Det var i januari förra året som en potatisodlare på Åland beställde gödsel hos företaget Ab Lantbruk som i sin tur förmedlade gödselbeställningen till transportföretaget Transmar.
Potatisodlaren menar att chaufförer från transportföretaget ringde flera gånger och sa att gödseln skulle levereras - men ingenting hände. Med påsken kom besked om att det inte fanns någon gödsel och Transmar hade beställt fel, uppger Nya Ålandstidningen.
Fördröjd potatissättning
Inget fanns på lager och Ab Lantbruk försökte få ihop en tillräcklig mängd. Men för odlaren innebar det att potatissättningen fördröjdes med två veckor.
- De var mitt i karriären när det var dags att skörda och satt fast i stakarna. De gjorde att det blev mer mekaniska skador och att skörden blev mindre än vanligt, säger potatisodlaren till Nya Ålandstidningen.
Förlust på 12 000 euro
Den uteblivna gödselleveransen innebar enligt potatisodlarens kalkyl att han fick tio ton mindre potatis per hektar förra året än vad han borde haft, en förlust på 12 000 euro, cirka 106 000 kronor.
Tidningen skriver vidare att Transmar inte vill kommentera det specifika fallet och potatisodlarens reklamation kommer hanteras enligt transportavtalen som regleras av lagstiftningen. ATL.nu