Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 25 januari

    Väghyveln med egen snöslunga gör rent på fjället

    Den stora väghyveln kommer mullrande och baktill jobbar en stor snöslunga. Magnus Ljungberg har röjt på fjället vintertid i över ett decennium.

    – Det är härligt här uppe men ensamt, säger han.

     Caterpillar 140G väghyvel med snöslunga baktill är en brutal snöröjare.
    Caterpillar 140G väghyvel med snöslunga baktill är en brutal snöröjare. FOTO: Kenneth Fransson

    Långt innan maskinen visar sig hörs ett häftigt motormuller rulla fram över fjället. Men det är svårt att känna igen de häftiga bastonerna. Snart dyker en stor maskin upp på vägen: Det är klart att det är en Caterpillar väghyvel som är ute och röjer snö.

    När väghyveln närmar sig syns att den har en snöslunga baktill. Mullret kommer alltså från både väghyvelns Caterpillarmotor och snöslungans motor. Snöslungan som är en norsk Øveraasens drivs av en egen Scania DS11-motor på runt 300 hästkrafter.

     Här fångas snövallen in.
    Här fångas snövallen in. FOTO: Kenneth Fransson

    Väghyveln närmar sig och snöbladet framtill klyver snödrivorna hur lätt som helst. Plogvallen slukas blixtsnabbt av snöslungan och snön kastas långt ut på fjället igen.

    Jag är på det kända Flatruet i Härjedalen, på landsvägen mellan Funäsdalen och Ljungdalen 975 meter över havet. I dag visar temperaturmätaren på minus 18 grader och det kommer en isande vind från Norge. Men det är inget som hindrar Magnus Ljungberg. Vägen ska hållas öppen.

     Här syns drivningen av snöslungan.
    Här syns drivningen av snöslungan. FOTO: Kenneth Fransson

    – Det enda som stoppar mig är för hård vind. Över 17 sekundmeter ser man inte ett dugg. Då yr snön för mycket och nordlig eller västlig vind är värst. Ett normalår stormar det fem till sex dagar, berättar han.

    Flatruet är helt öppet för alla vindar och när stormen Ivar drog fram 2013 var det 48,5 sekundmeter.

    – Då var vägen stängd så klart, säger Magnus och skrattar.

    Han har varit snöröjare på Flatruet i 13 år nu och för att kunna starta snöröjaren i alla väder har Magnus elektriska motorvärmare som är kopplade till elnätet.

    – Det funkar alltid att starta både väghyveln och snöslungan, berättar han.

    Även om det varit en riktig storm så tar det bara runt två timmar för snöröjargänget att öppna vägen över Flatruet igen.

    – Det är en sträcka på 12,4 kilometer som vi snöröjer och det är här det är som värst.

    Jag tittar mig omkring och här på toppen är det gigantiska snövallar, upp mot åtta meter höga.

    – Innan vi började köra med de maskinerna som vi har i dag var vägen stängd veckor i sträck.

     Här mullrar det både Caterpillar och Scania.
    Här mullrar det både Caterpillar och Scania. FOTO: Kenneth Fransson

    Avståndet mellan Funäsdalen och Ljungdalen är 4,2 mil. När vägen stängs av på grund av snö blir det plötsligt 25 mil eftersom man måste köra runt. Det är lätt att förstå hur viktigt snöröjarjobbet är för alla de som måste åka fram och tillbaka över Flatruet.

    – Det är härligt här uppe men ensamt. Vi som jobbar har olika maskiner och hjälps åt. Det är Caterpillar D8R med snöblad, min Cat-väghyvel med snöslunga och en hjullastare Volvo L120C med Øveraasens snöslunga.

    Hur har väghyveln gått de år du kört här uppe?

    – Det har varit lite småhaverier. Cat-motorn har fått ny kompressor. Scania-motorn har fått ny vattenpump, ny startmotor, en del nya spridarrör och några nya spännrullar. Men det blir ju en del timmar här uppe varje säsong, summerar Magnus innan han hoppar upp och kastar sig på snödrivorna igen.

     Magnus Ljungberg kommer stormande med superväghyveln och slungar ut snön på fjället igen.
    Magnus Ljungberg kommer stormande med superväghyveln och slungar ut snön på fjället igen. FOTO: Kenneth Fransson

    Snömonstret

    Caterpillar 140G med snöslunga

    Tillverkare: Caterpillar.

    Motor: Sexcylindrig Caterpillar 3306.

    Cylindervolym: 10,5 liter.

    Motoreffekt: 150 hästkrafter.

    Bränsletank: 284 liter.

    Växellåda: Powershift 6 fram/6 back.

    Max speed: 41 kilometer/timmen.

    Längd: 8,30 meter utan frontblad och snöslunga.

    Bredd: 2,44 meter.

    Höjd: 3,36 meter.

    Extra: Stort frontblad och snöslunga baktill med egen Scania DS11-motor. Det är en sexcylindrig motor på 11 liter och runt 300 hästkrafter.

     Magnus Ljungberg.
    Magnus Ljungberg. FOTO: Kenneth Fransson

    Den här artikeln har tidigare publicerats i Traktor Power.

    Relaterade artiklar

    Till toppen