Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 3 augusti 2017

    Urstarka prototypen Lisa drar på nytt

    Lantbruks-Lisa hade utseendet emot sig. Men stark var den. Traktorn som togs fram på prov av Bolinder-Munktell under 1960-talet var länge en bortglömd stordragare. Nu är den ute och drar igen.

     Lantbruks-Lisa var att försök att se om det gick att göra traktor av skogsmaskinen.
    Lantbruks-Lisa var att försök att se om det gick att göra traktor av skogsmaskinen. FOTO: Niklas Larsson

    För ett drygt halvsekel sedan ville svenska Bolinder-Munktell som då ägdes av Volvo, ta fram en allhjulsdriven skogsmaskin med fyra lika stora hjul och med två olika axelavstånd. Lisa blev smeknamnet på den nya serien av terränggående och midjestyrda tunga fordon. Den korta versionen kunde dra fram stammar eller hela träd, en så kallad skidder. Den långa modellen blev skotare. Den blev också basen i den maskin som kom att användas av armén. Maskinerna döptes till SM 870, 871 och 872. Men den korta versionen blev också ämne för en fjärde modellbeteckning, fast då med ett T i namnet. I lantbruksversion kunde Lisa bli en T 873.

     Insteget till hytten skedde bakifrån. Någon har i efterhand monterat en plåt som förlänger taket och som bättre ska skydda föraren från regn och rusk.
    Insteget till hytten skedde bakifrån. Någon har i efterhand monterat en plåt som förlänger taket och som bättre ska skydda föraren från regn och rusk. FOTO: Niklas Larsson

    Många ville göra stordragare

    1960-talet var ett decennium då fler tillverkare ville göra stordragare. Engelska County byggde traktorer med fyra lika stora hjul med basen från Fordson. Svenska Parca 714 var en stark fyrhjulsdriven maskin framtagen en lastmaskinstillverkare och ungerska Dutra var traktorn som hade en lång nos för ökad tyngdpunkt på framaxeln. I det sammanhanget kan man kanske förstå att BM ville prova att bygga om en skogsmaskin för att se om det kunde bli en bra dragare.

     Traktorn är midjestyrd. På bakdelen finns en 220 liter stor bränsletank. På skogsversionen finns tanken på den främre delen av maskinen.
    Traktorn är midjestyrd. På bakdelen finns en 220 liter stor bränsletank. På skogsversionen finns tanken på den främre delen av maskinen. FOTO: Niklas Larsson

    Väger över sju ton

    Och dra kunde ju faktiskt Lisa. Med en vikt på över sju ton och med en motoreffekt på nästan 150 hästkrafter drog den en sex-skärig plog i test i mitten av 1960-talet. Problemet var att motorn hade placerats på höger sida. Finessen var att maskinen kunde få ett kortare överhäng vilket var bra i terrängkörning. Nackdelen för lantbruksversionen blev att traktorn fick en ojämn viktfördelning. När högersidan gick ned i plöjfåran fick traktorn slagsida. Det hade gått att köra med alla hjulen på den oplöjda marken men midjestyrningen gjorde att körningen blev besvärlig. Sikten försämrades också när motorn störde.

     På bakdelen monterades ett hydraulsystem som BM hade på hyllan. Delarna fanns redan i produktionen.
    På bakdelen monterades ett hydraulsystem som BM hade på hyllan. Delarna fanns redan i produktionen. FOTO: Niklas Larsson

    Ingen ville satsa

    När marknaden fått säga sitt lades projektet ned. Lantbruks-Lisa T 873 var inget att satsa på. Prototypen blev i alla fall att använd på ett gods i Mellansverige. Efter ett par ägarbyten kom den att hamna på Öland. Där stod Lantbruks-Lisa stilla i tre decennier i en lada utan att något hände. Ända tills Thorsten Nilsson som är en känd maskinman i Färjestaden på Öland fick veta var den stod. Sen gick det fort.

    Rullar igen

    Thorsten fick sätta in både motor och växellåda i traktorn innan den kunde rulla i väg av egen kraft. Motorn är nu en Volvo TD 60. Dessutom har Thorsten gått igenom el- och hydraulsystemen och renoverat traktorn i övrigt. I juli 2010 rullade traktorn igen efter att Thorsten köpt den i oktober 2009. Han visar upp traktorn på träffar och veteranplöjningar där den drar en åtta-skärig plog, även om det går ganska tungt.

    Entusiaster strömmar till

    Entusiaster strömmar till och vill titta på den unika BM Volvo-traktorn. De som provkört den säger att det antagligen är en bra dragare men att förarkomforten inte är den bästa. Styrningen är lite svår och det kommer rikliga mängder ljud och värme från motorn.

     SM 871 var den långa versionen av Lisa och användes som skotare. I växellådan finns fem växlar att välja på.
    SM 871 var den långa versionen av Lisa och användes som skotare. I växellådan finns fem växlar att välja på. FOTO: Niklas Larsson

    Döptes till Dunderklumpen

    Volvo BM, som företaget BM bytte namn till 1973, hade trots allt inte gett upp hoppet om att göra en stordragare av en gul maskin. Under 1970-talet provade man att bygga om en dumper men även detta projekt stannade av. Det blev en prototyp som faktiskt finns i livet den också och som ägs av en företagare i Dalarna. En anställd på Volvo BM döpte traktorn till ”Dunderklumpen” efter den tecknade TV-serien med samma namn. Kanske att BM inte skulle ha byggt fler Dunderklumpar efter försöket med Lantbruks-Lisa.

    FAKTA – 873 årsmodell 1966

    Motor: Volvo TD 50, 147 hk DIN vid 2 800 varv/min, i original. Nu TD 60.


    Växellåda: 5 växlar, från BM 350.
Vikt: 7 390 kilo varav 5 080 fram.


    Bränsletank: 220 liter.


    Hjul: 18.4/15-34.


    Hjulbas: 2 925 millimeter.


    Vändradie: 4,8 meter.


    Längd: 5,90 meter.


    Bredd: 2,50 meter.

    LÄS MER: Case Maxxum uppdateras med 24 växlarLÄS MER: Veterantraktorer säljs för välgörenhetLÄS MER: Veteraner i mängd till saluPREMIUM: Nya modeller från Volvo BM stoppadesPREMIUM: Veterantraktorer under klubban

    Relaterade artiklar

    Till toppen