Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 1 juni 2018

    Volvo XC40 - en trevlig bekantskap

    Med kompaktsuven XC40 ger sig Volvo in i bilvärldens snabbast expanderande segment. Vad har bilen som utsetts till ”Årets bil 2018” i Europa att erbjuda? ATL provkör.

    Utbudet av mindre suvar har fullkomligt exploderat de senaste åren och inte undra på. År 2007 stod andelen suvar för cirka åtta procent av den europeiska nybilsförsäljningen, tio år senare 26 procent. Den förmodade orsaken bakom den ökande populariteten är att biltypen lockar köpare från nästan alla typer av bilar. Och trenden förutspås hålla i sig, redan till år 2020 räknar branschanalysföretaget JATO med att suvar kommer att stå för närmare 34 procent av den Europeiska försäljningen.

    En tydlig suv-prägel

    Då de flesta av konkurrenterna redan har minst en modell runt 4,5 meterstrecket kan det synas att 443 centimeter XC40 kommer något sen till festen, men när konkurrenterna tonar ned terrängbilsattributen väljer Volvo en annan väg. XC40 har med sina upprätta och skarpskurna drag en tydlig suv-prägel något som förstärks av den för klassen ovanligt generösa markfrigången på drygt 21 centimeter. I mina ögon ser XC40 tåligt tuff ut, lite som en tussilago. Sittpositionen är relativt högt och man blickar ut över en platt motorhuv vilket förstärker känslan av att sitta i en suv.

    Interiört har det strama linjespelet från storasyskonen i 60- och 90-serierna övergetts till förmån för mer lekfull formgivning. En kul detalj är att bilens högtalare göms i instrumentpanelen vilket har frigjort yta för ett par riktigt rejäla dörrfickor. Smart! Andra fiffiga funktioner i kupén är mittkonsolens ”papperskorg”, förvaringslådan under förarstolen och handskfackets utvikbara krok för att hänga hämtmat, handväska och annat som inte bör väga mer än två kilo.

    En hel del knappar och reglage känns igen från andra Volvomodeller, det gäller inte minst mittkonsolens Ipad-stora pekskärm som sköter allt från navigation, radio och klimatanläggning till inställningar av bilens olika körlägen. Lägena varieras mellan det komfortorienterade standardläget, ett läge för den sportigt lagde samt ett för mer ekonomisk körning. Det senare innebär att den åttaväxlade automatlådan från japanska Aisin använder en frirullningsfunktion samt att det digitala instrumentklustret ändrar grafik för att locka föraren till mer bränsleeffektiv körning. Bilen startar alltid i standardläget vilket är lite irriterande då man alltid måste klicka fram sitt bästa körläge även om man bara har stängt av motorn en kort stund.

    I snålaste laget

    Sittkomforten fram får godkänt. Den som hade hoppats på stolar i klass med fåtöljerna i övriga XC-serien kommer dock att bli besviken. I XC40 är de smalare på alla ledder, stoppningen fast samtidigt som justermånen i höjdled är i snålaste laget. Även i lägsta läge sitter jag med mina 182 centimeter något för högt. Vinkeln mot pedalerna är brant och det blir lite som att ”spela orgel”. En känsla som förstärks av rattens korta justermån i längdled. Ytterligare en detalj som kan väcka viss irritation är automatlådans växelväljare. Den är av elektronisk typ och fjädrar alltid tillbaka till ett ”0-läge”, för att gå från neutral till ”D” behöver man trycka två gånger på spaken.

    Baksätet har bra ben- och fotutrymme men en av medpassagerarna klagade på dåligt lårstöd och hård dyna. Bagageutrymmet sväljer 460 liter, men fäll sätet (indelat i 60/40 proportion) och det går drygt 900 liter gods till. För 5 900 kronor får man ”Lastpaket” vilket bland annat ger elmanövrerad baklucka, 12-voltsuttag och det smarta förvaringsfacket under förarstolen. För att få lastavgränsare mot baksätet får man skjuta till 1800 kronor, det borde ingå i standardutrustningen. Bilens maxlast är något över 400 kilo, dragvikten fina 2100 kilo. Observera att det krävs BE-kort (tungt släp) för att kunna utnyttja hela dragvikten.

    Avfjädrat sportchassi

    Den provkörda bilen är i R-design utförande vilket förutom en rad kosmetiska detaljer och utrustning så som delläderklädsel och nyckellöst insteg, innebär att bilen rullar på ett fast avfjädrat sportchassi. Ute på krumbuktande uppländska landsvägar rör sig XC40 spänstigt alert vilket i kombination med en trivsam styrning ger en lagom engagerande körupplevelse. Över större tjälskottskador går bilen relativt hårt. Under 2018 kommer det bli möjligt att beställa elektroniskt kontrollerade stötdämpare till XC40, till dess gör den komfortmedvetna bäst i att välja XC40 med standardchassi.

    Provkörningsbilen är utrustad med en 190 hästkrafter stark fyrcylindrig dieselmotor och åttaväxlad automatlåda. Samarbetet är förtjänstfullt men på låga varv hade jag gärna sett mindre slirande på växlarna. Den mindre dieselmotorn på 150 hästkrafter kan kombineras med manuell växellåda och framhjulsdrift. De fram- och fyrhjulsdrivna bensinalternativen spänner från 156 till 247 hästkrafter. En kommande laddhybridversion baseras på det kraftigare motoralternativet.

    XC40 är en trevlig bekantskap

    XC40 D4 AWD har ett baspris på 383 900 kronor. Med provbilens R-designpaket landar priset på över 430 000 kronor. Standardutrustningen är vettig men många lär komplettera med minst ett tillvalspaket, exempelvis ”Teknikpaket pro” (18 900 kronor) vilket ger navigation, parkeringskamera, ljusstarka LED-strålkastare och förarstödsystem så som dödavinkelvarning, bakre kollisionsvarning och autobromsfunktion vid backning (bromsar för korsande trafik). En välutrustad XC40 passerar påfallande obehindrat 500 000 kronor.

    Sammantaget är XC40 en trevlig bekantskap. Den distinkta formgivningen sticker ut från Volvos övriga modellutbud och marknadens mindre suvar. Beroende på version och utförande blir dock prislappen så pass hög att steget upp till den större XC60 blir förhållandevis litet och väl värt att överväga.

    LÄS OCKSÅ: Bekväm traktor med skönhetsfläckarLÄS OCKSÅ: En praktisk fransman från Japan

    Volvo XC40 D4 AWD

    Pris: 383 900 kronor.

    Motor: Diesel, fyrcylindrig radmotor, 1 969 cm3, turbo. Effekt: 190 hk vid 4 000 r/min. Vridmoment 400 Nm vid 1 750 r/min.

    Förbrukning (enligt WLTP): 6,7 l/100 km.

    CO2 (enligt WLTP): 173 g/km.

    Prestanda 0-100 km/h: 7,9 s.

    Toppfart: 210 km/h.

    Mått: Längd 443 bredd 163 cm, höjd 165 cm, markfrigång 21 cm.

    Max dragvikt: 2 100 kg.

    Till toppen