Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 27 januari

    Dålig markfrigång drar ner betyget

    Åseda.

    Unik växellåda, men sämsta markfrigången.

    – Det är konstigt att man inte har kunnat bättra det på alla år, säger ATL:s ATV-expert Per Johansson om Honda, det märke han också jobbar med till vardags.

     Unik växellåda, men dålig markfrigång. ATL:s ATV-expert Per Johansson ger sitt omdöme om Hondas Rubicon 520.
    Unik växellåda, men dålig markfrigång. ATL:s ATV-expert Per Johansson ger sitt omdöme om Hondas Rubicon 520. FOTO: Torbjörn Esping

    Hondas toppmodell Rubicon 520 fick en lite starkare motor inför 2020, men är ändå svagare än konkurrenterna, som har maskiner på upp till 1000 kubik.

    – Vi har ju hela tiden vikten att arbeta med. 300 kilo och 30 hästkrafter räcker gott och väl, man får inte riktigt ned effekten i backen ändå, oavsett hur mycket hästkrafter man har, säger Per Johansson, med skogsgård och fyrhjulingsrörelse norr om Åseda.

    Hondas ATV:er skiljer sig särskilt mot andra märken genom sin växellåda. De andra märkena har automatisk transmission genom variator. Honda har ett remfritt system som har flera olika lägen som växlas manuellt. Vissa modeller har också ett automatläge.

    Växellådan gör att maskinen normalt kör på lite lägre varv, och låter lite mindre när man är ute och åker. Och ger mer kontroll när man ska dra tungt.

    – Vid rekreationskörning kör man automat, och ska man ut och jobba med vagnar eller köra en harv så lägger man in manuell växling. Då vet man att den drar fullt ut på varje växel och man kan köra försiktigt med kontroll.

    Rubicon kan både köras manuellt där man växlar elektroniskt med tummen, och automatiskt, där dubbelkopplingen DCT gör att man inte förlorar kraft vid växlingen. Rubicon har dessutom som enda Hondamodell en hög- och lågväxel som påverkar växlarna vid både automat och manuellt läge.

    – Det är synd att den inte finns på Foreman-maskinen, men den är lite lägre växlad, så man känner nog inte av det, säger Per Johansson.

     Kulan till vagnarna sitter trångt monterad.
    Kulan till vagnarna sitter trångt monterad. FOTO: Torbjörn Esping

    Vid sidan av Rubicon 520 erbjuder Honda modellerna Recon 250, Rancher 420 och Foreman 520. Det finns också en större modell, Rincon på 675 kubik, och UTV:n Pioneer, men de säljs inte i Sverige.

    För arbete i skogen och på gården rekommenderar Honda modellen Foreman som kan fås med stel bakaxel. Den stela raka bakaxeln är optimal för körning med tyngre släp, eftersom vagnens tyngd inte påverkar maskinens fjädring.

    Dålig markfrigång

    Nackdelen med den stela bakaxeln är att fyrhjulingen förlorar en del i komforten vid körning. Men framförallt förloras markfrigång.

     Markfrigången är sämst klassen.
    Markfrigången är sämst klassen. FOTO: Torbjörn Esping

    Hondas markfrigång är sämst i klassen. En Rubicon 520 med delad bakaxel har mer än fem centimeter lägre markfrigång än en Can-am Outlander 570. En Foreman 520 med rak bakaxel ligger nästan elva centimeter lägre än Outlandern.

    – Det är många som tycker att det är en miss Honda har. Att man inte har kunnat bättra det här med markfrigången på alla år, det är lite konstigt, säger Per Johansson.

    Övrigt på minussidan är den lilla displayen, det lilla förvaringsfacket och att dragkroken är monterad så att det är trångt att koppla av släpet.

    – Den skulle man kunna flytta ut några centimeter till, det hade gjort jättemycket.

    På plussidan finns förutom växellådan bra skyddsplåtar, att maskinen är servicevänlig och de dubbla vinschfästen.

    – Den är enkelt och smidig att flytta, det är en vingmutter och en elsladd som behöver kopplas i, säger Per Johansson.

    Honda är Per Johanssons eget märke, han till och med säljer Honda. En bra fråga är därför hur oberoende han är när han testar fyrhjulingar av olika märken.

    – Jag har varit både kritisk och positiv till deras olika tekniska grejer. Och jag lovar att jag är precis lika kritisk mot Honda, säger han.

    Honda Rubicon 520

    Motor: 520 cc

    Effekt: 30 hk

    Växlar: 5 plus back

    Automat: Ja

    Bakaxel: Delad

    Markfrigång: 239 mm

    Längd: 2 185 mm

    Bredd: 1 205 mm

    Höjd: 1 237 mm

    Tjänstevikt: 331 kg

    Vändradie: 3,5 m

    Max last fram/bak: 40/80 kg

    Pris: Från 99 900 ex moms, terrängregistrerad

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Läs mer om

    Till toppen