Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 8 maj 2017

    Volvo V90 CC - en kombi för friluftsälskaren

    Volvo XC70 är en svensk favorit, när modellen gick ur produktion till sommaren 2016 var det med flaggan i topp och rekordförsäljning. ATL har provkört nya Volvo V90.

     Karossens höjd gör det lättare att kliva i och ur stolarna.
    Karossens höjd gör det lättare att kliva i och ur stolarna. FOTO: Anders Helgesson

    Ersättaren baseras på V90 men XC-konceptet känns igen, hög markfrigång och tuff design ska locka till Volvohandlaren.

    När Volvo-Renault affären gick i stöpet i början av 1990-talet var goda råd dyra. Ansträngd ekonomi samtidigt som den viktiga USA-marknaden började överge kombibilar till förmån för suvar. En ”suvifierad” version av V70 kanske skulle kunna fungera i väntan på suven XC90? Det gjorde det.

    V70 XC, där XC ska uttydas som en lätt humoristisk akronym till engelskans ”Cross Country”, blev något av ”den tänkande mannens suv” och gjorde succé. Följande generationer döptes kort och gott till XC70 och kom att helt ersätta V70 på bland annat den amerikanska marknaden.

    Extra slitskydd

    Volvo gått varsamt fram med Cross Country-konverteringen av V90. Karossen har höjts och försetts med extra slitskydd av plast runt hjulhus och nederdelen av karossen samt hjul med generösare däckprofil, men föregångarnas robustare stötfångare och modellunika inredningsdetaljer får V90 Cross Country klara sig utan.

    I mina ögon bär V90 CC friluftskläderna med den äran. Bilen förmedlar en övertygande pondus utan onödiga designexcesser. För en diskretare framtoning går det att få de svarta plastdetaljerna lackade i bilens färg, men då lär mycket av ”alltid redo” attityden gå förlorad.

     Provkörning av Volvo V90.
    Provkörning av Volvo V90. FOTO: Anders Helgesson

    Sex centimeter högre

    V90 CC rullar sex centimeter högre över vägen jämfört med V90. Med 21 centimeter mellan underrede och backen behöver skogsvägen vara ordentligt snårig innan V90 CC får se sig besegrad.

    Fyrhjulsdrivningen kommer från Borg-Warner (tidigare Haldex), vid startögonblicket driver bilen på alla fyra för att väl i rörelse skicka kraft till bakhjulen när behovet uppstår. Det finns olika körlägen för exempelvis ekonomisk och ”sportig” körning.

    Det förstnämnda gör att den åttaväxlade automatlådan skickar i växlingarna innan den digitala varvräknarnålen passerar 2 000 r/min, vid gasuppsläpp frirullar bilen. Ett terrängläge ska ge bättre framkomlighet på sliriga underlag. För 18 900 kronor får man provbilens ”aktiva chassi” med lastavkännande luftfjädring på bakaxeln.

    FOTO: Anders Helgesson

    Lär sakna vispgräddsfluffiga gång

    Längs kurviga upplandsvägar rör sig V90 CC avsevärt spänstigare genom kurvorna än föregångaren, men det piggare uppträdandet har gett en striktare inställning till vägens ojämnheter. På tjälskottsskadade vägar lär många sakna XC70:s vispgräddsfluffiga gång.

    Ett tips är att inte välja större hjul än de 19-tumsfälgar som är standard.

    Kupén tillhör klassens mest välisolerade med en trivsamt ombonad känsla. Karossens höjd gör det lättare att kliva i och ur de exemplariska stolarna, välkommet då dörrtrösklarna är breda.

    Baksätet har bra benutrymme, men det är knappt det går att kila in fötterna under stolarna.

    Det mesta av bilens funktioner styrs från mittkonsolens pekskärm, en lösning som fungerar bra men kräver viss tillvänjning. Det ska tilläggas att många funktioner så som navigation, kanalbyte på radio, telefonfunktioner och stols- och rattvärme kan styras via en mycket välfungerande röststyrning.

     Karossen har höjts och försetts med extra slitskydd av plast runt hjulhusen.
    Karossen har höjts och försetts med extra slitskydd av plast runt hjulhusen. FOTO: Anders Helgesson

    Paradgrenar

    Lastutrymme och säkerhet är något av Volvos paradgrenar. När det kommer till lastutrymmet har det blivit något mindre (15 liter) jämfört med XC70, men lär trots allt uppfylla de flestas krav.

    Mer svårsmält är att de flyttbara lastsäkringsöglorna och den fiffiga 40/20/40 fällningen av baksätet har försvunnit och inte heller ersatts av andra innovationer eller klurigheter. Synd.

    När det gäller säkerhet lämnar inte V90 inte mycket kvar att önska, modellen har nyligen tilldelats ett av de högsta betygen som utdelats av den europeiska säkerhetsorganisationen Euro NCAP.

    En mängd elektroniska förarsystem är standard, ett av de mer intressanta är autobromsystemet som utöver fordon, fotgängare och cyklister nu även kan upptäcka större djur som älg, hjort och ko. Vid risk för krock varnas föraren med ljud och ljus. Är kollision oundviklig bromsar bilen. Systemet kan sänka hastigheten med upp till 15 km/h och är en del av standardutrustningen.

     Provkörning av Volvo V90.
    Provkörning av Volvo V90. FOTO: Anders Helgesson

    190 hästarkrafters dieselmotor

    Priserna för V90 CC börjar på 378 000 kronor. Då får man D4 AWD, med 190 hästkrafters dieselmotor, fyrhjulsdrift och manuell växellåda. Provkörda D5 AWD med 235 hästkrafter börjar på 452 900 kronor, men då ingår automatlåda och högre utrustningsnivå. För en välutrustad D5 AWD får man räkna med att prislappen närmar sig 600 000 kronor.

    Mycket pengar, men trots allt något mindre plånboksdränerande än konkurrenterna från Audi och Mercedes.

    Pris: 452 900 kronor (inkl. moms)

    Tekniska data:

    Volvo V90 D5 AWD Cross Country

    Motor: Diesel, fyrcylindrig radmotor, 1 969 cm3, turbo. Effekt: 235 hk vid 4 000 r/min. Vridmoment 480 Nm vid 1 750 r/min.

    Förbrukning: 5,3 l/100 km.

    CO2: 139 g/km.

    Prestanda 0-100 km/h: 7,5 s.

    Toppfart: 230 km/h.

    Mått: Längd 494 bredd 188 cm, höjd 154 cm.

    Max dragvikt: 2 500 kg.

    Traktor-SM i strålande solPREMIUM. Gustafs fräcka knep mot dieseltjuvarna

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen