Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 17 april

    Traktorskroten – både avslut och pånyttfödelse

    Laholm.

    Alla slutkörda traktorer når inte till traktorernas återvinningsstation – och blir därför aldrig till nya reservdelar. Det gör att efterfrågan på vissa delar är större än tillgången.

    Nytillverkning av delar är därför en växande verksamhet för Laholms Traktordemontering.

    Sorterade efter märken, och därmed färger, står gamla tröskor och traktorhytter uppställda på rader i färggranna mönster. Hela traktorer finns inte så många av, de blir snabbt nerplockade i delar, sorterade och katalogiserade.

     Farmor och farfar började, sedan tog mamma och pappa över. Nu är det syster och bror som håller i trådarna. ”Det är jättekul. Man har vaknat av en hjullastare varje morgon sedan man var liten”, säger Veronica Wästfelt Ahlin.
    Farmor och farfar började, sedan tog mamma och pappa över. Nu är det syster och bror som håller i trådarna. ”Det är jättekul. Man har vaknat av en hjullastare varje morgon sedan man var liten”, säger Veronica Wästfelt Ahlin. FOTO: Hans Dahlgren

    Omkring 45 traktorer per år kommer in hit för skrotning. Men det räcker inte för att få fram tillräckligt många begagnade reservdelar i bra skick. Och i många fall har nya reservdelar från tillverkaren slutat att göras. Därför tar Laholms Traktordemontering fram egna.

    – Säljarna inne på kontoret märker att vissa specifika delar efterfrågas. Då tar vi ett bra begagnat exemplar och skickar till vår tillverkare i Europa. Det kan till exempel vara framaxeldelar eller annat som inte längre går att få fatt på, säger Veronica Wästfelt Ahlin.

     På traktordemonteringen finns delar från olika märken.
    På traktordemonteringen finns delar från olika märken. FOTO: Hans Dahlgren

    ”Ovanlig maskin”

    Hon visar runt på traktordemonteringen som hennes potatisodlande farfar startade en gång. Bland alla traktor- och tröskdelar finns också en och annan gul maskin. I ett av verkstadsutrymmena står en baklastare, H10-55, som sett sina bästa dagar.

    – Det är en ovanlig maskin som sällan kommer in. Det finns nog inte så många som rullar, men de som finns behöver ju delar, säger servicesäljaren Martin Lillemose.

     Martin Lillemose tror att en hel del går att rädda från den här baklastaren.
    Martin Lillemose tror att en hel del går att rädda från den här baklastaren. FOTO: Hans Dahlgren

    Oftast hämtar de själva de maskiner som ska in för skrotning. Upptagningsområdet är från sydligaste Skåne till en bit ovanför Stockholm. Maskinerna kan komma från nedlagda lantbruk, dödsbon eller från försäkringsbolag som löst in dem.

    När de kommer in säkras först miljöaspekterna genom att tömma maskinerna på vätskor. Delar som inte är i tillräckligt bra skick kasseras och de som kan återanvändas tas om hand.

    – Först tar man reda på vad delarna passar till. De kan passa till olika modeller. Man kan gå efter gjutnummer, vi har också gamla kataloger där man kan kolla reservdelsnummer så vi kan lägga in dem efter originalnummer.

     En del maskiner kommer via försäkringsbolag som löst in maskiner som brunnit.
    En del maskiner kommer via försäkringsbolag som löst in maskiner som brunnit. FOTO: Hans Dahlgren
     På demonteringen märker man att intresset att renovera gamla svenska traktorer är stort.
    På demonteringen märker man att intresset att renovera gamla svenska traktorer är stort. FOTO: Hans Dahlgren

    Fler vill renovera traktorer

    Köparna kommer främst från Norden, men även från övriga Europa. Det kan vara det lilla lantbruket som vill hålla liv i sin äldre maskin. En grupp som man upplever blivit större är traktorintresserade personer som renoverar.

    – Det är yngre killar och äldre killar, och tjejer för den delen. Det finns många samlare också. Det är jättekul, säger Veronica Wästfelt Ahlin.

     En Fordson Super Major väntar på att få donera en och annan livräddande del till ett syskon.
    En Fordson Super Major väntar på att få donera en och annan livräddande del till ett syskon. FOTO: Hans Dahlgren

    Just nu jobbar man på att katalogisera alla artiklar digitalt för att göra det enklare att söka, både för kunder på nätet och för de själva. För det kan vara något av ett detektivarbete när man ska hjälpa kunder.

    – Jag tycker det är jätteroligt. Man hjälper ju maskinerna att komma igång. Om det inte går att få fatt på nya delar så blir de bara stående.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen