Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 16 mars 2018

    Unik Volvo BM till salu

    Den är inte upputsad och är långt ifrån så fräsch som många av de BM-fordon som vi brukar skriva om. Men så är det inte glansen som avgör vad som hamnar i tidningen – ibland är det enda som krävs att objektet är unikt.

     Dumpern ska ha använts som betongspruta för att täta tak i tunnelschakt.
    Dumpern ska ha använts som betongspruta för att täta tak i tunnelschakt. FOTO: Klaravik Auktioner

    Ägaren Daniel Arthursson kom över dumpern i Sälentrakten för några månader sedan. Tanken var från början att den skulle användas som reservdelsmaskin. Men ödet ville annorlunda och nu ska den unika betongdumpern få ett nytt hem.

    – Jag köpte den för ett halvår sedan, långt uppåt landet, och den har blivit stående hemma. Så nu ska den säljas, säger Daniel Arthursson som bor i Gällaryd i Småland.

    Där använder han dagligen sina BM-dumprar i 860-serien, samma serie som betongsprutan är byggd på.

    – Jag har två timmerdumprar och håller på med vedförsäljning. De är förlängda och utrustade med timmerkran, berättar Daniel Arthursson.

    LÄS ÄVEN: Här hittar du alla ATL:s veteranartiklar

    Han vet inte mycket om betongdumperns historia, men sannolikt har den gått i tunnelschakt för att täta taken, berättar Daniel Arthursson. Mest iögonfallande på dumpern är den frontmonterade kranen som användes för just detta ändamål.

    – Hytten är ombyggd för att skapa bättre sikt, och det har suttit en betongbalja på den som nu är borttagen, och så finns det en pumputrustning som pumpar betongen.

    – Det var nog en häftig och annorlunda maskin när den byggdes.

    Bromsarna är det ”lite si och så med”, enligt ägaren, men framdriften ska fortfarande fungera. Oavsett är det kanske mest troligt att den kommer användas för att plocka reservdelar på.

    – Det börjar bli ont om reservdelar till såna här gamla maskiner. Det är inget man använder som betongmaskin, säger Daniel Arthursson, som framhåller att Volvo BM gjorde stabila grejer som fungerar för sina ändamål än i dag.

    – Det är väldigt pålitliga maskiner, som går att reparera med ett järnspett när de går sönder. Just 860 bara rullar och rullar.

    LÄS ÄVEN: Nytt prisrekord för en T 814LÄS ÄVEN: Tröskan som har fått nytt jobb som nostalgikickLÄS ÄVEN: Så mycket hade en BM kostat i dag

    Relaterade artiklar

    Till toppen