Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 20 augusti 2018

    En T 810 passar både för nöje och nytta

    Den tvåhjulsdrivna modellen T 810 från BM Volvo är i dag lite av en klassiker. Med sitt turbotjut har den fått många att vilja ha en för nöjes skull. Men det är inte helt kört att använda den till mer nyttoinriktade aktiviteter.

     Stefan Lundin, Stefan Hagström och Jonas Gustafsson har alla tre fallit för tjusningen att äga en 810.
    Stefan Lundin, Stefan Hagström och Jonas Gustafsson har alla tre fallit för tjusningen att äga en 810. FOTO: Niklas Larsson

    Vi träffas i ett BM-fäste. I trakten kring gården Nytorp i sörmländska Valla finns det många traktorer av märket BM Volvo. Det är Niclas Svensson som bor på gården och i garagen finns en mindre samling av de röda maskinerna. Den nyaste är en välvårdad Volvo BM 2650 från 1983. Men anledningen till vår träff är föregångaren till den modellen. I köket sitter flera personer som har minnen och erfarenhet av att köra den gamla stordragaren som av vissa fått smeknamnet ”gjutjärnsgalten”. Alltså T 810 som fanns på marknaden 1969-1979.

    Stefan Hagström har en 810 av den senaste årsmodellen och han använder den till både nytta och hobby.

    – Jag kör hö och plöjer. Har den för nöjes skull för att åka på träffar och så mekar jag med den, säger Stefan Hagström.

    När vi pratat BM-minnen går vi ut för att ställa upp traktorerna. På en nyskördad vall står nu tre 810 från årsmodell 1971-1979. Alla tre används i den lokala gemenskapen kring traktorintresset. Jonas Gustafsson, som till vardags är betongarbetare har också varit hästbonde men i dag använder han sin 810 från 1973 enbart för nöjes skull.

    – Jag köpte den tillsammans med Niclas Svensson för tre år sedan men nu äger jag den själv. Vi räddade den kan man säga. Det växte alger i bränslet, säger Jonas Gustafsson.

     En 810 från tidigt 1970-tal kan fortfarande användas till nyttokörning. Jämfört med en fyrhjulsdriven 814 så blir en 810 smidigare i vallskörden med sin tvåhjulsdrift.
    En 810 från tidigt 1970-tal kan fortfarande användas till nyttokörning. Jämfört med en fyrhjulsdriven 814 så blir en 810 smidigare i vallskörden med sin tvåhjulsdrift. FOTO: Niklas Larsson

    Bakom Stefan Lundins 810 från 1971 finns en gammal lastbilskärra fylld med ved. Stefan är företagare i byggbranschen och tycker det är roligt att komma ut ett tag med traktorn för att träffa kompisar med samma intresse.

    – Jag har den till utflykter och höstplöjning men kan också flytta en grävmaskin med den, säger Stefan Lundin

    Hur är det att köra en 810?

    – Det är maffigt. Det är några ton gjutjärn, varmt gjutjärn, när man kört i en timme, säger Stefan Lundin.

     Den sista årsmodellen av 810 från 1979 hade en lite större hytt och mer effekt i motorn. Den här traktorn används i höskörden och ägs av Stefan Hagström.
    Den sista årsmodellen av 810 från 1979 hade en lite större hytt och mer effekt i motorn. Den här traktorn används i höskörden och ägs av Stefan Hagström. FOTO: Niklas Larsson

    Vad kan man då ha en 810 till förutom till veteranträffar och utflykter? Den tvåhjulsdrivna och stabila traktorn kan till exempel med fördel användas till att dra en rundbalspress. Men att använda en 810 i jobbet och åtta timmar om dagen, det vill i alla fall inte Stefan Lundin.

    – Nej, har man kört en modern traktor så vill man inte det, säger Stefan Lundin.

     I trakten kring Valla i Södermanland är det gott om Volvo BM. På en nyskördad vall på gården Nytorp ställdes tre 810 upp för fotografering men det finns fler i kompiskretsen.
    I trakten kring Valla i Södermanland är det gott om Volvo BM. På en nyskördad vall på gården Nytorp ställdes tre 810 upp för fotografering men det finns fler i kompiskretsen. FOTO: Niklas Larsson

    Kan du beskriva en skön dag med en 810?

    – Det är nog ute på ett högärde med en rundbalspress. Hölukten, diesel och en varmkörd gammal BM.

    Till hösten väntar en höstplöjning dit alla är välkomna.

    – Det viktigaste är den sociala samvaron, menar Stefan Lundin.

    T810

    Turboversionen av T 800. Men en 810 var inte bara en 800 med turbo utan den var också större i det mesta. I transmissionen, hjulbas med mera. Kylaren var större och kylarkåpan 100 mm bredare än på 800. T 810 blev utrustad med TD 50 motorn på 113 hk DIN. Senare höjdes motorvarvtalet och då blev effekten 119 hk DIN. I mitten av 70-talet ersattes motorn med TD 60 och fick då en större cylindervolym på 5,48 l. Effekten var 136 hk DIN vid 1 600 motorvarv. 1975 fick också T 810 Terra Trol Mark II som var ett förbättrat hydraulsystem. T-800 serien fick då samma lyftkraft på alla modeller, 3 400 kp.

    Antal tillverkade: 3 550.

    Att det står BM Volvo på vissa 810 och Volvo BM på andra beror på att företaget Bolinder-Munktell, BM, bytte namn till Volvo BM år 1973. Man placerade då namnet Volvo först i varumärket på traktorerna.

    Källa: ”Från Munktells till Valmet” och Lantmännens Maskinprogram.

    Relaterade artiklar

    Till toppen