Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 21 september 2018

    Uppstickare växer på maskinmarknaden

    Lantmännen Maskin står sig fortsatt stark på den allt skakigare maskinmarknaden. Nettoomsättningen fortsätter att öka trots hård konkurrens från uppstickaren Swedish Agro Machinery, medan Söderberg & Haak backar.

     Swedish Agro Machinery säljer Claasmaskiner. Företaget har på två år ökat nettoomsättningen till 263 miljoner kronor.
    Bild 1/3 Swedish Agro Machinery säljer Claasmaskiner. Företaget har på två år ökat nettoomsättningen till 263 miljoner kronor. FOTO: Hans Dahlgren
     Björn Pettersson.
    Bild 2/3 Björn Pettersson. FOTO: Privat
     Bengt Alestig.
    Bild 3/3 Bengt Alestig. FOTO: Privat

    Swedish Agro Machinery, som är en del den internationella lantbrukskoncernen Danish Agro, har på två år ökat nettoomsättningen till 263 miljoner kronor. Men satsningen i Sverige har varit långt i från gratis. Under 2016 och 2017 redovisade bolaget förluster på totalt 17,5 respektive 34,5 miljoner kronor.

    Det är ”rejält röda siffror” för att citera företagets VD, Björn Petterssons, egna ord.

    – Vi konstaterar två saker. Att etablera en ny maskinverksamhet tar tid och kostar pengar. Däremot har vi en plan och en ägare som har valt att göra en investering och den planen följer vi, säger han.

    Företaget har i dag över hundra anställda vilket innebär stora utmaningar när det kommer till att skapa lönsamhet och marginal på försäljningen, enligt Björn Pettersson. Men han är samtidigt full av tillförsikt, och om allt går enligt prognos kommer företaget att dubblera sin omsättning under året.

    Haak tappar

    Sett till omsättningen är bolaget nu nästan hälften så stort som anrika Söderberg & Haak, som de senaste fem åren har fått se sin omsättning sjunka från 886 till 578 miljoner kronor. Tappet är en följd av nedgången i branschen, men har också sin grund i den stora branschomställningen för några år sedan där flera varumärken bytte organisationstillhörighet.

    Kritikerna påstår ofta att branschen lider av överetablering. Christian Hidén, som driver Forsviks säteri i Säffle och är ordförande i Jordbrukstekniska föreningen, är själv förvånad över de enorma satsningar handlarna vågar göra på den svenska marknaden.

    – Det är en enorm infrastuktur de bygger upp, och det är vi lantbrukare som får betala allt i slutändan. Hur de ska vinna över kunderna beror på hur de utvecklar sin service och eftermarknad eftersom det troligtvis är små marginaler på nyförsäljningen, säger han.

    Servicegraden blir på sikt avgörande för vem som står som segrare. Men trenden kan också gå mot mer leasing samt mot att aktörerna breddar sig mot entreprenadsegmentet för att få fler ben att stå på, och det kommer gynna lantbruket, enligt Christian Hidén.

    Alla vill öka

    På en maskin- och traktormarknad, som har varit vikande över tid, kämpar i dag alla företag med att öka sin försäljning och förbättra sina serviceorganisationer för att stå sig i konkurrensen. Swedish Agro har på sikt som mål att ta tio procent av traktormarknaden, vilket är samma mål som Söderberg & Haak satt upp.

    Samtidigt spänner Lantmännen Maskin musklerna. 2015 gick företaget in i ett fördjupat strategiskt samarbete med Agco, som senare resulterade i att Lantmännen blev importör för varumärken som Massey Ferguson och Sampo, samt ansvarig för Agco:s reservdelslager i Skandinavien.

    Sedan årsskiftet är företaget även en del av Lantmännens Lantbruksdivision vilket förväntas skapa synergier framöver.

    Förhoppningen är bland annat att gemensamma resurser och supportfunktioner ska användas bättre, och att gemensamma mässevent och kundkvällar ska skapa meraffärer. På sikt kan det även bli tal om gemensamma kundbesök på säljsidan.

    – Det är något vi tror att vi kommer utveckla över tid och som kommer att skapa synergier både för oss och kunderna, säger Bengt Alestig, VD.

    Haak har försprång

    Medan Swedish Agro började från ruta ett har Söderberg & Haak haft ett försprång med etablerade varumärken som Amazone och Krone som redan fanns i organisationen. Men satsningen har ändå kostat stora summor, enligt Hans Ripa, avgående VD.

    Företaget räknar med att den stora omstruktureringen av maskinmarknaden kommer att fortsätta att pressa lönsamheten, och som ett led i detta har bolaget ändrat sin affärsmodell vilket ska ge full effekt om två till tre år.

    – Att vi har förändrat affärsmodellen innebär i vårt fall är att vi har gått från att vara ett bolag med ren importverksamhet till att driva egna försäljnings- och servicebolag i organisationen. Det har lett fram till att vi har 22 egna anläggningar och 300 anställda, säger Hans Ripa.

    Christian Hidén tror så småningom att branschen kommer konsolidera sig själv, men poängterar också att bönderna just nu är vinnare på konkurrensen.

    – Risken är att det kan vara bra nu till en början, men så småningom är det bönderna som ska betala kalaset. Men det är nu man ska passa på när alla vill sälja och ska ta marknadsandelar, säger han.

    Maskinbolagens marknadsandelar och omsättning

    LÄS OCKSÅ: Claas hjullastare får SverigepremiärLÄS OCKSÅ: Tomt på lagret – maskinjätten jagar begagnat

    Relaterade artiklar

    Till toppen