänka oss en bättre ägarkonstellation än den grupp, som nu beslutat sig för att gå in som ägare i bolaget, säger Olof Stenhammar, styrelseordförande.
Viktigt med djuretik
För företagaren Antonia Ax:son Johnson, som är en av finansiärerna via familjen, är de djuretiska frågorna viktiga.
– Som företagare, inte minst inom hästbranschen och då med familjens hästgård Lövsta Stuteri i åtanke, är de djuretiska och hållbarhetsfrågorna avgörande för oss. Jag har följt Hälsingestintan och Britt-Maries nytänk inom den här branschen en längre tid och genom att kunna bistå ekonomiskt kan vi hjälpa henne och företaget att ta nästa steg, säger Antonia Ax:son Johnson.
– Den svenska djurhållningen sticker ut och konsumenterna blir allt med medvetna. Det här är en bransch som kommer att förändras i den riktningen och det här finansiella tillskottet ger och möjlighet att leda utvecklingen, fortsätter Olof Stenhammar, styrelseordföranden och största delägare i bolaget.
Fler mobila slakterier
Pengarna ska användas till en satsning på ett utökat antal egenproducerade köttrasdjur, expansion av fler mobila slakterier, samt marknadsföring till konsumenterna.
De nya ägarna tecknar en nyemission och förvärvar en del aktier av tidigare delägare för en sammanlagd andel av bolaget på 27 procent.