Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 26 februari

    Valtra G 135: Teknikstinn traktor i det mindre segmentet

    Tomelilla.

    Valtras nya G-serie visar att en traktor inte behöver vara stor för att ta del av modern teknik. Det som normalt är förbehållet större traktorer hittar man i denna topputrustade Versu som ATL provkörde en kall vinterdag på Österlen.

     Valtra G 135 Versu är en traktor med hög utrustningsnivå. Men en traktor med hög tekniknivå måste inte vara stor.
    Valtra G 135 Versu är en traktor med hög utrustningsnivå. Men en traktor med hög tekniknivå måste inte vara stor. FOTO: Hans Dahlgren

    En Valtra utan finsk Sisu är förstås otänkbart och i G-serien återfinns Agco powers 4-cylindriga motorer på 4,4 liter. Den maximala effekten i G 135 är 135 hästkrafter med en boost på ytterligare 10 hästkrafter.

    Avgasefterbehandlingen med oxidations- och partikelfilter samt SCR-katalysator har placerats under hytten på höger sida. Detta skapar möjlighet för en kraftigt neddragen motorhuv och sikten framåt är också mycket god.

    Motorhuven öppnar rejält och frilägger motorn på ett föredömligt sätt. Tyvärr är motorns kylpaket i det närmaste hermetiskt tillslutet. Inga kylare går att vika undan och den enda möjligheten till att blåsa rent är via två små luckor på kylpaketets sidor. Riktigt dåligt.

     Lättåtkomligt, batteriet nås enkelt via en öppningsbar lucka med ett smörjschema på baksidan som alltid är till hands.
    Lättåtkomligt, batteriet nås enkelt via en öppningsbar lucka med ett smörjschema på baksidan som alltid är till hands. FOTO: Hans Dahlgren
     Turbo med Wastegate. All avgasefterbehandling är placerad under förarhyttens högra sida vilket frigör massor av utrymme i motorrummet.
    Turbo med Wastegate. All avgasefterbehandling är placerad under förarhyttens högra sida vilket frigör massor av utrymme i motorrummet. FOTO: Hans Dahlgren

    Växling med körspak

    Gemensamt för G-serien är en sexväxlad powershift-växellåda kombinerat med fyra gruppväxlar. Växling sker via multifunktionshandtag och knappar. I den ena av traktorns två automatiklägen väljer traktorn själv mest ekonomiska motorvarvtal och växel och gaspedalen fungerar då som en körpedal vilken styr hastigheten.

    En intressant detalj är ASR slirkontroll, som håller igen accelerationen vid slirigt underlag. Traktorn har också Valtras klassiska fram-back-reglage med integrerad parkeringsbroms. Växling mellan fram och back sker mjukt och behagligt.

    Kraftuttaget har tre hastigheter, 540, 540E och 1 000 varv per minut. Kraftuttaget aktiverar också motorns boost.

     Kylpaketet är i det närmaste helt tillslutet och i det närmaste omöjligt att komma åt att rengöra på ett effektivt sätt.
    Kylpaketet är i det närmaste helt tillslutet och i det närmaste omöjligt att komma åt att rengöra på ett effektivt sätt. FOTO: Hans Dahlgren
     Framaxeln pendlar och fjädrar via en hydraulcylinder på varje sida om motorn.
    Framaxeln pendlar och fjädrar via en hydraulcylinder på varje sida om motorn. FOTO: Hans Dahlgren

    Mångsidig hydraulik

    Valtra snålar sällan på hydrauliken och i Versu-utförande har traktorn ett lastkännande hydraulsystem med ett flöde på 110 liter per minut. Upp till sex hydraulventiler bak kan erhållas och med frontlastare eller fronthydraulik sitter också ett mittmonterat ventilpaket med tre sektioner.

    I Versu-utförande har traktorn elhydrauliskt manövrerade hydraulventiler som manövreras med paddelreglage alternativt joysticksreglage eller knappar på multifunktionshandtag.

     Instegsbelysning och ett rejält fotsteg underlättar.
    Instegsbelysning och ett rejält fotsteg underlättar. FOTO: Hans Dahlgren
     Strålkastaren som lyser upp hitchkroken uppskattas när det är mörkt.
    Strålkastaren som lyser upp hitchkroken uppskattas när det är mörkt. FOTO: Hans Dahlgren

    Begränsat utrymme

    G-seriens förarhytt är densamma som den mindre A-serien, med ett brett och bekvämt insteg. Men när man lyfter in armstödet från den större N-serien så blir det inte mycket plats över i förarhytten. Är vändbar förarplats ett måste får man välja det mindre enklare armstödet.

     Rejält med arbetsljus både fram och bak.
    Rejält med arbetsljus både fram och bak. FOTO: Hans Dahlgren

    Är man riktad framåt är utrymmet dock inget större problem och sikten är gudomlig, inte minst framåt. Valtras armstöd och Smarttouch-panel står sig också mycket väl i konkurrensen och armstödet har välplacerade reglage med en skön känsla. Panelens grafik är också föredömligt tydlig att göra inställningar i.

     Valtra G 135 har ett mycket trevligt armstöd med välplacerade reglage med skön känsla.
    Valtra G 135 har ett mycket trevligt armstöd med välplacerade reglage med skön känsla. FOTO: Hans Dahlgren

    G-serien har en utrustningsnivå och funktioner som annars hör hemma i större traktorer. Här finns möjlighet till integrerad autostyrning och komplett Isobus med både sektionskontroll och mängdkontroll. Så om du letar efter en traktor med modern teknik men som inte är onödigt stor, då kan Valtras G-serie vara ett intressant alternativ.

     Det rejäla takfönstret tillsammans med en neddragen motorhuv ger en mycket bra sikt framåt.
    Det rejäla takfönstret tillsammans med en neddragen motorhuv ger en mycket bra sikt framåt. FOTO: Hans Dahlgren

    Tre plus

    Bekväm förarplats

    Hög utrustningsnivå

    Enkel och tydlig inställningsgrafik i display

    Tre minus

    Obefintlig serviceåtkomlighet för kylarpaket

    Trångt i förarhytt med stort armstöd

    Inga färgkodade hydraulkopplingar

     Det är generöst med hydrauluttag. Upp till sex uttag bak och ett mittmonterat ventilpaket med tre sektioner för manövrering av frontlyft och frontlastare.
    Det är generöst med hydrauluttag. Upp till sex uttag bak och ett mittmonterat ventilpaket med tre sektioner för manövrering av frontlyft och frontlastare. FOTO: Hans Dahlgren

    Valtra G 135 Versu

    Grundpris: 1 060 000 kronor

    Pris provkört ex: 1 607 078 kronor (inklusive lastare)

    Teknik (standardutförande)

    Motor: Agco Power 44 MBTN-D5 (steg V)

    Antal cylindrar/volym: 4/4,4 l

    Max. effekt (enl. ISO 14396): 100 kW/135 hk

    Max. vridmoment: 550 Nm/1 500 rpm

    Transmission: 24+24, koppl.fri fram/back

    Kraftuttag: 540/540E, 1 000 varv/min

    Hydraulflöde: 105 liter per minut

    Lyftkraft: 5 000 kg

    Vikt: 5 140 kg

    Tillåten totalvikt: 9 500 kg

    Längd: 4 452 mm

    Höjd: 2 805 mm

    Hjulbas: 2 550 mm

    Standarddäck bak: 540/65 R38

    Standarddäck fram: 440/65 R28

    Volym bränsletank (plast): 200 liter

    Volym Adblue tank: 21 liter

    Pris tillbehör

    Autostyrförbredd: 50 900 kronor

    Valtraguide: 96 400 kronor

    Isobus redskapskontroll: 6 400 kronor

    Extra terminal: 19 100 kronor

    Sektionskontroll och variabel giva: 19 600 kronor

    Garanti & service

    2 års garanti

    Maskinskadeförsäkring 5 år

    Oljebyte motor: 600 timmar

    Oljebyte transmission/hydraulik: 1 800 timmar

    Nyckeltal

    Kilo per hästkraft: 38,1

    Kronor per hästkraft: 7 851

    Kronor per kilo traktor: 206

    (Beräknat på maxeffekt och pris i grundutförande)

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen