En populär men enkel kines
Små asiatiska traktorer, framförallt från Kina, har varit bubblare i den svenska registreringsstatistiken ett tag. Förra året tog sig kinesiska Lovol in på traktorernas tio-i-topplista med en hedrande åttondeplacering och 57 registrerade traktorer.
Lovols intåg på listan skedde dessutom i motvind, eftersom marknaden för mindre traktorer generellt sett har minskat i Sverige. ATL bestämde sig därför för att testa en Lovol 50 för att ta reda på vad det är som gör den så populär.
Mekaniskt hela vägen
Att kika under motorhuven ger en svag nostalgikänsla. Det är så långt från commonrailteknik och styrenheter man kan komma. Den låga motoreffekten gör att Lovol MT 504 med sin egentillverkade fyrcylindriga motor duckar under kostnadsdrivande avgasreningsteknik och det mest avancerade som står att finna under huven är stoppmagneten för insprutningspumpen.
Växellådan är helt igenom mekanisk, och består av tre stegväxlar; hög-, mellan- och lågväxel. Detta kompletterat med frambackväxel där manöverspaken är placerad till vänster om ratten. Alltså en traktor väl lämpad för frontlastare. Trots traktorns lite enklare tekniska nivå hittar man våta skivbromsar och ett kraftuttag med både 540 och 1 000 varv per minut och elhydraulisk inkoppling. Fyrhjulsdriftens utformning är lite speciell. Ute vid hjulnaven saknas drivknutar och här finns ett slags portalaxellösning som dessutom fungerar som navreduktion.
Hydraulik utan elektronik
Hydrauliken har en helt igenom mekanisk manövrering. Trepunktslyften bak, mekaniskt reglerad med en lyftkraft på 910 kilo och dragkraftsavkänning via toppstången. Hydraulpumpen, kompletterad av en separat styrpump, har ett flöde på 42 liter per minut för trepunkt och yttre hydraulik, tillräckligt för de arbetsuppgifter den skall utföra. Standard är två dubbelverkande hydrauluttag bak som kompletteras av ett mittmonterat ventilpaket med tre funktioner när frontlastare är monterad.
Modernt förpackad
Motorhuv som öppnas i ett stycke och en rymlig hytt med stora glasytor gör att traktorn känns modern. Plant golv och hängande pedaler lyfter också upplevelsen. Ett brett insteg och rejäl öppningsvinkel för dörrarna gör att det är enkelt att kliva i och ur. Väl på plats är sikten utmärkt i alla riktningar. Det som drar ner intrycket en hel del är en besvärande hög ljudnivå, så hörselskydd känns som ett nödvändigt tillbehör.
Köp med trygghetskänsla
Köp av kinesiska produkter innebar tidigare ett risktagande vad gäller tillgången på reservdelar. Därför är det glädjande att se att det med traktorn medföljer en heltäckande reservdelskatalog, den första förutsättningen för att kunna beställa delar om något går snett. Med total avsaknad av elektronik är traktorn mest troligt också enkel att serva.
Lovol har nischat sig med en enkel och tilltalande produkt för kunder som bara vill ha en enkel och lättkörd traktor, utan en massa finesser som inte används. Perfekt som gårdstraktor på hästgården eller inomgårds till uppgifter som inte kräver allt för mycket muskelstyrka. Eller dragare i skogen som ett alternativ till ATV. Hydraulik får man på köpet.
Med enkel försäljningsorganisation och webbförsäljning har den ett pris väl under 200 000. Inte konstigt att försäljningen rusar.
Fakta: Lovol M 504
Grundpris: 181 400 kr
Pris provkört ex: 219 900 kr
Teknik (standardutförande)
Motor: Lovol
Antal cylindrar/volym: 4/3,2 l
Max. effekt: 36,8 kW/49,4 hk
Max. vridmoment: 186 Nm vid 1 600 rpm
Transmission: Mekanisk 12 växlar plus fram/back
Kraftuttag: 540/1000
Hydraulflöde: 42 liter per minut
Antal hydraulventiler: 2 (+3)
Vikt: 2 525 kg
Totalvikt: 3 750 kg
Längd: 4 136 mm
Höjd: 2 822 mm
Hjulbas: 1 990 mm
Standarddäck bak: 380/85R24
Standarddäck fram: 280/70R20
Volym bränsletank: 65 liter
Pris tillbehör
Frontlastare: 38 500 kr
Hitchkrok*: cirka 15 000 kr
* Tillgänglig hösten 2020
Garanti & service
1 års fabriksgaranti
Oljebyte motor: 200 timmar
Oljebyte transmission / hydraulik: 800 timmar
Nyckeltal
Kilo per hästkraft: 51
Kronor per hästkraft: 3 672
Kronor per kilo traktor: 71
(Beräknat på maxeffekt och pris i grundutförande)
3 Plus
Enkel teknik
Rymlig förarhytt
Plant golv och hängande pedaler
3 Minus
Besvärande hög ljudnivå i förarhytt
Liten bränsletank
Utsatt placering för hydraulkomponenter
Kommentarer
Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.