Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 6 november

    Traktortest: Med Terra Trac tar Claas Axion 960 till en ny nivå

    Med Axion Terra Trac hakar även Claas på trenden med bandgående traktorer. Men band är inget nytt hos Claas. Redan 1987 lanserades de första bandtröskorna genom ett samarbete med Caterpillar och 1997 serieproducerades det första egna bandstället.

     Med Axion Terra Trac tar Claas klivet upp i klassen av banddrivna traktorer med ett eget vidareutvecklat bandaggregat för traktorer.
    Med Axion Terra Trac tar Claas klivet upp i klassen av banddrivna traktorer med ett eget vidareutvecklat bandaggregat för traktorer. FOTO: Hans Dahlgren

    Axion 960 Terra Trac är en bjässe med en maximal effekt på 445 hästkrafter.

    Under motorhuven huserar en sexcylindrig motor från Fiat Powertrain (FPT) på 8,7 liter. Avgaskraven enligt steg V klaras med dieseloxidationsfilter kombinerat med SCR-katalystator. En speciell egenskap är två tomgångsvarvtal där motorn går ner till 600 varv per minut i stället för 800 när traktorn står stilla.

     Claas har tillverkat bandaggregat sedan 1997. Bandaggregatet har samma grundkonstruktion som Claas-tröskornas men är modifierat för att kunna överföra större dragkrafter.
    Claas har tillverkat bandaggregat sedan 1997. Bandaggregatet har samma grundkonstruktion som Claas-tröskornas men är modifierat för att kunna överföra större dragkrafter. FOTO: Hans Dahlgren

    Individuellt avfjädrat bandställ

    Den steglösa transmissionen, en ZF Terramatic TMG 45, styrs med tre hastighetsområden på 15, 30 respektive 46 kilometer i timmen. Vart och ett av dessa hastighetsområden styrs också med en farthållarhastighet.

    Transmissionen reglerar lugnt och säkert under de väldigt varierande förhållanden som traktorn utsätts under provkörningen. Det är inga tendenser till ryck eller tveksamheter när traktorn tvingas dra ner hastigheten på den tidvis mycket styva leran. Bandstället gör också sitt för att överföra motorkraften till backen.

     Banden drivs från den bakre differentialen via en utvändig drivaxel.
    Banden drivs från den bakre differentialen via en utvändig drivaxel. FOTO: Hans Dahlgren

    Driv- och stödhjul är separat avfjädrade och traktorn rullar mycket lugnt och stabilt. Inga tendenser till vibrationer eller genomslag från bandaggregatet. Detta kan också höjas och sänkas 120 millimeter.

    För att motverka att traktorn drar rakt fram då man svänger har traktorn en aktiv manövrering av styrbromsarna, som påverkas av framaxelns styrvinkel. Det är inget man lägger märke till under körning, men vid urkoppling av automatiken är tendensen tydlig att traktorn vill dra rakt fram.

     Autostyrning kräver en extern terminal, i det här fallet en Claas S10 skärm.
    Autostyrning kräver en extern terminal, i det här fallet en Claas S10 skärm. FOTO: Hans Dahlgren

    Band ger lägre lyftkraft

    Banden kan fås med bredderna 635 eller 735 millimeter.

    Lyftkraften ligger på 10,5 ton vilket är 750 kilo lägre än den hjuldrivna varianten. Detta genom att lyftarmarna har behövts göras längre på grund av bandställen.

     Äkta hyttfjädring med en fjäder i varje hörn på hytten. Hade spiralfjädern bytts ut mot luftfjädring hade komforten varit ännu högre.
    Äkta hyttfjädring med en fjäder i varje hörn på hytten. Hade spiralfjädern bytts ut mot luftfjädring hade komforten varit ännu högre. FOTO: Hans Dahlgren

    LÄS OCKSÅ: Här provkör ATL Fendt:s nya storbandare

    Det lastkännande hydraulsystemet förfogar över ett hydraulflöde på 220 liter per minut som fördelas på maximalt sex hydrauluttag bak och två frontmonterade. Fyra uttag manövreras med paddelreglage och övriga via joystick. Båda reglagen är tydligt märkta och en stor eloge för de små spakarna på hydrauluttagen som trycker ur snabbkopplingarna då dessa skall kopplas loss.

     Bandbredden är antingen 635 eller 735 millimeter.
    Bandbredden är antingen 635 eller 735 millimeter. FOTO: Hans Dahlgren

    Fullfjädrad förarhytt

    Förarhytten, med ett fjäderelement i varje hörn, är ett arv hela vägen tillbaka från Renaulttiden. Detta i en tid då de flesta andra traktorer fortfarande bara fjädrade av hyttens bakre del. Konstigt bara att man nöjer sig med spiralfjädrar, då luftfjädring hade kunnat höja komforten ytterligare. Sikten från förarplatsen är god, inte minst sikten bakåt genom den välvda bakrutan med de bakre hyttstolparna placerade långt fram.

     Axion har Claas manöver- och informationssystem Cebis. En maskinsilhuett är en central del av skärmen där du väljer den funktion på traktorn som ska ställas in. Föredömligt enkla och tydliga menyer.
    Axion har Claas manöver- och informationssystem Cebis. En maskinsilhuett är en central del av skärmen där du väljer den funktion på traktorn som ska ställas in. Föredömligt enkla och tydliga menyer. FOTO: Hans Dahlgren

    Cebis, som är Claas manöver- och informationssystem, har en föredömligt enkel och tydlig grafik med en silhuett av traktorn som utgångspunkt för att välja den funktion som skall ställas in. Vill man ha autostyrning krävs dock alltid en extraskärm. Det är en extrakostnad och i mitt tycke onödigt för den som bara är ute efter en enkel styrning av traktorn.

     Hydraulslangarna trycks ur enkelt och bekvämt med hjälp av små utlösningsspakar.
    Hydraulslangarna trycks ur enkelt och bekvämt med hjälp av små utlösningsspakar. FOTO: Hans Dahlgren

    Med sin långa erfarenhet av bandställ har Claas verkligen lyckats bygga en traktor med samma körkomfort som en med hjul, men med den stora dragförmåga som banddrivning innebär.

     Joysticket på Claas har en speciell form men efter ett tag ligger den väl i handen. Inte mindre än 10 funktionsknappar finns för den som vill tilldela funktioner för styrning av traktor och anslutna Isobus-redskap.
    Joysticket på Claas har en speciell form men efter ett tag ligger den väl i handen. Inte mindre än 10 funktionsknappar finns för den som vill tilldela funktioner för styrning av traktor och anslutna Isobus-redskap. FOTO: Hans Dahlgren
     Insteget till hytten är brett och bekvämt. Stora rutor ger god sikt i alla riktningar.
    Insteget till hytten är brett och bekvämt. Stora rutor ger god sikt i alla riktningar. FOTO: Hans Dahlgren

    LÄS OCKSÅ: Här är alla ATL:s traktortester

    Fakta: Claas 960 Terra Trac

    Grundpris: 4 259 700 kr

    Pris provkört ex: 4 704 000 kr

    Teknik (standardutförande)

    Motor: FPT (Steg 5)

    Antal cylindrar/volym: 6/8,7 l

    Maxeffekt (enl. ECE R120): 327 kW/445 hk

    Max vridmoment: 1 860 Nm/1 400 rpm

    Transmission: Steglös

    Kraftuttag: 1 000

    Hydraulik: 220 liter per minut

    Vikt: 16 200 kg

    Tillåten totalvikt: 22 000 kg

    Längd: 6 278 mm

    Höjd: 2 427 mm (bakaxels mitt)

    Hjulbas: 2 960 mm

    Framdäck: 710/60 R34

    Bandbredd: 735 mm

    Volym bränsletank: 860 liter

    Volym Adblue tank: 90 liter

    Pris tillbehör

    Band 735 mm (istället för 635): 38 980 kr

    Frontlyft: 41 470 kr

    Viktpaket 1 500 kg: 45 500 kr

    S10 terminal: 52 370 kr

    Navigationsstyrenhet: 44 740 kr

    Plus

    Fyrpunkts hyttfjädring

    Enkla, tydliga manöver- och inställningsmenyer

    Mycket god sikt bakåt

    Avfjädring för bandaggregat

    Minus

    Ingen integrerad autostyrning

    Ingen autostyrning i display

    Fladdrande vänsterspegel

    Garanti & service

    Ett års fabriksgaranti. 5 års Maxicare garanti.

    Oljebyte motor: 600 timmar

    Oljebyte hydraulik: 1 200 timmar

    Oljebyte transmission: 1 200 timmar

    Nyckeltal

    Kilo per hästkraft: 36,4

    Kronor per hästkraft: 9 572

    Kronor per kilo traktor: 263

    (Beräknat på maxeffekt och pris i grundutförande)

    Relaterade artiklar

    Till toppen