Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 20 mars

    Ruggigt rå T22 med 100 hästar

    Raggarsvart, döskallar och dubbla Weberförgasare. Sexcylindrig Opelspis på runt 100 hästar. Jan Henningsons Volvo T22 är verkligen helgrym.

     Med den Weberförgasarförsedda gamla lastbilsmotorn i, ger Jan Henningsons T22a runt 100 hästar. Det är lite skillnad mot de drygt 20 hästarna som originalmotorn besitter.
    Med den Weberförgasarförsedda gamla lastbilsmotorn i, ger Jan Henningsons T22a runt 100 hästar. Det är lite skillnad mot de drygt 20 hästarna som originalmotorn besitter. FOTO: Erik Andersson

    Byn Rämsnäs, eller Rämmens Näs som den numera kallas, ligger ute på ett näs i sjön Näsrämmen. Fast oftast kallas byn ute på Näsrämmens näs endast för Rämmen kort och gott. Det lilla samhället någon mil norr om Lesjöfors i Bergslagen är ett fantastiskt ställe att besöka om man är på jakt efter häftiga gamla traktorer.

    Rämmens veterantraktorklubb har ett 50-tal medlemmar – vilket inte är illa pinkat för en by på några hundra invånare – och ordförande för klubben är Jan Henningson.

    – Jag tycker om gamla saker och skaffar gärna sådant som inte fun­gerar för att se om jag kan få det att fungera igen, säger Jan Henningson som till vardags är ”traktorpilot” på Filipstads kommun.

    Jan Henningson gillar att fixa med gamla saker och han har flera godbitar hemma på gården.

    Vi ska få se en Volvo T22 och den här T22:an är inte lik någon annan T22:a du sett tidigare.

    – Den är väl något modifierad. Man kanske ska kalla den T22 Custom nu, säger Jan Henningson.

     T22an är dekorerad med ruggiga döskallar.
    T22an är dekorerad med ruggiga döskallar. FOTO: Erik Andersson

    Framför oss står en vrålsnygg, svart och silvrig best. Dekorerad med döskallar i fronten och pinuppor utskurna i silvrig plåt på bakskärmarna.

    Feta däck, fram och bak och framför allt, en mullrande Opelsexa under huven, upphottad med två silvriga Weberförgasare.

    Hur sjutton gick den här förvandlingen till egentligen?

    – Volvo T22 är ju egentligen inte någon jätterolig traktor, det tycker inte jag i alla fall. Det finns hur många som helst och alla ser i stort sett likadana ut. Visst, vissa kan förstås vara jätteblanka och fina men jag är inte en sådan som gör en traktor jätteblank och fin, säger han.

    Så när Jan Henningson kom över en T22 från 1952 var det inte putsning och polering han såg framför sig. Nej, här skulle det tas i ordentligt. Sedan tidigare hade han en lastbilsmotor liggande i garaget, en sexcylindrig 60-talare som en gång i tiden suttit i en Opel Blitz. Tanken var att den så småningom skulle skickas i något fordon, bara rätt projekt dök upp. Och rätt projekt, det hade han nu framför sig.

     Jan Henningssons Volvo T22 har runt 100 hästar som skjuter på.
    Jan Henningssons Volvo T22 har runt 100 hästar som skjuter på. FOTO: Erik Andersson

    – Jag fick idén inför en maskinträff som veterantraktorklubben arrangerade för några år sedan. Sju dagar tog det sedan att få i motorn. Eller sju dygn rättare sagt, jag jobbade dag och natt i garaget för jag hade gett mig tusan på att jag skulle få i motorn i tid till träffen, säger Jan Henningson.

    Passade perfekt

    För det var förstås inte bara att slänga i lastbilsmotorn. Nej, för att den skulle få plats behövde traktorn först förlängas med 25 centimeter. Dessutom fick han sätta en distans på vevaxeln mot svänghjulet samt fixa några nya hål i sprängkåpan. Men koppling och svänghjul kunde sitta kvar precis som det var.

    – Jag behövde inte ens ställa om kopplingen. Det passade perfekt.

    På sidan av motorn ser man något märkligt. Någon form av träplugg sitter instoppad i ett hål rätt in i motorn. Vad sjutton är detta? Det visar sig vara en granpinne som numera fungerar som frostplugg.

     En träbit fungerar som frostplugg.
    En träbit fungerar som frostplugg. FOTO: Erik Andersson

    – Vi skulle på cruising i Vansbro och hade bara åkt några kilometer när den tidigare pluggen sköt ur. Då hittade vi en granpinne i diket som vi täljde till så att den passade i hålet. Den svällde sedan upp i hålet och höll tätt. Nu har den suttit i fem år och håller nästan tätt än, skrattar han.

    Du har inga planer på att byta ut den?

    – Åh nej, inte så länge det fungerar. Det ska vara så här. Jag tycker att den är lite frän.

    Men granpinnar i all ära, det mest uppseendeväckande sitter på motorns andra sida. Två stycken dubbelports Weberförgasare. De silverfärgade förgasarna skiner och glänser utav bara tusan i sommarsolen.

     Två dubbleports Weberförgasare matar Opelsexan med bränsle.
    Två dubbleports Weberförgasare matar Opelsexan med bränsle. FOTO: Erik Andersson

    – De kommer ursprungligen från en Opel Commodore, berättar Jan Henningson.

    Ingen ljuddämpare

    Med den Weberförgasarförsedda gamla lastbilsmotorn i ger T22:an runt 100 hästar. Det är lite skillnad mot de drygt 20 hästarna som originalmotorn besitter. Och även om den modifierade T22:an inte direkt passar för sedvanligt traktorarbete längre får den ändå rulla en hel del mil.

    – Vi åker och har roligt med den. Vi är runt på cruisings, hänger en kärra bakom med fullt av folk på. Traktorn vill förstås gå lite för fort på vägen så man får försöka hålla sig i skinnet.

    Jan Henningson stoppar in en skruvmejsel i tändningslåset – nej, traktorn är inte stulen – och startar motorn. Den gamla Opelmotorn mullrar ljuvligt genom hans egentillverkade pipa. Någon ljuddämpare finns inte.

    – Men den är inte särskilt högljudd. Och om jag vill att den ska låta mindre riktar jag bara pipan neråt, då blir den tystare och snällare.

    Men det finns vissa saker som han inte är helt nöjd med. Samspelet mellan förgasare och motor skulle kunna vara bättre.

    – Kamaxeln öppnar inte tillräckligt länge så motorn orkar inte svälja allt den får från förgasarna. Tycker även att svänghjulet är lite för tungt så den blir lite trött på gasen.

     Värmepaketet från en Volvo 240 ger extra kylning.
    Värmepaketet från en Volvo 240 ger extra kylning. FOTO: Erik Andersson

    Annars går den skapligt.

    Skapligt? Ja, det får man allt säga att den går. När Jan släpper upp kopplingen skjuter det raggarsvarta vidundret i väg som ett skott och försvinner i ett dammoln.

    En sådan här motor behöver givetvis kylas ner ordentligt så T22:ans originalkylare räcker inte riktigt till. Jan har kompletterat med en extra kylare på sidan av motorn.

    – Det är värmepaketet från Volvo 240. Jag har satt en elfläkt bakom som skjuter igenom luft. Annars går den varm, fruktansvärt varm. Och fort går det.

    Och elfläktar drar mycket ström. Därför har Jan behövt vidta vissa åtgärder. Ett par snygga ledljus har åkt på där fram och en större generator har monterats på.

    – Ström är alltid en bristvara när man kör elfläktar, det har jag lärt mig, skrattar han.

     Det gäller att spara ström när man kör med elfläktar igång.
    Det gäller att spara ström när man kör med elfläktar igång. FOTO: Erik Andersson

    Ny trädbit

    Traktorn är alltså förlängd men den är även bredare än en vanlig T22:a. Det sitter givetvis inte originaldäck på. Fram sitter 33-tumsdäck på fälgar från en Cheva Blazer. I centrum på navet har han låtit etsa veterantraktorklubbens logga med laser. Supersnyggt! Där bak sitter faktiskt ett par framhjul på, framhjul från en John Deere-traktor.

    – Men jag fick sätta dit en adapterplåt eftersom Volvons bultcirkel inte stämde med den moderna bultcirkeln på John Deere-fälgen.

    När Jan Henningson dragit några eldiga repor längs med grusrakan utanför gården stannar han till på uppfarten. Men något är inte riktigt som det var när vi tittade på traktorn tidigare, något har förändrats. Granpluggen! Det är en ny träbit inpetad i sidan av motorn. Vad hände?

    – Den gamla hade blivit för torr under vintern så den läckte lite för mycket. Så jag fick göra en ny.

    Du har billiga reservdelar.

    – Verkligen! Men det funkar, skrattar han.

     Ratten kommer från den klassiska gamla Volvobilen och sitsen hämtades från en folkracebil.
    Ratten kommer från den klassiska gamla Volvobilen och sitsen hämtades från en folkracebil. FOTO: Erik Andersson

    Det här reportaget har tidigare publicerats i Traktor Power.

    Volvo T22 med Opelsexa

    Grund: Volvo T22.

    Motor: Sexcylindrig bensinmotor från Opel Blitz med två dubbelports Weberförgasare.

    Cylindervolym: 2,5 liter.

    Kylning: Volvo originalkylare samt värmepaketet från en Volvo 240 med en fläkt bakom.

    Motoreffekt: Runt 100 hästkrafter

    Växellåda: 5 fram/1 back.

    Däck fram: 32/12,50R15 från Chevrolet Blazer.

    Däck bak: 420/70B24, suttit som framdäck på en John Deere.

    Byggare: Jan Henningson, Rämsnäs.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen