Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 11 maj

    Thorstens fula gula – ”ett missfoster till hjullastare”

    Thorsten Nilsson äger en unik lastmaskin – en maskin som aldrig blev någon hit. Här är kultmaskinen Thornag B100.

     Lastaggregatet har samma princip som ett höjdgrävaraggregat. Den lastar högt.
    Lastaggregatet har samma princip som ett höjdgrävaraggregat. Den lastar högt. FOTO: Joel Sannemalm

    Artikeln publiceras i samarbete med Traktor Power.

    Det är ett litet äventyr bara att komma in i maskinen och då har ändå Thorsten Nilsson svetsat på en stege från en tröska för att förenkla det hela. Men när man väl sitter bakom ratt och spakar beger man sig gärna inte ut för mindre sakers skull utan då får det nog handla om lunch eller hemgång efter avslutat verk.

    – Detta är ett missfoster till hjullastare, årsmodell 1960. Tillverkaren tyckte inte att det skulle vara något hjulspinn så att man kör fram till högen och ställer sig och så skickar man ut skopan i grushögen och lyfter, säger den stolte ägaren.

     Till höger om föraren sitter den lilla instrumentpanelen som har de väsentligaste funktionerna. Mer behövs inte.
    Till höger om föraren sitter den lilla instrumentpanelen som har de väsentligaste funktionerna. Mer behövs inte. FOTO: Joel Sannemalm

    Monterades på olika traktorfabrikat

    Det var Nils Thorild som konstruerade maskinen. Han hade ett grustag och skyfflade för hand när lastbilsflaken skulle lastas. Ett mödosamt jobb som fick honom att börja fundera på en smidigare lösning. 1952 konstruerade han ett lastaggregat som byggde på samma princip som ett höjdgrävaraggregat på en grävmaskin. Under 1950-talet sattes det ihop drygt 40 lastare på en mekanisk verkstad som Nils samarbetade med. Aggregaten monterades på en rad olika traktorfabrikat, BM, GMW och IH bland annat. Snart startade dock Nils Thorild egen tillverkning av lastare och modell B100 tillverkades förmodligen i runt 30 exemplar. Det är en sådan som Thorsten äger i dag.

    – Konstruktionen blir lite lustig när man bygger på, på detta viset, lite onödiga grejer. Sikten är väldigt dålig, man får gissa var man är med skopan, det går att känna sig fram lite.

     Thorsten Nilssons Thornag B100 fungerar och den har visats upp på olika träffar.
    Thorsten Nilssons Thornag B100 fungerar och den har visats upp på olika träffar. FOTO: Joel Sannemalm

    B100 har ett chassi från BM.

    – Den är byggd på en Bison 470 och så är det en ram utanför. Den är tillverkad i Kimstad, lite sydväst om Norrköping. Vad jag vet så finns det bara denna och en till som startar i dag.

    Motor, ram, bakaxel och växellåda kommer från Bison 470.

     Att krångla sig in i den lilla hytten är inte det lättaste.
    Att krångla sig in i den lilla hytten är inte det lättaste. FOTO: Joel Sannemalm

    Kontaktades av ägaren

    Thorsten Nilsson bor i Färjestaden på Öland och det var faktiskt på ön som han hittade sin Thornag.

    – Jag hittade den här på Öland lustigt nog. Förra ägaren ringde till mig och frågade om jag ville ha en gammal lastare. ”Vad är det för något”, frågade jag. ”Egentligen vet jag inte vad det är”, svarade han.

    Thorsten åkte dit och tittade.

    – En sådan udda sak måste man bara köpa, när det inte finns så många.

    Efter lite småfix fungerar lastaren bra.

     Så här ser det ut i hytten. Här går funktion före komfort.
    Så här ser det ut i hytten. Här går funktion före komfort. FOTO: Joel Sannemalm

    Skymd sikt

    Mitt i synfältet sitter en grov balk som är en stor del av den bristande sikten som föraren har. Något som inte gillats av alla.

    – Någon av de tidigare ägarna har tagit bort balken för att han skulle se bättre. Det satt en klen balk som inte skymde sikten så mycket. Men det höll inte, så den gick ju av med en gång och hela lastaren blir ju lealös när den inte är där.

    Nu finns en grov balk på plats igen precis som det gjorde från början.

    – Men den sitter helt i blickfånget. Nu när lastaren är lite uppe så ser jag lite men annars får man köra på känsla.

     Motorn är en BM 1114, samma som sitter i BM Bison 470. En fyrcylindrig diesel på 5,04 liter som ger strax över 70 hästkrafter.
    Motorn är en BM 1114, samma som sitter i BM Bison 470. En fyrcylindrig diesel på 5,04 liter som ger strax över 70 hästkrafter. FOTO: Joel Sannemalm

    ”Det är en mycket märklig sak”

    Trots att Thorsten Nilsson är något förundrad över maskinens konstruktion har den bevisligen gjort sina timmar under årens lopp.

    – Någon av de tidigare ägarna har ju använt den en hel del, det syns ju, så den går att lasta grus med. Jag har ju en L90 som står där borta och den är en jäkla skillnad att lasta med den, där ser jag ju skopan hela tiden.

     Thornag B100 blev aldrig någon större framgång. Thorsten förstår det.
    Thornag B100 blev aldrig någon större framgång. Thorsten förstår det. FOTO: Joel Sannemalm

    Men på en punkt slår faktiskt hans Thornag B100 den nyare Volvon. Den lastar högre.

    – Jo, det gör den, den räcker upp fyra meter från backen så den lyfter högre än min nyare L90.

    Men några längre stunder i maskinen blir det inte. Den är numera främst ett av objekten i Thorstens maskinsamling.

    – Den är långsam, allt går sakta så man får inte ha bråttom. Det är en mycket märklig sak.

     Thorsten Nilsson
    Thorsten Nilsson FOTO: Joel Sannemalm

    Företaget finns kvar

    Nils Thorild, mannen bakom skapelsen, fortsatte med sin verkstad som producerade en rad olika maskiner för lastning men också släpvagnar och lyftvagnar. Han hade ett tag så många som 45 anställda. På 1980-talet ombildades företaget till Kimstad Verkstad AB. Inriktingen på Thorilds Verkstads AB förändrades och företaget, som nu drivs av hans söner, finns kvar och är nu helt inriktade på maskiner för pallhantering och automatiserad lastning av pallar.

     Den grova tvärgående balken skymmer sikten rejält.
    Den grova tvärgående balken skymmer sikten rejält. FOTO: Joel Sannemalm

    Thorsten Nilssons gula

    Thornag B100

    Årsmodell 1960

    Motor BM 1114, fyrcylindrig diesel

    Volym: 5,04 liter

    Effekt: 71 hästkrafter

    Växellåda: 5 fram/5 bak

    Vikt: 7 200 kg

    Lyftkraft: 3 000 kilo

    Skopa: 850 liter

    Relaterade artiklar

    Till toppen