Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 29 maj

    Zetor Crystal HD 170 – Enkel och gedigen traktor

    Med Crystal är Zetor tillbaka med sex-cylindriga traktorer, dock långt från det kantiga utseende som utmärkte föregångarna från 1970- och 80-talen. ATL har provkört Crystal HD 170, en lättkörd gedigen traktor, men med en del missar i finish och detaljarbete.

     Zetor är med Crystal tillbaka med sexcylindriga traktorer, med betydligt rundare former än 70- och 80 talets föregångare.
    Zetor är med Crystal tillbaka med sexcylindriga traktorer, med betydligt rundare former än 70- och 80 talets föregångare. FOTO: Hans Dahlgren

    Zetor Crystal har sexcylindriga motorer från Deutz, med en cylindervolym på 6,1 liter. Den maximala effekten på HD 170 är 171 hästkrafter, med ett maximalt vridmoment på 740 newtonmeter. Avgaskrav enligt steg 4 uppfylls med EGR, dieselpartikelfilter och SCR katalysator. Motorhuven kan öppnas i ett stycke och frilägger därmed luftfilter och kylpaketet. Här är rengörningen inte optimal eftersom det endast är kondensorn som kan dras åt sidan. Även om det finns avstånd mellan kylarna blir det svårt att få allt helt rent.

     Den sexcylindriga motorn på 6,1 liter och 171 hästkrafter är hämtad från Deutz. Motorhuven öppnar väl för kylpaket och luftfilter. För att frilägga helt måste sidoplåtarna demonteras med hjälp av verktyg.
    Den sexcylindriga motorn på 6,1 liter och 171 hästkrafter är hämtad från Deutz. Motorhuven öppnar väl för kylpaket och luftfilter. För att frilägga helt måste sidoplåtarna demonteras med hjälp av verktyg. FOTO: Hans Dahlgren
     Framaxel från Cararro med individuell fjädring. Hög komfort till priset av 32 smörjnipplar. Centralsmörjning finns på tillvalslistan.
    Framaxel från Cararro med individuell fjädring. Hög komfort till priset av 32 smörjnipplar. Centralsmörjning finns på tillvalslistan. FOTO: Hans Dahlgren

    Växellådan är helmekanisk med en trestegad powershift, kompletterat av en femstegad synkroniserad växellåda och hög- och lågväxel. Detta ger sammanlagt 30 växlar i båda riktningarna. Växellådan har Eco-läge och 40 kilometer i timmen nås vid 1 700 varv per minut. Det är lätt att komma igång och traktorn växlar lugnt och distinkt. Manövrering av powershiften sker med knappar på växelspaken, där också en knapp för frikoppling finns. Fram-/bakreglage med neutralläge sitter på rattstången. Tyvärr överlappar inte powershiften över stegväxlarna och tre kopplingsfria steg känns i minsta laget. Traktorn har 540 och 1 000 varvs kraftuttag med Eco-läge för båda. Det mesta inklusive bromsar manövreras med hjälp av tryckluft.

     Sikten är god och en bred dörr gör insteget bekvämt.
    Sikten är god och en bred dörr gör insteget bekvämt. FOTO: Hans Dahlgren
     Powershiften manövreras med tryckknappar på stegväxelspaken. På framsidan av spaken finns också en knapp för frikoppling av växellådan
    Powershiften manövreras med tryckknappar på stegväxelspaken. På framsidan av spaken finns också en knapp för frikoppling av växellådan FOTO: Hans Dahlgren

    Bekväm hydraulik

    En kugghjulspump med ett pumpflöde på 85 liter per minut är kanske inte mycket i den här storleksklassen. Men skall traktorn inte köras med hydraulikkrävande redskap så kan det inte bli enklare och driftsäkrare. Elektroniskt manövrerad trepunktslyft och elhydrauliskt manövrerade hydraulventiler från Bosch andas också driftsäkerhet. Lyftkraften på 8,5 ton räcker för de flesta arbetsuppgifter. Irriterande är att paddelreglagen för hydraulventilerna stannar kvar i inkopplat läge med risk att pumpen går på överströmning och slits med ett öppet hydraulsystem. Joystick och mittmonterade hydraulventiler finns för frontlastare eller frontlyft.

     Traktorn har inget armstöd med alla reglage placerade på den högra manöverpanelen. Allt är logiskt och lättanvänt.
    Traktorn har inget armstöd med alla reglage placerade på den högra manöverpanelen. Allt är logiskt och lättanvänt. FOTO: Hans Dahlgren
     Irriterande är att paddelreglagen stannar kvar i aktiverat läge. Är ingen timerfunktion aktiverad är det lätt att glömma bort och pumpen slits i onödan.
    Irriterande är att paddelreglagen stannar kvar i aktiverat läge. Är ingen timerfunktion aktiverad är det lätt att glömma bort och pumpen slits i onödan. FOTO: Hans Dahlgren

    Slirar på detaljerna

    Det är enkelt att ta plats i förarhytten och man sitter bra. Att armstödet saknar reglage känns till en början lite ovant men ger samtidigt generösa möjligheter att svänga runt förarstolen i båda riktningar. Reglagen sitter inom bekvämt räckhåll trots att de är placerade på skärmen. Instrumenteringen består av en färgdisplay som är väldigt tydlig i sin grafik och enkel att avläsa.

     All värme och ventilation är samlad i hyttaket. Ett takfönster lyser upp den annars lite mörka hytten.
    All värme och ventilation är samlad i hyttaket. Ett takfönster lyser upp den annars lite mörka hytten. FOTO: Hans Dahlgren
     Att placera tryckluftsutrustningen verkar vara varje traktorkonstruktörs mardröm. Placeringen innanför bakhjulet är utsatt.
    Att placera tryckluftsutrustningen verkar vara varje traktorkonstruktörs mardröm. Placeringen innanför bakhjulet är utsatt. FOTO: Hans Dahlgren

    Sammanfattningsvis sticker Zetor Crystal inte ut med den senaste tekniken. Däremot är det en trevlig lättkörd traktor som räcker för många användare. Hade man sedan tagit tag i detaljarbetet med elkablar som riskerar att skava och självskärande skruvar som sticker ut, hade resultatet varit riktigt bra.

     På Crystal pyser det lite här och var. Traktorn har tryckluftsmanövrerade bromsar. Den stora burken till vänster är bromsklockan för höger bakhjulsbroms.
    På Crystal pyser det lite här och var. Traktorn har tryckluftsmanövrerade bromsar. Den stora burken till vänster är bromsklockan för höger bakhjulsbroms. FOTO: Hans Dahlgren
     Tydlig färgdisplay med prestandamonitor.
    Tydlig färgdisplay med prestandamonitor. FOTO: Hans Dahlgren
     Detaljarbetet behöver förbättras på många ställen. Elkablar som ligger oskyddat och skaver finns på flera platser på traktorn och är en källa till framtida problem.
    Detaljarbetet behöver förbättras på många ställen. Elkablar som ligger oskyddat och skaver finns på flera platser på traktorn och är en källa till framtida problem. FOTO: Hans Dahlgren

    Zetor Crystal HD 170

    Grundpris: 1 045 000 kr

    Pris provkört ex: 1 118 000 kr

    Teknik (standardutförande)

    Motor: Deutz TDC 6.1 L6 (steg 4)

    Antal cylindrar/volym: 6/6,1 l

    Max. effekt (enl. 2000/25/EC): 126 kW/171 hk

    Max. vridmoment: 740 Nm/1500 rpm

    Transmission: 30×30, kopplingsfri fram/back

    Kraftuttag: 540/540E/1000/1000E

    Hydraulflöde: 85 (plus separat styrpump) liter per minut

    Vikt: 5 500 kg

    Tillåten totalvikt: 10 000 kg

    Längd: 5 410 mm

    Höjd: 3 040 mm

    Hjulbas: 2 850 mm

    Standarddäck bak: 650/65 R38

    Standarddäck fram: 540/65 R28

    Volym bränsletank: 300 liter

    Volym Adblue tank: 30 liter

    Pris och tillbehör

    Frontlyft: 27 900 kr

    Frontkraftuttag 29 900 kr

    Garanti och service

    2 års garanti.

    Maskinskadeförsäkring. Upp till 7 år i samband med HCP Finans

    Oljebyte motor: 500

    Oljebyte hydraulik: 1 000 timmar

    Nyckeltal

    Kilo per hästkraft: 32,1

    Kronor per hästkraft: 6 111

    Kronor per kilo traktor: 190

    (Beräknat på maxeffekt och pris i grundutförande)

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen