Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 31 oktober

    Smart och rymlig suv med generös dragvikt

    Roslagen.

    Diesel eller laddhybrid? Kia lanserar flera drivlinor till sin stora suv Sorento som nu kommer i ny förpackning.

     Vassa former på nya Sorento.
    Vassa former på nya Sorento. FOTO: Ia Wadendal

    Oavsett drivlina så bjuder den sjusitsiga suven på både riklig standardutrustning och en del smarta funktioner – bland annat kan den larma om man råkat glömma ett sovande barn längst bak i bilen.

    När Kiafolket ska presentera sin nya dieseldrivna Sorento pratar de mer om sina laddbara modeller och den kommande laddhybridsversionen av den här stora suven. Frågorna från motorjournalisterna är också mer fokuserade på alternativet med elkabeln. Inte så konstigt förstås – den snabba omställningen inom personbilsbranschen går ju mot mer miljövänliga drivlinor än gammal fossil teknik.

    Men även om det kan tyckas vågat att lansera en stor och tung dieseldriven suv i dagsläget så finns det förstås en tanke bakom. Dieseldrivna Sorento har, förutom att härbärgera sju personer, en tillåten dragvikt på hela 2 500 kilo. Det betyder att det går att både lasta in en hel familj och dessutom dra en husvagn eller en hästtransport där bakom. Det finns rätt få bilmodeller som klarar av det i dag. Även om Kia inte räknar med att mer än en minoritet av dem som slår till på nya Sorento väljer just diesel­motorn så finns det alltså en möjlig kundkrets.

    För en lantbrukare kan just dragvikten vara en avgörande faktor. Men hur ska man rättfärdiga ett köp som skulle få miljövännen att slita sitt hår i förtvivlan? Ett sätt är att tanka förnybar diesel, HVO. Om den diesel du tankar har 50 procent iblandning av förnybart så minskar du koldioxidutsläppen med upp till 40 procent.

    Enligt Lagen om reduktionsplikt måste sådant här förnybart bränsle blandas i all diesel med minst 20 procent och på många tankställen är andelen betydligt högre än så. Men – de utsläpp som påverkar miljön på stadsgatorna, kväveoxid och partiklar, är desamma vare sig du kör på förnybar eller fossil diesel. Det är med andra ord bäst att helt undvika stadsmiljöer om man kör en diesel.

     ATL har provkört Kia Sorento 2,2 CRDi AWD DCT8.
    ATL har provkört Kia Sorento 2,2 CRDi AWD DCT8. FOTO: Ia Wadendal

    Hög årsskatt

    Rent ekonomiskt finns det inte så mycket att vinna på att slå till på dieseln. Årsskatten ligger på över 10 000 kronor och förmånsvärdet på strax över 5 000 kronor i månaden. Visserligen kommer laddhybriden säkerligen att landa på betydligt högre summor i inköp än de 469 900 man får punga ut med för dieseln men det laddbara syskonet får både en bonus och en årlig skatt på bara några hundralappar. Å and­ra sidan kommer det inte att vara tillåtet att dra mer än 1 500 kilo med laddhybriden. Och något sänkt förmånsvärde för den laddbara versionen kommer det inte att finnas efter årsskiftet, att döma av rege­ringens senaste korrigering av bonus-malusreglerna.

    Det finns alltså en del att lägga i båda vågskålarna och räkna på in­nan valet av drivlina görs.

    Men, kom till saken nu då, tycker du väl som läsare – hur är den att köra? Jodå, betyget för körkänslan får absolut ett okej. Bra väghållning, man sitter bekvämt, styrningen är fin och Kia har lyckats riktigt bra med att dämpa ljudet från däck och underlag. Den runda växelväljaren är lätt att manövrera och pekskärmen på 10,5 tum får godkänt även om man helst vill koppla in sin ­Apple Carplay eller Android Auto direkt.

     Stort bagageutrymme – och du kan fälla upp två extrastolar därbak.
    Stort bagageutrymme – och du kan fälla upp två extrastolar därbak. FOTO: Ia Wadendal

    Skjutbart baksäte

    I och med att axelavståndet ökats med 35 millimeter finns det mer utrymme för de sju själarna i bilen. Andra radens baksäte går att skjuta framåt eller bakåt och där sitter man mycket bekvämt. Tredje radens två stolar får nog betraktas som något bara barnen kan trivas i men de är i alla fall enkla att fälla upp och ned.

    Fyrhjulsdriften har ett terräng­läge som gör att den ska klara lera, snö och sand. Under provkörningen hittade vi dock inget tillräckligt utmanande underlag att testa på – den klarade i alla fall en färd på något som i bästa fall kan karaktäriseras som en stig mellan träden i skogen utan problem.

     En rejäl pekskärm på 10,5 tum är placerad i centrum.
    En rejäl pekskärm på 10,5 tum är placerad i centrum. FOTO: Ia Wadendal

    Bra säkerhetsutrustning

    Nya Kia Sorento har en riktigt bra standardutrustning med allt som behövs i säkerhetsväg, även den döda vinkel-varnare som brukar vara tillval hos konkurrenterna. Den som vill ha lädersäten, elmanövrerad baklucka och trådlös mobilladdning får slå till på en högre utrustningsnivå.

    I utrustningsnivån Advance, som är snäppet över standardversionen Action, får man också ett speciellt varningssystem för glömt barn i bak­sätet – det piper alltså om den ­sovande treåringen inte självmant lämnat bilen.

    Dieselversionen av Sorento finns i handeln från och med oktober i år. Om du är mer sugen på laddhybriden så ska den enligt planerna dyka upp

    i början av nästa år. Prislappen för en laddbar Sorento är ännu inte klar men lite information om bilen finns redan. Sorento Plug-In Hybrid kommer med en turboladdad bensinmotor och en elmotor som tillsammans ger 265 hästar. Den har fyrhjulsdrift precis som fossilsyskonet och förstås lika generösa utrymmen. Preliminärt så ligger den elektriska räckvidden på 5,3 mil och koldioxidutsläppet på 44 gram per kilometer.

    Kia Sorento 2,2 CRDi AWD DCT8 202 HK

    Motor: 4-cyl bensin, 2,2 liter

    Växlar: 8-stegad automat, 4-hjulsdrift

    Toppfart: 202 km/tim

    Effekt: 202 hk vid 3800 v/min

    Vridmoment: 440 Nm vid 1750-2750 v/min

    Acceleration: 0-100 km/tim på 9,2 sek

    Tjänstevikt: 1981 kg

    Max släpvagnsvikt: 2500 kg

    Längd/bredd/höjd: 481/190/170 cm

    Markfrigång: 17,6 cm

    Ekonomi/miljö

    Pris från: 469 900 kr

    Klimatbonus: 0 kr

    Skatt/år: 10 893 kr

    Förmånsvärde från: 5075 kr/mån

    Garantier: nybil 7 år/15000 mil

    Förbrukning: 6,9 lit/100 km

    CO2-utsläpp: 179 g/km

    Komfort/lastutrymme

    Ställbar ratt: höjd/längd

    Bagageutrymme: 187 (sjusits)-821 (5-sits)-2011 (2-sits) liter

    Elmanövrerad förarstol: standard

    Elmanövrerad baklucka: ej standard

    Pekskärm: 10,25 tum standard

    Backkamera: standard

    Navigation: standard

    Plus/minus

    Plus: Dragvikten, komforten och utrymmet.

    Minus: Fossildriften och kostnaderna för att äga.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen