Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 8 oktober 2017

    Tröskan som har fått nytt jobb som nostalgikick

    Mats hittade tröskmodellen han mindes från barndomen. Efter att ha lovat att den inte skulle säljas till Polen fick han överta den. Nu används den sparsamt och går som nostalgitröska.

    Mats Johanssons pappa köpte en ny Aktiv 800 men den passade inte riktigt för gården och i stället köptes en begagnad Aktiv 1000 med tio fots skärbord. Minnet av 1000-tröskan har gjort att Mats sedan en tid är ägare till en tröska av samma modell.

    – Det är den första tröskan jag kommer ihåg. Jag kommer speciellt ihåg när vi var hos grannen en gång, det måste ha varit 1974. Då upptäckte de att den inte tröskade ur axen riktigt. Så då bytte han bort den till en Clayson/New Holland.

     Barndomsminnet fick Mats Johansson att köpa en tröska som stått stilla i 17 år. Efter service var det bara att köra.
    Barndomsminnet fick Mats Johansson att köpa en tröska som stått stilla i 17 år. Efter service var det bara att köra. FOTO: Privat

    Sedan dess har åren gått. Men en halvmil bort var det en äldre farbror som hade en Aktiv 1000.

    – Då frågade jag honom om han ville sälja den. Det ville han göra men den fick absolut inte gå till Polen eller liknande. Jag lovade att den skulle bli kvar hos mig.

    LÄS MER: De bygger om traktorn till skördare

    Mats, som bor i skånska Ljungbyhed, och hans bror åkte till säljaren för att starta tröskan som då hade stått stilla i 17 år. Fräscha batterier, diesel och luftning av bränslesystemet fick motorn att hoppa i gång. Mannen som sålde tröskan blev mycket glad när han fick se sin Aktivtröska vara i gång igen.

     Aktiv 1000 tillverkades i Morgongåva. Den tröskfabriken kom att leva under flera ägare ända till 1988.
    Aktiv 1000 tillverkades i Morgongåva. Den tröskfabriken kom att leva under flera ägare ända till 1988. FOTO: Privat

    Fick nya remmar

    Efter ett par år fick Mats tid att börja serva tröskan. Det var några remmar som behövde bytas och bromsarna fixades till. Den förra ägaren hade remmar så det var bara att byta. I början användes nostalgitröskan som bland annat som ”vattenhaltsprovare”.

    – Då slipper man sätta på skärbordet på den ordinarie för att bara köra några meter. Och någonstans där jag inte kom in med skärbordet, då körde jag in med Aktiven och tröskade hål så jag kunde koppla om till den ordinarie tröskan.

    LÄS MER: Nya Fastrac mer traktorlik

    En New Holland TX 65 går som brukströska i skörden. På gården finns växtodling, dikor och gräsfrö odlas till Skånefrö. Lantbrukets areal är 140 hektar.

     En eftermiddag per år samlas ett glatt gäng för att köra med sina skördetröskor eller självbindare. Då passar ju en svensk Aktiv 1000 perfekt.
    En eftermiddag per år samlas ett glatt gäng för att köra med sina skördetröskor eller självbindare. Då passar ju en svensk Aktiv 1000 perfekt. FOTO: Privat

    Visas en gång om året

    Men så finns det ett intresse av att köra med veterantröskor i den lokala gemenskapen sedan ett par år tillbaka. En eftermiddag om året kommer Mats Aktiv 1000 ut och får visa vad den går för bland andra äldre tröskor eller självbindare.

    – Den används inte i driften så men det är väldigt roligt att ha den, just när man kommer ihåg den från barndomen, sammanfattar Mats Johansson.

    Nostalgitröskor

    Aktiv 1000 tillverkades i Morgongåva av företaget AB Westeråsmaskiner mellan 1967-1969. Från 1969 övertog Bolinder-Munktell (BM) försäljningen av Aktiv-tröskorna i Norden då AB Westeråsmaskiner hamnat i ekonomisk kris.

    Den mindre modellen Aktiv 800 tillverkades mellan 1966 och 1979 och gick också under namnet S 800 efter att BM tagit över försäljningen. Någon fortsättning i form av en S 1000 från Morgongåva blev det däremot inte. BM hade sin egen S 900 med 10-12 fots skärbord men även den försvann när man skrev på ett samarbetsavtal med Claas hösten 1971. Tiofotarna och de större modellerna kom efter det från Västtyskland.

    Historien för Aktiv-tröskorna fick en ny vändning när Volvo BM ville fördjupa samarbetet i slutet av 1970-talet. Då vände man sig till Aktiv-Fischer AB, som AB Westeråsmaskiner bytt namn till 1970. Bolaget SSHB bildades 1979 för att samla tröskaffären och utveckla nya modeller. Men redan efter ett år drog sig Volvo BM ur bolaget och överlät sin andel till Electrolux som köpt upp Aktiv-Fischer 1980. Electrolux marknadsförde tröskorna genom dotterbolaget Överums bruk.

    Från 1982 fick fabriken finska ägare och det gjordes tröskor i Morgongåva ända fram till nedläggningen 1988.

    Aktiv 1000

    Skärvidd: 10 fot.

    Tillverkningsår: 1967-1969.

    Antal tillverkade: 780.

    Motor: Perkins 4.236 diesel 60 hästkrafter (SAE).

    Cylinderlängd: 1 050 millimeter.

    Vikt: 2 790 kilo.

    Spannmålstank: 16 hektoliter.

    Källa: ”Svensk skördetrösktillverkning under ett halvsekel” och Konedata.

    LÄS MER: Så mycket hade en BM kostat i dagLÄS MER: Sverige röstar ja till glyfosatLÄS OCKSÅ: Nostalgifrossa i skogsmaskiner med Lill-NalleLÄS OCKSÅ: Hans fläktremmar fastnade hos PostnordLÄS OCKSÅ: Drömpris för slitvargLÄS OCKSÅ: Nytt armstöd lyfter ValtraLÄS OCKSÅ: Låt roboten göra jobbet

    Relaterade artiklar

    Till toppen