Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 21 februari

    Unik traktor på svensk mark

    Det här är något helt unikt. En Minneapolis-Moline UDLX på svensk mark. En snygg traktor med en intressant historia.

     Cool. Mycket häftigare än så här kan det knappt bli för en traktorsamlare. Minneapolis-Moline UDLX är en av världens mest eftertraktade traktorer och Bo Arne köpte sin i november 2019.
    Cool. Mycket häftigare än så här kan det knappt bli för en traktorsamlare. Minneapolis-Moline UDLX är en av världens mest eftertraktade traktorer och Bo Arne köpte sin i november 2019. FOTO: Joel Sannemalm

    Det är en historisk händelse vi är med om: en Minneapolis-Moline UDLX som rör svensk mark för första gången. Förmodligen är det här det enda exemplaret i Europa. Så udda är den här traktorn som är speciell på mer än ett sätt. Den är tillverkad i få exemplar, 125 menar de flesta källor. Den är snygg. Det är en udda kombination av traktor och bil. Det är den första traktorn med fabrikstillverkad riktig hytt. Det fanns traktorer med hytt tidigare men det var då mer ett enklare väderskydd. Dessutom har traktormodellen en intressant historia eftersom den inte blev någon succé, snarare tvärtom.

     Lampa. Sökarlykta på taket.
    Lampa. Sökarlykta på taket. FOTO: Joel Sannemalm

    Ville presentera något unikt

    Läser man på om traktorn kan man konstatera att UDLX faktiskt var ett fiasko. Precis som alla andra traktortillverkare försökte Minneapolis-Moline på 1930-talet hitta nyckeln till framgång. De ville öka sin marknadsandel genom att kunna presentera något unikt. Eftersom jordbrukarna som utsattes för vädrets makter vid arbetet i fält kunde behöva skydd kom de med den revolutionerande idén att tillverka en traktor med helt tät hytt. Samtidigt hade de en idé om att bönderna kanske ville ha en traktor som också kunde användas som bil.

     Ventilation. Framrutorna är öppningsbara.
    Ventilation. Framrutorna är öppningsbara. FOTO: Joel Sannemalm

    Både bil och traktor

    Bilar och traktorer var dyra och efterdyningarna av depressionen var inte någon fördel för vare sig bil- eller traktortillverkarna. Då kunde det ju passa med ett fordon som kunde vara både bil och traktor. Då räckte det ju med ett fordon på gården. Resultatet blev UDLX med tilläggsnamnet »Comfortractor«.

    Grunden är en modell U som modifierats ganska omfattande. Den har en billiknande kaross med strömlinjeformade skärmar, en rak grill och ett helt stängt motorrum. Fin kromad stötfångare fram och så den låga hytten. Föraren sitter lågt bredvid växellådan. En traktor utklädd till bil tänker ni kanske nu? Men även transmissionen var modifierad. Lådan hade ett speciellt hus med en andra växelspak. Lådan var synkroniserad så växlingar enklare kunde utföras under gång. Det innebar också mindre ljud från transmissionen vid körning på väg. Femte växeln gjorde att traktorn kom upp i en hastighet på nästan 65 km/h. När den femte växeln läggs i kan också motorvarvet höjas från normala 1 275 varv till 1 785 varv. Detta för att höja hastigheten. Mycket fortare än 60 vill man nog inte köra med tanke på väghållning och bromsarnas förmåga. När femman ligger i kan man med hjälp av den andra spaken koppla ur övriga kuggar i växellådan förutom den femte växeln. Det minskar antalet delar som rör sig i växellådan.

     Fin. Kromad stötfångare fram så klart. Tredelad framruta som kan öppnas.
    Fin. Kromad stötfångare fram så klart. Tredelad framruta som kan öppnas. FOTO: Joel Sannemalm

    Flera lyxiga detaljer

    Comfortractor hade en bil-lik hytt med flera lyxiga detaljer. Den hade en instrumentpanel med radio, hastighetsmätare, mätare för olje- och vattentemp, cigarettändare och askkopp. Den hade dessutom ett handskfack. Det var denna utrustningsnivå som var en av orsakerna till att framgången uteblev. Prislappen på runt 2 000 dollar avskräckte när en vanlig traktor kostade runt 1 000 dollar och en ny Ford var billigare än så. Att köpa en bil och en traktor blev billigare än att köpa en UDLX så då föll grejen med ett fordon som fungerade som två. Det var egentligen hytten i sig och att man bara behövde underhålla ett fordon i stället för två som blev fördelarna. Det var inte tillräckligt för de amerikanska bönderna.

     Ingång. Man stiger in bakifrån. Stora dekaler påminner en om vad det är man kör.
    Ingång. Man stiger in bakifrån. Stora dekaler påminner en om vad det är man kör. FOTO: Joel Sannemalm

    UDLX tillverkades i två omgångar under 1938. I första omgången i 25 exemplar och i den andra i 125 exemplar. Totalt ska 150 ha tillverkats. Men av dessa 150 ska 25–26 stycken enligt Mecum Auctions ha varit en version utan hytt som hette UTOX. Alltså en roadster-version av UDLX.

    Det fanns en del synpunkter hos dem som köpte en UDLX. Det ska ha blivit varmt i hytten. Sikten var dålig, bromsarna var undermåliga och komforten har inte varit den bästa.

    Har man erfarenhet av jordbruksarbete undrar man hur praktisk en UDLX egentligen var. Används den exempelvis med harven en varm dag så öppnar man nog ganska snabbt fönstren och då fyller man fort hytten med damm. Till viss mån känns UDLX som en rolig skrivbordsprodukt som var före sin tid. De hade något på gång men nådde inte riktigt hela vägen.

     Smyckad. MM på fronten.
    Smyckad. MM på fronten. FOTO: Joel Sannemalm

    Ledningen på Minneapolis-­Moline förstod att UDLX inte skulle bli någon storsäljare med tanke på utrustningsnivå och pris. Det här var inte en traktor för alla men de hade hoppats på fler än 150 tillverkade exemplar. Även om UDLX var en missräkning för Minneapolis-Moline var det en av dåtidens mest avancerade traktorer. Bekväm hytt är i dag en självklarhet men det skulle dröja 30–40 år efter UDLX innan det blev ett krav från bönderna. Synkroniserad växellåda ser vi också som en självklarhet i dag men även det kom först långt senare på bred front.

    UDLX tillverkades alltså bara under 1938 medan andra U-modeller fortsatte att tillverkas in på 1950-talet. Det finns uppgifter om att bara två tredjedelar av de 150 tillverkade såldes. Resten, runt 50 stycken, ska ha gått tillbaka till fabriken där lyxattiraljerna plockades bort. De ska ha konverterats tillbaka till modell U utan hytt.

    Ovanliga på auktion

    Enligt den amerikanska auktionsfirman Mecum Auctions ska det i dag finnas 25–30 exemplar kvar i kördugligt skick. Just Mecum Auctions sålde 2016 det som mest troligt är det finaste kända exemplaret på en av sina auktioner. Den traktorn gick för otroliga 200 000 dollar. Ett pris som speglade både skicket på traktorn och dess ovanlighet.

    Om vi flyttar oss tillbaka till Bo ­Arne Olssons gård så är det en onsdag i början av augusti som han samlat ett litet väloljat gäng som ska hjälpa till när två containrar från USA anländer. Bo Arnes son Fredrik är med, John Deere-mannen Nils-Gunnar Fredriksson, Per Larsson och så Bo Arne själv så klart.

     Lossning. Här sänks containern ner hos Bo Arne.
    Lossning. Här sänks containern ner hos Bo Arne. FOTO: Joel Sannemalm

    Allt helt efter resan

    I containrarna finns traktorer, sammanlagt sex stycken, fem John Deere och en Minneapolis-Moline. John Deere 720 high-crop, 125 tillverkade, och en John Deere 700, industriversionen av 5020 med 370 tillverkade exemplar, är två andra rariteter. Men den här gången är det ändå en Minneapolis-Moline som tar fokus. Just den här ska vara nummer 93 av 150 tillverkade. Det var en av traktorerna som amerikanen Carl Rufener Jr. från Ohio sålde på auktion i november i fjol. Carl Rufener hade en traktorsamling som han sålde 2014. Den inbringade över 400 000 dollar. Pengar som han delvis investerade i en ny samling, då bara med Minneapolis-Moline-traktorer. Den samlingen sålde han i november 2019 och det är från den Bo Arnes UDLX alltså kommer.

    Det märks att det här gänget varit med förr för containrarna töms snabbt. Inga missöden och inget har gått sönder under resan. Men fastsurrningen är inget som imponerar på Bo Arne och de andra.

    – Nej, det här var nog bland det sämsta jag sett. Flera traktorer var inte ens låsta med klossar vid hjulen och spännbanden hängde helt, säger Bo Arne.

    Han visar gärna upp traktorer ur sin samling men han pratar inte gärna om värde eller antalet maskiner i samlingen.

    – Nej, då skulle folk tro att jag var helt från vettet, säger han med ett skratt.

    Men alla med lite intresse för traktorer förstår att flera av hans traktorer är värda mycket pengar.

    – UDLX har funnits på min önskelista länge. Jag hittade den här på en auktion och jag bestämde mig för ett tak och jag fick den faktiskt för ett pris under det taket, säger han.

    Oavsett pris så är det ett köp i hästväg. Det är riktigt häftigt att se den här unika maskinen i verkligheten.

     Ta-daa. Här ser den dagens ljus för första gången i Sverige.
    Ta-daa. Här ser den dagens ljus för första gången i Sverige. FOTO: Joel Sannemalm

    Det här reportaget har tidigare publicerats i Traktor Power.

    FAKTA: Comfortractor

    Minneapolis-Moline UDLX

    Tillverkare: Minneapolis-Moline.

    Tillverkningsår: 1938.

    Antal tillverkade: 125.

    Motor: 4-cylindrig bensinmotor.

    Motorvolym: 4,6 liter.

    Effekt: 27 hästkrafter på draget.

    Växellåda: 5 fram/1 back.

    Vikt: 2900 kilo.

    Längd: 358 centimeter.

    Hjulbas: 205 centimeter.

    Pris 1938: 2100 dollar.

    Källa: Tractordata.com.

    Tillverkningsnummer modell UDLX och UTOX (Roadster version)

    1938: 310 001 – 310 025, tidiga

    1938: 310 501 – 310 625, sena

    Källa: www.minneapolis-moline.com.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen