Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 6 februari

    Volvo testar eldrift i arktisk kyla

    Volvo testar eldriven lastbil i Norrbotten och Scania självkörande lastbilar på E4. Det är två av veckans entreprenadnyheter.

    FOTO: Scania

    Scania testar självkörande lastbilar på E4

    Scania ska testa självkörande lastbilar på E4 mellan Södertälje och Jönköping enligt nivå 4 på den 5-gradiga SAE-skalan för självkörande fordon, vilket innebär att lastbilarna körs autonomt men av säkerhetsskäl övervakas av en förare. En provningsingenjör kommer också att finnas ombord för att övervaka och verifiera den information som överförs till bilen från de sensorer som möjliggör autonom körning. Scania planerar att senare under året att utvidga testerna till att omfatta hela sträckan mellan Södertälje och Helsingborg.

    ”Scania är såvitt jag känner till först i Europa med att testa tekniken på motorväg och med nyttolast”, säger Hans Nordin, som ansvarar för projektet i ett pressmeddelande.

    FOTO: Volvo Lastvagnar

    Volvo testar ellastbil för malmtransport…

    Volvo ska nu testa en eldriven lastbil för Kaunis Irons malmtransporterna de 15 milen från järnmalmsgruvan till Pitkäjärvi där omlastningen till tåg sker. Även ABB och Vattenfall är med i försöket. – Vi kommer inte bara utvärdera fordonet utan hela ekosystemet kring transporten. Det är första gången vi testar en tung elektrifierad lastbil i arktisk kyla, det ska bli otroligt spännande”, säger Ebba Bergbom Wallin, affärsområdesansvarig elektromobilitet på Volvo Lastvagnar Sverige, till Dagens Industri. Modellen är en Volvo FMX med en totalvikt på 32 ton och en lastvikt på 15 ton. Drivlinan är på 400 kW och batteriet har en kapacitet på 264 kWh.

    Ett 30-tal Volvo FH16-ekipage med bruttovikt på 90 ton varav omkring 63 ton är nyttolast kör rullar flera vändor om dygnet mellan gruvan och omlastningen. Årsvolymen är cirka två miljoner ton malm per. Den eldrivna FMX:en ska till att börja med att köra en vända per dygn.

    FOTO: Volvo

    … och närmar sig förstaplatsen på lastbilstoppen

    Antalet nyregistrerade tunga lastbilar blev i januari 34 stycken färre än samma månad 2020. Det motsvarar en minskning med 8 procent. Det visar nya siffror från Bil Sweden. Scania tappade 23,3 procent och Volvo ökade med nästan lika mycket, 20,3 procent. Det betyder att det bara skiljer 11 lastbilar mellan ettan och tvåan på lastbilstoppen i januari i år. Motsvarande siffra för samma månad ifjol var 90 stycken.

    Det största procentuella tappet har MAN med som gick från 21 nyregistreringar januari 2020 till 2 i år, en minskning med 90,5 procent Förutom Volvo var det bara Mercedes-Benz som ökat. Den tyska lastbilstillverkaren inregistrerade 35 nya lastbilar i januari i fjol men 41 stycken i år, en ökning med 17 procent.

    FOTO: Ponsse

    Ny simulator från Ponsse

    Ponsse har tagit fram en ny simulator för träning i att köra skotare, skördare samt tillverkarens informationssystem. ”Den nya Full-simulatorn består av helt ny digital teknik, vilket gör simulatorutbildningen smidig och rolig. Den detaljerade och realistiska grafiken gör att utbildningsmiljön känns som att vara ute i skogen”, säger Jussi Jurvanen, operatörsutbildare vid Ponsse Plc i ett pressmeddelande. Simulatorn har olika nivåer allt eftersom operatörerna lär sig nya färdigheter. ”Användarna får lära sig säkra, effektiva och produktiva sätt att använda en skogsmaskin redan under de första utbildningsstegen”, säger Jussi Jurvanen.

    FOTO: Mostphotos

    Hanteringen av massor ses över

    Hanteringen av schaktmassor kostar onödigt mycket för såväl samhället som entreprenörerna menar regeringen och har därför beställt en översyn av regelverket och andra styrmedel för att få en mer ändamålsenlig hantering av Naturvårdsverket. Förhoppningen är att material ska användas mer effektivt för att minska både uttag av ny råvara och deponering av avfall. ”Det uppstår stora mängder schaktmassor i samband med bostadsbyggande och anläggande av vägar och järnvägar. Jag är glad att Naturvårdsverket nu ska se över bestämmelser så att schaktmassor kan användas på ett bättre sätt. Det är helt nödvändigt för att vi ska kunna ställa om till en giftfri och cirkulär ekonomi”, säger bostadsminister Per Bolund i ett pressmeddelande. Utredningen ska vara klar senast 1 juni 2022.

    FOTO: Mark Harris

    Vårens maskinmässor inställda

    Tanken var att Entreprenad Live-mässan i Göteborg skulle bli av i maj. Men nu har arrangörerna bestämt att evenemanget flyttas till september. Mässan i Skåne som också skulle ha ägt rum den månaden flyttas fram till september 2022.

    MaskinExpo som planerade att ha en mässa i Stoxa nära Arlande i maj har också beslutat att ställa in evenemanget på grund av pandemiläget.

    •••

    Vill du ha samtliga ATL:s teknik- och maskinnyheter direkt i din mejl? Gå bara in på atl.nu/nyhetsbrev och välj teknikbrevet. Då får du samtliga teknik- och maskinnyheter klockan 20.00 varje söndag.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen