Smart och rymlig suv med generös dragvikt
Diesel eller laddhybrid? Kia lanserar flera drivlinor till sin stora suv Sorento som nu kommer i ny förpackning.
Oavsett drivlina så bjuder den sjusitsiga suven på både riklig standardutrustning och en del smarta funktioner – bland annat kan den larma om man råkat glömma ett sovande barn längst bak i bilen.
När Kiafolket ska presentera sin nya dieseldrivna Sorento pratar de mer om sina laddbara modeller och den kommande laddhybridsversionen av den här stora suven. Frågorna från motorjournalisterna är också mer fokuserade på alternativet med elkabeln. Inte så konstigt förstås – den snabba omställningen inom personbilsbranschen går ju mot mer miljövänliga drivlinor än gammal fossil teknik.
Men även om det kan tyckas vågat att lansera en stor och tung dieseldriven suv i dagsläget så finns det förstås en tanke bakom. Dieseldrivna Sorento har, förutom att härbärgera sju personer, en tillåten dragvikt på hela 2 500 kilo. Det betyder att det går att både lasta in en hel familj och dessutom dra en husvagn eller en hästtransport där bakom. Det finns rätt få bilmodeller som klarar av det i dag. Även om Kia inte räknar med att mer än en minoritet av dem som slår till på nya Sorento väljer just dieselmotorn så finns det alltså en möjlig kundkrets.
För en lantbrukare kan just dragvikten vara en avgörande faktor. Men hur ska man rättfärdiga ett köp som skulle få miljövännen att slita sitt hår i förtvivlan? Ett sätt är att tanka förnybar diesel, HVO. Om den diesel du tankar har 50 procent iblandning av förnybart så minskar du koldioxidutsläppen med upp till 40 procent.
Enligt Lagen om reduktionsplikt måste sådant här förnybart bränsle blandas i all diesel med minst 20 procent och på många tankställen är andelen betydligt högre än så. Men – de utsläpp som påverkar miljön på stadsgatorna, kväveoxid och partiklar, är desamma vare sig du kör på förnybar eller fossil diesel. Det är med andra ord bäst att helt undvika stadsmiljöer om man kör en diesel.
Hög årsskatt
Rent ekonomiskt finns det inte så mycket att vinna på att slå till på dieseln. Årsskatten ligger på över 10 000 kronor och förmånsvärdet på strax över 5 000 kronor i månaden. Visserligen kommer laddhybriden säkerligen att landa på betydligt högre summor i inköp än de 469 900 man får punga ut med för dieseln men det laddbara syskonet får både en bonus och en årlig skatt på bara några hundralappar. Å andra sidan kommer det inte att vara tillåtet att dra mer än 1 500 kilo med laddhybriden. Och något sänkt förmånsvärde för den laddbara versionen kommer det inte att finnas efter årsskiftet, att döma av regeringens senaste korrigering av bonus-malusreglerna.
Det finns alltså en del att lägga i båda vågskålarna och räkna på innan valet av drivlina görs.
Men, kom till saken nu då, tycker du väl som läsare – hur är den att köra? Jodå, betyget för körkänslan får absolut ett okej. Bra väghållning, man sitter bekvämt, styrningen är fin och Kia har lyckats riktigt bra med att dämpa ljudet från däck och underlag. Den runda växelväljaren är lätt att manövrera och pekskärmen på 10,5 tum får godkänt även om man helst vill koppla in sin Apple Carplay eller Android Auto direkt.
Skjutbart baksäte
I och med att axelavståndet ökats med 35 millimeter finns det mer utrymme för de sju själarna i bilen. Andra radens baksäte går att skjuta framåt eller bakåt och där sitter man mycket bekvämt. Tredje radens två stolar får nog betraktas som något bara barnen kan trivas i men de är i alla fall enkla att fälla upp och ned.
Fyrhjulsdriften har ett terrängläge som gör att den ska klara lera, snö och sand. Under provkörningen hittade vi dock inget tillräckligt utmanande underlag att testa på – den klarade i alla fall en färd på något som i bästa fall kan karaktäriseras som en stig mellan träden i skogen utan problem.
Bra säkerhetsutrustning
Nya Kia Sorento har en riktigt bra standardutrustning med allt som behövs i säkerhetsväg, även den döda vinkel-varnare som brukar vara tillval hos konkurrenterna. Den som vill ha lädersäten, elmanövrerad baklucka och trådlös mobilladdning får slå till på en högre utrustningsnivå.
I utrustningsnivån Advance, som är snäppet över standardversionen Action, får man också ett speciellt varningssystem för glömt barn i baksätet – det piper alltså om den sovande treåringen inte självmant lämnat bilen.
Dieselversionen av Sorento finns i handeln från och med oktober i år. Om du är mer sugen på laddhybriden så ska den enligt planerna dyka upp
i början av nästa år. Prislappen för en laddbar Sorento är ännu inte klar men lite information om bilen finns redan. Sorento Plug-In Hybrid kommer med en turboladdad bensinmotor och en elmotor som tillsammans ger 265 hästar. Den har fyrhjulsdrift precis som fossilsyskonet och förstås lika generösa utrymmen. Preliminärt så ligger den elektriska räckvidden på 5,3 mil och koldioxidutsläppet på 44 gram per kilometer.
Kia Sorento 2,2 CRDi AWD DCT8 202 HK
Motor: 4-cyl bensin, 2,2 liter
Växlar: 8-stegad automat, 4-hjulsdrift
Toppfart: 202 km/tim
Effekt: 202 hk vid 3800 v/min
Vridmoment: 440 Nm vid 1750-2750 v/min
Acceleration: 0-100 km/tim på 9,2 sek
Tjänstevikt: 1981 kg
Max släpvagnsvikt: 2500 kg
Längd/bredd/höjd: 481/190/170 cm
Markfrigång: 17,6 cm
Ekonomi/miljö
Pris från: 469 900 kr
Klimatbonus: 0 kr
Skatt/år: 10 893 kr
Förmånsvärde från: 5075 kr/mån
Garantier: nybil 7 år/15000 mil
Förbrukning: 6,9 lit/100 km
CO2-utsläpp: 179 g/km
Komfort/lastutrymme
Ställbar ratt: höjd/längd
Bagageutrymme: 187 (sjusits)-821 (5-sits)-2011 (2-sits) liter
Elmanövrerad förarstol: standard
Elmanövrerad baklucka: ej standard
Pekskärm: 10,25 tum standard
Backkamera: standard
Navigation: standard
Plus/minus
Plus: Dragvikten, komforten och utrymmet.
Minus: Fossildriften och kostnaderna för att äga.
Kommentarer
Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.