Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 14 april

    Vårbruk med 40 år gammal järnbiff

    Det dammar skönt! ­Dörrar och fönster är ­öppna och sexan mullrar manligt ­under huven. Välkommen till kungen BM Volvo 814!

    Den här texten publiceras i samarbete med Traktor Power. Reportaget publicerades första gången 2017.

     Volvomotorn fick redan från början ett mycket gått rykte.
    Volvomotorn fick redan från början ett mycket gått rykte. FOTO: Kenneth Fransson

    Det är vår och förväntningarna är på topp. Jag passerar Östergötland och det är traktorer ute på vart enda fält, det harvas, sås, sprids gödsel och vältas överallt. Plötsligt ser jag en gammal bekant i ögonvrån. Den siluetten missar man inte om det så skulle vara ett par kilometer bort. Ingen annan traktor ser ut som en BM Volvo 814.

     På 1960-talet var den här grillen grym. I dag är den kult.
    På 1960-talet var den här grillen grym. I dag är den kult. FOTO: Kenneth Fransson

    ”Fyrhjulsdriven”

    När den premiärvisades 1969 suckade halva svenska bondekåren av glädje. Detta var precis vad man ville ha. Rått gjutjärn i mängder och drivning även på framaxeln. Den nya stortraktorn lanserades som BM Volvo Bison – en verklig stordragare med fyrhjulsdrift och turbomatad motor på 125 SAE-hästar som det hette i reklamen.

     Sladden är inte speciellt uttagskrävande men det behövs ändå tre slangar.
    Sladden är inte speciellt uttagskrävande men det behövs ändå tre slangar. FOTO: Kenneth Fransson
     BIG. Luftfilter super de lux.
    BIG. Luftfilter super de lux. FOTO: Kenneth Fransson

    Fyrhjulsdrift var ju en liten lätt överdrift. Framaxeln som kom från BM Volvos lastmaskiner hade ju ingen diffspärr vilket snarare gjorde den till en trehjulsdriven traktor. Men BM Volvos ingenjörer kompenserade med att se till att det fanns rejält med gjutjärn på framaxeln. Dessutom kunde man vräka på ett fullt viktpaket i frontbryggan om man ville.

    Den BM Volvo som nu kommer emot mig i full karriär har stora viktpaketet fram. Motorn går på maxvarv och jag hör tydligt hur den turboladdade Volvosexan jobbar. Den drar fram med en klassisk Väderstadsladd och det dammar skönt.

     Leran reder sig perfekt där sladden drar fram och jämnar till.
    Leran reder sig perfekt där sladden drar fram och jämnar till. FOTO: Kenneth Fransson

    Kört sen 1980-talet

    814 med sladd är nog den mest legendariska traktor-redskapskombinationen man kan tänka sig från 1960- och 1970-talen.

    – Ja, den gamle 814:n går bra, säger Gunnar Simonsson när han hoppat ut ur hytten.

    Han har kört traktorn sedan den kom till gården på 1980-talet och det är snart 40 år sedan. Gården heter Ljungs-Säby och ligger vid Vretakloster i Östergötland. Det är en spannmålsgård på runt 200 hektar åker och fälten är stora.

    – I dag används den här BM Volvo-traktorn egentligen bara till att dra den 6 meter breda sladden i vårbruket och i höstbruket. Därför står den alltid med dubbelmontage och fullt viktpaket framtill. Traktorn har inte gått jättemycket, mätaren står på 6 500 timmar. Vi har ju modernare IH-traktorer som gör de flesta jobben i dag, berättar Gunnar Simonsson.

     Framaxeln var kanske inte speciellt modern men den var kraftig.
    Framaxeln var kanske inte speciellt modern men den var kraftig. FOTO: Kenneth Fransson

    Fel bränslepump

    Det var annorlunda när traktorn kom till gården Ljungs-Säby på 1980-talet. Då fick den även plöja och den kämpade med en delburen sexskärig Överum. Det är också en riktig klassisk maskinuppsättning. BM Volvo och delburet Överum var grejer det på den tiden.

    – Sladden gör ett fantastiskt jobb. Den här har även efterharv. Jag tror att den har kommit till i efterhand. Nu kan vi så direkt om vi vill, förklarar Gunnar Simonsson.

     Baklastaren står redo på gårds­planen med stengrepen i högsta hugg.
    Baklastaren står redo på gårds­planen med stengrepen i högsta hugg. FOTO: Kenneth Fransson

    Den gamle kämpen har gått bra men han minns ett par problem. Bränsle­pumpen byttes för länge sedan och den nya funkade aldrig helt. Motorn lät helt enkelt inte bra.

    – När vi lämnade in bränslepumpen för renovering för fem år sedan fick vi veta att det var fel pump för den här traktorn. Efter en justering av pumpen blev Volvomotorn som ny. Motorljudet har blivit hur skönt som helst. Lyssna!

    Missöde nummer två inträffade för några år sedan då ett drev i växellådan gick sönder. Men annars har traktorn tuffat på år efter år hur tillförlitligt som helst.

    – Jag kör på trean låg och fullt varv. Jag hade egentligen önskat mig en högre växel men på fyran går det för fort. Ofta går det mycket tungt speciellt på höstarna. Då får jag se upp så inte dieseln i tanken tar slut. Efter sex timmar börjar det bli kris. Men oftast åker jag hem på lunchen och då passar jag på att tanka fullt igen.

    Hur är det att köra en 814?

    – Den är ju inte som en modern traktor så klart. Jag saknar ju AC, det blir hur varmt som helst. Växellådan värmer väldigt mycket när det går tungt och är det sedan sol så blir det hett. Jag kör ju med både dörr och fönster öppna nu. Men då får man dammet i stället, säger Gunnar Simonsson och skrattar.

    Han verkar ändå inte vara speciellt missnöjd. Förarkomforten inne i hytten har ändå förbättrats avsevärt med en ny förarstol.

    – Den gamla stolen fick jag ont i ryggen av men nu är det helt okej att köra en hel dag. Ljudnivån är givetvis hög och jag är tvungen att ha hörselskydd.

    Kan fortfarande jobba på fältet

    Nu är det dags att kasta sig ut igen. Som sladdförare jagas Gunnar Simonsson av harvtraktorn. Det är gårdens IH 1455 som jag ser på fältet intill. Den drar en nio meter bred Väderstadharv och närmar sig allt mer. Efter harvtraktorn kommer sedan såmaskinen men det jobbet lejer gården in av en maskinstation.

     Gårdens modernaste traktor, Case IH 1455, drar harven.
    Gårdens modernaste traktor, Case IH 1455, drar harven. FOTO: Kenneth Fransson
     När 1455:an kom var den väldigt modern med sin turbinkoppling.
    När 1455:an kom var den väldigt modern med sin turbinkoppling. FOTO: Kenneth Fransson

    Volvosexan hoppar i gång och jag hör Gunnar Simonsson slänga i växel tre och ge gas. Nu är han på rull igen och jag ser honom försvinna ut på det stora fältet. Fantastiskt att en traktor som konstruerades på 1960-talet fortfarande kan göra gott dagsverke på fältet.

    Sverige var redo för 814

    814 var ju BM Volvos största traktor under den här perioden och den enda med fyrhjulsdrift. Den tillverkades i 1 647 exemplar i Eskilstuna och den blev inte bara en succé i Sverige utan exporterades till många olika marknader. Jugoslavien och Kanada var stora exportländer. Man kan säga att 814 var Sveriges första fyrhjulsdrivna traktor. BM Volvo hade ju provat Boxer med fyrhjulsdrift och Bison med fyrhjulsdrift. Men resultaten blev inte det bästa och svenska marknaden var heller inte helt redo. Men med 814 stämde det.

    FOTO: Kenneth Fransson

    Tillverkades till 1979

    I slutet av 1960-talet låg BM Volvo i topp under sin tillverkningskarriär och man kan utan vidare säga att företaget peakade. Få slog 814 i dragkraft och tillförlitlighet.

    Men utvecklingen hos Volvo BM sackade i början av 1970-talet och 814 kom att tillverkas ända fram till 1979. Då hade konkurrenterna hunnit långt före och 814 var då en väldigt gammal konstruktion.

    FOTO: Kenneth Fransson

    På gården Ljungs-Säby är BM Volvo 814 inte ensam om att ha kultstatus. På gårdsplanen står en BM Volvo 640 baklastare. Den har absolut bästa patinan.

    – Det är nog gårdens mest använda maskin, säger Gunnar och skrattar när han tittar på den underbara maskinen.

    Den är fyrhjulsdriven och nu under vårbruket används den främst till att plocka sten med men den får också lasta utsäde och konstgödsel.

    – Det finns alltid saker att göra med en baklastare, konstaterar Gunnar.

    På stengrepen hänger en bogserkätting och jag anar att den här maskinen även får rycka in om någon traktor kör fast.

     Gunnar Simonsson.
    Gunnar Simonsson. FOTO: Kenneth Fransson

    Spannmålsgården Ljungs-Säby

    Ort: Vretakloster i Östergötland.

    Ägare: Nils-Göran Jonsson.

    Anställda: En.

    Åker: Cirka 200 hektar.

    Grödor: Spannmål och lite oljeväxter.

    Skog: Cirka 30 hektar.

    Djur: Nej. Mjölkkorna såldes 1990 och köttdjuren 1995.

    Traktorpark: BM Volvo 814, Case IH 1455, Case IH 956 och BM Volvo 350 Boxer.

    Plogar: Sexskärig Kverneland växelplog och fyrskärig Kverneland växelplog.

    Harv: Väderstad, 9 meter.

    Sladd: Väderstad med efterharv, 6 meter.

    Vält: Väderstad, 9 meter.

    Såmaskin: Arbetet lejs av maskinstation.

    Kultivator: Väderstad.

    Spruta: Arbetet lejs av maskinstation.

    Skördetröska: New Holland TX64+, 17 fots skärbord.

    Transport: Två Wickmanvagnar med boggi, 8 och 10 ton.

    Lastmaskin: BM Volvo 640.

    Torkar: Lagrar 200 ton själv.

    Relaterade artiklar

    Till toppen