Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 2 maj

    Pionjärerna i skogen – läsarnas bästa bilder

    Arbetet i skogen revolutionerades under några år. Här är Instagram-följarnas bästa skogspionjärer!

     Legenden SMV Drivax lanseras 1964 av Sandbergs Mekaniska Verkstad i Stensele. Under den kraftiga ”pansarplåten” döljer sig jordbrukstraktorn BM Volvo 350 Boxer. Den midjestyrda skotaren blir stilbildande och än i dag har många moderna maskiner samma princip.
    Legenden SMV Drivax lanseras 1964 av Sandbergs Mekaniska Verkstad i Stensele. Under den kraftiga ”pansarplåten” döljer sig jordbrukstraktorn BM Volvo 350 Boxer. Den midjestyrda skotaren blir stilbildande och än i dag har många moderna maskiner samma princip. FOTO: Privat

    På 1950-talet händer det. Skogsmaskinerna dyker upp och inom tio år det full revolution. Det växer upp smedjor och verkstäder överallt. Sverige ligger i framkant och en rad fantastiska företag blir världsledande.

    I dag är det kanske inte många som minns halvbanden på jordbrukstraktorerna. I början av 1950-talet köper legenden Martin Östberg på ÖSA in en tändkuletraktor, BM 10. På den bygger han ett bandställ med halvband. Det blir succé och 1952 skrivs avtal mellan ÖSA och BM Volvo. Samma år börjar ÖSA bygga halvband. I dag finns det faktiskt många halvband bevarade främst hos samlare. Christoffer Matsson har en BM 35:a från 1954 som har ÖSA-halvband från samma år och traktorn kan du se här på uppslaget.

    Det jag slås av när jag kör halvbandare är hur otroligt mycket bättre framkomligheten är på traktorn. Det är lätt att förstå att de blev stjärnor i skogen.

    1957 är en milstolpe för skogsmaskinernas utveckling. Då börjar ÖSA och BM Volvo sälja den gröna helbandaren 230 Bamse och många vill mena att det är världens första riktiga skotare.

     Moderna Drivax har drivning på vagnen, rotator på gripen, hydraulisk förlängning av hjulbasen, vagnsgrind och hydrauliska stabiliseringskolvar.
    Moderna Drivax har drivning på vagnen, rotator på gripen, hydraulisk förlängning av hjulbasen, vagnsgrind och hydrauliska stabiliseringskolvar. FOTO: Privat

    På 1960-talet är maskinutvecklingen enorm. Det är guldruschens glada dagar och idéerna sprutar fram i verkstäderna. Jag ser för första gången en SMV Drivax och under den tunga pansarplåten mullrar en Boxer 350-motor. Drivax blir stilbildande.

    En maskin som jag gärna skulle ha velat se 1966 är Nord-Verk 140B. Det är Korsnäs-Marma som vill ha en jätteskotare och väghyvel-tillverkaren Nord-Verk bygger. Resultatet blir en monsterskotare med en matchvikt på 19 ton men den är för stor för sin tid och det blir bara två exemplar.

    Den extrema utvecklingen av skogsmaskinerna fortsätter på 1970- och 1980-talen. Listan på svenska framgångsrika företag är lång och en del av de fantastiska maskinerna från ATLs följare kan du se här på uppslaget.

    Följ ATL på Instagram!

    På ATLs Instagram fokuserar vi på maskinerna inom lantbruk, skogsbruk och entreprenad. Gå gärna in och följ oss, det läggs upp nya och gamla maskiner flera gånger om dagen. Vi heter tidningenatl. Välkommen in i maskinvärlden!

     SMV Drivax köps främst av de större skogsbolagen på sin tid och det byggdes runt 250 exemplar.
    SMV Drivax köps främst av de större skogsbolagen på sin tid och det byggdes runt 250 exemplar. FOTO: Privat
     1957 börjar ÖSA och BM Volvo sälja den gröna helbandaren 230 Bamse och många historiker kallar den världens första riktiga skotare. Den bygger på jordbrukstraktorn BM 230 Victor och 1960 uppgraderas den och nya Bamsen blir rödlackad.
    1957 börjar ÖSA och BM Volvo sälja den gröna helbandaren 230 Bamse och många historiker kallar den världens första riktiga skotare. Den bygger på jordbrukstraktorn BM 230 Victor och 1960 uppgraderas den och nya Bamsen blir rödlackad. FOTO: Privat
     Bamse blir en succé i skogen men det som irriterar förarna är läckande tätningar i styrkopplingarna och sprickor i bakaxeln. Problemen åtgärdas i nya Bamse 1960.
    Bamse blir en succé i skogen men det som irriterar förarna är läckande tätningar i styrkopplingarna och sprickor i bakaxeln. Problemen åtgärdas i nya Bamse 1960. FOTO: Privat
     Bamse byggs av ÖSA, Östbergs Fabriks AB, i Alfta och totalt byggs 732 exemplar mellan 1957 och 1964.
    Bamse byggs av ÖSA, Östbergs Fabriks AB, i Alfta och totalt byggs 732 exemplar mellan 1957 och 1964. FOTO: Privat
     BM Volvo 400 Buster från 1968 får jobba lite med den gamla vajerkranen, hälsar Andreas Nicklasson.
    BM Volvo 400 Buster från 1968 får jobba lite med den gamla vajerkranen, hälsar Andreas Nicklasson. FOTO: Privat
     En Buster veterantraktor och vajerkran är aldrig fel att ha på gården.
    En Buster veterantraktor och vajerkran är aldrig fel att ha på gården. FOTO: Privat
     Detta är trotjänaren SMV Drivax som har varit i Djupsås sedan slutet på 1970-talet. Här är det riskörning och Robert Johansson har fångat arbetet på bild.
    Detta är trotjänaren SMV Drivax som har varit i Djupsås sedan slutet på 1970-talet. Här är det riskörning och Robert Johansson har fångat arbetet på bild. FOTO: Privat
     Den åttahjulsdrivna Nord-Verk 140B med en matchvikt på 19 ton presenteras redan 1966. Skotaren är ett monster för sin tid och den lastar nästan dubbelt så mycket som konkurrenterna.
    Den åttahjulsdrivna Nord-Verk 140B med en matchvikt på 19 ton presenteras redan 1966. Skotaren är ett monster för sin tid och den lastar nästan dubbelt så mycket som konkurrenterna. FOTO: Privat
     Nord-Verk använder sin största väghyvelmodell för att göra monsterskotaren. Det går att känna igen boggilådorna från dåtidens väghyvlar.
    Nord-Verk använder sin största väghyvelmodell för att göra monsterskotaren. Det går att känna igen boggilådorna från dåtidens väghyvlar. FOTO: Privat
     Nord-Verk 140B är rustad för närkamp med skogen. Superskotaren är långt före sin tid men kom bara att byggas i två exemplar.
    Nord-Verk 140B är rustad för närkamp med skogen. Superskotaren är långt före sin tid men kom bara att byggas i två exemplar. FOTO: Privat
     Den legendariska tunga skotaren Volvo BM SM868 byggs 1968–1974 i hela 1 794 exemplar vid ÖSAs fabrik i Alfta. Den väger strax över 10 ton och lastar 8 ton.
    Den legendariska tunga skotaren Volvo BM SM868 byggs 1968–1974 i hela 1 794 exemplar vid ÖSAs fabrik i Alfta. Den väger strax över 10 ton och lastar 8 ton. FOTO: Privat
     BM Volvo och ÖSA samarbetar i hela 23 år och skotaren SM868 byggs ända till slutet av 1974 då de två företagen går skilda vägar.
    BM Volvo och ÖSA samarbetar i hela 23 år och skotaren SM868 byggs ända till slutet av 1974 då de två företagen går skilda vägar. FOTO: Privat
     Det är fullt lass på ÖSA 250 som är från mitten av 1980-talet, skriver Stefan Ljungfjärd. ÖSA 250 börjar säljas 1980 och då stundar de riktigt svåra tiderna för tillverkarna av skogsmaskiner.
    Det är fullt lass på ÖSA 250 som är från mitten av 1980-talet, skriver Stefan Ljungfjärd. ÖSA 250 börjar säljas 1980 och då stundar de riktigt svåra tiderna för tillverkarna av skogsmaskiner. FOTO: Privat
     En gammal ÖSA 280 vilar i väntan på ny motor hos Frans Elofsson. 280:an lanseras 1985 och den har en lastförmåga på hela 18 ton.
    En gammal ÖSA 280 vilar i väntan på ny motor hos Frans Elofsson. 280:an lanseras 1985 och den har en lastförmåga på hela 18 ton. FOTO: Privat
     En BM Volvo 600 från 1968 är ute och skotar med Matheus Nilsson.
    En BM Volvo 600 från 1968 är ute och skotar med Matheus Nilsson. FOTO: Privat
     I fronten på 600:an finns det gått om plats för motorsåg och annat nyttigt i skogen.
    I fronten på 600:an finns det gått om plats för motorsåg och annat nyttigt i skogen. FOTO: Privat
     Den här BM 35:an från 1954 har ÖSA-halvband från samma år. Halvbandaren har fixats till av Christoffer Matsson och funkar lika bra som ny.
    Den här BM 35:an från 1954 har ÖSA-halvband från samma år. Halvbandaren har fixats till av Christoffer Matsson och funkar lika bra som ny. FOTO: Privat
     Massey Ferguson med skogsvagn från Leo Ivarsson.
    Massey Ferguson med skogsvagn från Leo Ivarsson. FOTO: Privat
     BM Volvo Buster med halvband går fram bra i snö. Bild från Håkan Dalen.
    BM Volvo Buster med halvband går fram bra i snö. Bild från Håkan Dalen. FOTO: Privat
     Kockums KS875 presenteras på Elmia-mässan i Jönköping i början av 1970-talet. Här är maskinen utrustad som kvistare/kapare och den har en Scania dieselåtta under huven. Matchvikten är 20 ton. Vid den här tiden är Kockums och ÖSA stora konkurrenter.
    Kockums KS875 presenteras på Elmia-mässan i Jönköping i början av 1970-talet. Här är maskinen utrustad som kvistare/kapare och den har en Scania dieselåtta under huven. Matchvikten är 20 ton. Vid den här tiden är Kockums och ÖSA stora konkurrenter. FOTO: Privat
     Mini Bruunetten blir en stor succé på sin tid och än idag används många av dem i skotning.
    Mini Bruunetten blir en stor succé på sin tid och än idag används många av dem i skotning. FOTO: Privat
     Här är lunnaren med världens coolaste namn. Kockums Garret Tree Farmer är från mitten av 1960-talet.
    Här är lunnaren med världens coolaste namn. Kockums Garret Tree Farmer är från mitten av 1960-talet. FOTO: Privat
     BMC 245 har två motorer och byggs av Hultdins Verkstads AB i Malåträsk i samarbete med BMC Sweden AB som då importerar jordbrukstraktorn Nuffield. Den fyrhjulsdrivna maskinen byggs 1965 till 1970 och med band är den svårstoppad i skogen.
    BMC 245 har två motorer och byggs av Hultdins Verkstads AB i Malåträsk i samarbete med BMC Sweden AB som då importerar jordbrukstraktorn Nuffield. Den fyrhjulsdrivna maskinen byggs 1965 till 1970 och med band är den svårstoppad i skogen. FOTO: Privat

    ATL TV: Gremo från 80-talet drar stolp

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen