Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 6 mars

    Vanligaste misstagen i trafiken

    Last som inte säkras, saftblandare som sätts på slentrianmässigt och maskinförare som kör gods i frontlastarens skopa. I trafiken finns det gott om olagliga trafiksituationer och många är rent av livsfarliga.

     Ekipaget, som är fotat ur flera olika vinklar, saknar tydlig lastsäkring på bilderna, vilket i så fall kan vara ett brott om det gjorde det även i verkligheten. Just avsaknad av lastsäkring är ett vanligt bekymmer, enligt poliskommissarie Erling Andersson. Fotot är taget av ATL-läsaren.
    Ekipaget, som är fotat ur flera olika vinklar, saknar tydlig lastsäkring på bilderna, vilket i så fall kan vara ett brott om det gjorde det även i verkligheten. Just avsaknad av lastsäkring är ett vanligt bekymmer, enligt poliskommissarie Erling Andersson. Fotot är taget av ATL-läsaren. FOTO: Privat

    ”Vill visa ett skräckexempel på transport av storbalar!” Så inleds ett handskrivet brev som är inskickat till redaktionen.

    ”Det måste väl finnas lagar om hur sådana här transporter ska säkras. På korten syns varken rep eller spännband”, fortsätter brevskrivaren.

    Några dagar tidigare, i Jönköping, kommer en läsare fram med ett likande trafikproblem. Han vill att vi ska skriva om hur regelverket kring varningsljus ser ut, och tycker att det är ett problem att många slentrianmässigt kör med saftblandarna på i höga hastigheter.

    Läs också: Tips – Sju saker att tänka på i trafiken

    ”Vansinne”

    Brevskrivaren som har skickat in bilderna på baltransporten tycker själv att föraren kör vårdslöst, och har lagt märke till liknande ekipage vid flera tillfällen. Just den här bilden är tagen på en av Sveriges mest trafikerade vägar.

    – Jag tyckte att det var vansinne när jag såg detta på E20. Vagnen är lång och med minsta lilla gupp kan en bal ramla av. Jag vet att det är intensivt och stressigt, men man får inte glömma detta. Så fort man transporterar något ska det vara säkert, säger brevskrivaren när ATL ringer upp.

    Enligt Erling Andersson, som är poliskommissarie på Nationella operativa avdelningen, går det inte att utesluta att lasten är säkrad bara utifrån hur bilderna är tagna. Men utgår man från ett scenario där lasten inte är förankrad på rätt sätt enligt transportstyrelsens föreskrifter så kan det röra sig om ett brott som kan ge böter.

    Vilka misstag begår traktorförare i trafiken?

    – Vi för ingen statistik på vilka brott traktorförare begår och det är sällsynt att de ens blir rapporterade, men det är mycket utifrån belysning och lastsäkring. Lantbruket har många undantag vilket gör att många tror att det finns undantag för allting. Men man kan till och med ifrågasätta om man får köra med dubbelmontage. Kanske ska man till och med plocka bort dem mellan åkrarna, säger han.

    Gångbara tips är att se över belysningen kontinuerligt, även på äldre vagnar, samt säkerställa att ekipaget är utrustat med en LGF-skylt, fortsätter Erling Andersson. Att köra med gods i skopan på allmän väg är heller inte tillåtet.

    – Sen kan det ingå att man korsar en väg med en skopa grus, men att köra transporter får man inte. Det är frontlastarna inte byggda för, säger Erling Andersson och tillägger att det dock finns undantag för vissa frontredskap som är byggda för just detta.

     Att köra med varningsljuset på, om ekipaget eller redskapet inte överstiger 300 centimeter bredd kan vara svårmotiverat, om polisen dyker upp.
    Att köra med varningsljuset på, om ekipaget eller redskapet inte överstiger 300 centimeter bredd kan vara svårmotiverat, om polisen dyker upp. FOTO: Mostphotos

    Tremetersgräns för ljus

    Hur de orange varningslyktorna får användas regleras däremot i trafikförordningen och i två fordonsföreskrifter, som i klartext innebär att lyktorna i stort sett bara får användas av fordon vid väghållningsarbete, bärgning, fordonskontroll, olycka eller när fordons- och redskapsbredden överstiger 300 centimeter.

    – Varningslyktor får endast användas för att varna. Det är den springande punkten, och det innebär att en lastbil som kör grus kan slå på blandaren i samband med lastningen. Men åker man sen i väg med varningsljuset på så är det inte i linje med föreskrifterna, säger Magnus Sjönnebring, som är utredare på Transportstyrelsens sektion för regelinformation.

    Fakta: Varningslykta

    I TSFS 2009:83 anges att varningslyktor som avger orangegult ljus får användas:

    1. I väghållningsarbete eller liknande arbete

    2. Vid bärgning och transport av bärgat fordon

    3. I samband med fordonskontroll eller motsvarande

    4. Vid olycksplats eller motsvarande

    5. När fordonsbredden inklusive utrustning eller redskap överstiger 300 centimeter

    6. När varningslykta föreskrivs som särskilt villkor för färd på väg eller…

    7. I andra med 1–6 jämförliga fall. 2 § Varningslyktor får även användas på en vägtransportledares fordon i samband med eskort av lång, bred eller tung transport enligt lagen (2004:1167) om vägtransportledare.

    3 § Varningslykta får användas endast om det behövs för att varna för att fordonet på grund av verksamheten eller förhållandena måste ställas upp eller föras så att det kan utgöra hinder eller fara för övrig trafik.

    Relaterade artiklar

    Till toppen