Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 25 april 2018

    Vimek Duo ska ta över fem ton

    VINDELN.

    Vimek gjorde sitt bästa år i företagets historia förra året. Snart hoppas företaget att den kommande kombimaskinen Duo ska bidra till att hålla omsättningen uppe.

     Konceptet. Ännu finns ingen färdig maskin som Vimek kan visa upp, men så här ser konceptmaskinen ut.
    Konceptet. Ännu finns ingen färdig maskin som Vimek kan visa upp, men så här ser konceptmaskinen ut. FOTO: Vimek

    Det är ovanligt mycket snö i Västerbotten och kring Vimeks byggnad invid väg 363 är snödrivorna höga. Ute på gårdsplanen står en lastbil och väntar, och inne i fabriken läggs sista handen på en 404 SE, Vimeks nya uppdaterade skördare.

    – Den här levereras om en kvart, så nu är det bråttom, säger montören Sören Häggström, som står med huvudet inne i hytten på maskinen.

    För Vimek har det varit goda tider de senaste åren och när de räknar ihop 2017 har det varit det bästa året i företagets historia.

    – Det blev ett rekordår för oss och nådde runt 160 miljoner i omsättning, säger VD Fredrik Lundberg på kontoret i Vindeln.

    2016 låg företaget på 80 miljoner i omsättning och tidigare har det legat på runt 60-65 miljoner, så omsättningen har mer än fördubblats på två år. En stor del av förklaringen är den stora order på skogsmaskiner som ATL berättat om tidigare. På ett bräde beställdes 126 maskiner från Vitryssland. Dit pågår fortfarande leveranserna.

    – Det går två maskiner till Vitryssland i dag och det går två maskiner till Tjeckien i dag och en till Tjeckien i morgon.

     Stor last. Vimek Duo kommer att lasta mera än fem ton och ha drivning på alla hjul.
    Stor last. Vimek Duo kommer att lasta mera än fem ton och ha drivning på alla hjul. FOTO: Vimek

    Vad händer när leveranserna till Vitryssland är över?

    – Affären är ju lite som att pinka i brallan. Så vi har laddat för att gå ner i storlek, men har ambitionen att inte falla tillbaka till 60-miljonersnivån. Ambitionen är att ligga på runt 100-120 miljoner i omsättning.

    En av maskinerna som man hoppas ska hjälpa till att hålla uppe omsättningen är den kommande kombimaskinen Duo, en mix mellan skördare och skotare.

    Vimek har tidigare skeptiskt tittat på när konkurrenterna gjort kombimaskiner av skotare som kompletterats med skördaraggregat. Efterfrågan har funnits, men utvecklarna i Vindeln har tyckt att kompromisserna varit för stora.

    Men så kom idén att i stället vända på det och utgå från en skördare som kompletteras med en skotarvagn. På det sättet blir det inga kompromisser på skördarfunktionen och lastkapaciteten kommer också att bli hög, säger Vimeks Maria Öhman när ATL är på besök.

    – Jag kan nog lova att det kommer att bli ännu bättre lastkapacitet på Duon jämfört med vad vår stora skotare har i dag. Alltså mera än fem ton.

     Full fart. Montören Sören Häggström lägger sista handen på en skördare som precis ska levereras.
    Full fart. Montören Sören Häggström lägger sista handen på en skördare som precis ska levereras. FOTO: Hans Dahlgren

    Hjälp från testpiloter

    Sedan konceptet visades upp på Elmia Wood i fjol har utvecklingen fortsatt. Under hösten har fem oberoende testpiloter hjälpt till att ge feedback, vilket resulterat i några avgörande förändringar.

    – Vi insåg att det är jätteviktigt att kunna skota mycket. Vagnen måste bli större. Vi måste också ha en längre kran för att kunna använda den som en kombinerad kran. När man ska skota måste man kunna nå längre.

    Den kombimaskin som först visades upp byggde på skördaren 404 T6, men när Vimek Duo lanseras kommer den att bygga på den nya uppdaterade varianten 404 SE. Skillnaderna är bland annat kraftigare motor och hydrostat och apteringssystemet Dasa.

    Skördaren har både midjestyrning och styrning på framaxeln, vilket innebär att den kan snirkla sig fram i gallringarna.

    – Trots att den är lång upplevs den som väldigt smidig. Det blir som en ramstyrning.

     Sisu. Skördaraggregaten kommer från finska Keto.
    Sisu. Skördaraggregaten kommer från finska Keto. FOTO: Hans Dahlgren

    Drift på alla hjulpar

    Både skördaren och vagnen har fyra hjul och det blir drift på alla hjul.

    Andra krav man har haft är att maskinen ska vara enkel att transportera och få plats på ett lastväxlarflak av standardstorlek. Bytet mellan funktionerna ska också vara smidigt.

    På grund av högkonjunktur i branschen har det varit svårt med leveranser från underleverantörer. Därför är lanseringen nu framflyttad till september och de första leveranserna kan sannolikt ske vid årsskiftet. Priset vill man ännu inte avslöja.

    – Vi har en tänkt prisbild, men jag vill inte gå ut med den nu. Den ska ligga på en nivå som ska kännas okej för en skogsägare.

    När ATL är på besök i fabriken i Vindeln finns återförsäljare från både Tjeckien och Polen på plats för att utbildas. Inne på VD Fredrik Lundbergs kontor står tjeckiske Tomas Kuchta och snackar. Han berättar att det rullar runt 160 Vimek-maskiner i Tjeckien, de första kom redan 2002. När han kommer hem ska han skriva ett pressmeddelande om en av maskinerna som nu gått 45 000 timmar.

    – Den körs av en 70 år gammal man som kör över 2 000 timmar per år åt ett företag.

     Embryo. Vimeks maskiner bygger på samma grundkonstruktion.
    Embryo. Vimeks maskiner bygger på samma grundkonstruktion. FOTO: Hans Dahlgren

    Bra orderstockar

    Det generella läget på marknaden beskriver Fredrik Lundberg som gott, där tillverkarna har bra orderstockar.

    – Det märker också vi av. Det som är baksidan är att det är lite kämpigt att få tag i material från underleverantörer av komponenter och delar. Den svåra utmaningen är att kunna öka produktionstakten om man så vill.

    Under några år har italienska Fassi ökat sitt ägande i Cranab-koncernen där Vimek ingår. I december blev Fassi 100-procentig ägare.

    – Fassis största intresse i att investera här i Vindeln är Cranab och deras lastbilskranar. Men man är tydlig med att man kommer att stötta oss. Man kommer nog inte att gå in och styra oss så mycket, utan vi får rulla på ganska mycket själva.

     Omvänt. När konkurrenterna bygger sina kombimaskiner på skotare väljer Vimek att utgå från skördaren. ”Då har man full kapacitet när man ska skörda, men kan som komplement även skota”, säger Maria Öhman på Vimek.
    Omvänt. När konkurrenterna bygger sina kombimaskiner på skotare väljer Vimek att utgå från skördaren. ”Då har man full kapacitet när man ska skörda, men kan som komplement även skota”, säger Maria Öhman på Vimek. FOTO: Hans Dahlgren

    Har ni känslan av att de vill behålla Vimek?

    – De har inga ambitioner att mejsla loss Vimek från Cranab-gruppen.

    Finns det några fördelar att ha tillgång till Fassis affärsnätverk?

    – Det man kan se som en potential är att Fassi har ett internationellt distributionsnätverk i många länder, och det är klart att det kan bära med sig vårt varumärke ut på nya marknader, vilket kan öppna nya möjligheter. Men det är inget som kommer att ske över en natt.

    LÄS OCKSÅ: Skörda och skota utan kompromisser med Vimek DuoLÄS OCKSÅ: Så mycket klubbades Volvos värsting för

     VD Fredrik Lundberg på Vimek.
    VD Fredrik Lundberg på Vimek. FOTO: Hans Dahlgren

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen