Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 10 oktober

    Turbon satte fart på T 650 – sedan kom T 700

    Att det gick att montera turbo i T 650, det visste redan lantbrukarna. Volvo BM kände sig tvungna att ta fram en särskild turbomodell. Det blev nya T 700 som i reklamfilmerna kunde klara att dra en femskärig plog.

     Olle Blomqvist köpte en T 650 med turbo för en tid sedan. Under motorhuven finns en så kallad ”pirat-turbo” vilken ger traktorn lite mer styrka.
    Olle Blomqvist köpte en T 650 med turbo för en tid sedan. Under motorhuven finns en så kallad ”pirat-turbo” vilken ger traktorn lite mer styrka.

    En Volvo BM T 650 tillverkad 1973 drar fram i fåran på DM i plöjning utanför Söderköping. Det är Olle Blomqvist som åkt dit med sin traktor för att uppvisningsplöja.

    Men det är inte en vanlig 650 han kör med. Motorljudet är råare och avgasröret är rakt och utan ljuddämpare. På motorhuven finns det en dekal som det står turbo på.

    – Jag köpte den här för drygt ett år sedan. Jag röjer snö med den, berättar han.

    Kör grus

    När ATL ringer upp Olle Blomqvist veckan efter plöjningen är han ute och kör grus med sin 650. När han stannar för att titta under huven hittar han en märkning på turbon. Där står det Scanturbo, Danmark. Tillverkad av Rajay Industries, USA.

     Turbon i Olle Blomqvists T 650 är tillverkad i USA.
    Turbon i Olle Blomqvists T 650 är tillverkad i USA.

    Olle Blomqvist har en 650 med ”pirat-turbo”.

    T 650 kom ut på marknaden 1970. Den nya modellen blev uppskattad för sin hyttkomfort men vissa ägare önskade få ut mer effekt ur den fyrcylindriga D42-motorn på 4,2 liter.

    • Fler hästkrafter

    Särskilt i Danmark och södra Sverige fanns det ett intresse för turbo. Lösningen blev att köpa och montera en ”pirat-turbo”. På det sättet fick ägaren relativt snabbt ut fler hästkrafter ur samma motor. Det var ibland en lokal verkstad som utförde jobbet och turbon såldes av olika firmor.

     Bättre bränsle-effektivitet och mer effekt är fördelar med en turbo. Risken var att transmissionen inte var anpassad till den högre effekten.
    Bättre bränsle-effektivitet och mer effekt är fördelar med en turbo. Risken var att transmissionen inte var anpassad till den högre effekten.

    Behovet av att få ut mer kraft ur D42-motorn skapade till sist ett tryck på Volvo BM att ta fram en särskild turbomodell, den kom att kallas T 700. Även på industrisidan fanns ett intresse för turbo till D42-motorn och därför satte man fart med projektet.

    Ökat förbränningstryck

    När konstruktörerna var klara 1976 hade man anpassat traktorn för att klara de större påfrestningar som turbon för med sig. Det blir större bränsle- och avgasmängder, högre temperaturer och ökat förbränningstryck. Den nya motorn kallades TD 42 och gav tolv fler hästkrafter än sugmotorn D42 i T 650. Turbon kom från Ai Research och snurrade i upp till 90 000 varv per minut.

     Olle Blomqvist är nöjd med sin T 650 Turbo och kör till exempel grus med den. Eller så plöjer han för nöjes skull.
    Olle Blomqvist är nöjd med sin T 650 Turbo och kör till exempel grus med den. Eller så plöjer han för nöjes skull.

    För att transmissionen skulle klara den ökade effekten förstärkte Volvo BM upp drivlinan med bland annat en ny koppling och kraftigare slutdrev. Även bromsarna fick högre kapacitet.

    Tor Arne Aune i Norge köpte en begagnad T 700 årsmodell 1982 när han fick se att Lantmännen sålde en sådan 2003. Den hade då gått i Skåne sedan den var ny.

     Ole Kristian Paulsrud i Norge har en T 700 i bra bruksskick. Den har gått lite över 4 000 timmar och ger 95 hk på kraftuttaget. Nu sitter det 600-däck på den, och den passar bra till en Överum med fem skär.
    Ole Kristian Paulsrud i Norge har en T 700 i bra bruksskick. Den har gått lite över 4 000 timmar och ger 95 hk på kraftuttaget. Nu sitter det 600-däck på den, och den passar bra till en Överum med fem skär.

    – De första åren gick traktorn i traditionellt jordbruksarbete. Det var mycket plöjning och sådd tillsammans med andra uppgifter i lantbruket. Jag plöjde mycket mark med fyr- och femskäriga plogar från Kverneland. I mitten av 2000-talet fanns det få tvåhjulsdrivna dragare och man fick åka långt för att hitta någon som plöjde med dem. Men 700:an imponerade och utförde arbetet utan minsta problem, säger han.

    Bromsarna ett problem

    Tor Arne Aune berättar vidare att hyttventilatorn ger bra kylning på sommaren och på vintern finns det bra värme. Han berömmer traktorn för god placering av spakar. På minussidan finns bromsarna som alltid varit ett stort problem. I branta backar passar inte torra skivbromsar bra, menar han. Växellådan är osynkroniserad och det krävs att man kan använda en sådan.

     Med tiden blev T 700 omodern med sin tvåhjulsdrift. Volvo BM gjorde vad de kunde för att fräscha upp modellen. Det blev nya dekaler, fler arbetslysen och hyttventilator.
    Med tiden blev T 700 omodern med sin tvåhjulsdrift. Volvo BM gjorde vad de kunde för att fräscha upp modellen. Det blev nya dekaler, fler arbetslysen och hyttventilator.

    Dieselförbrukningen är en annan nackdel.

    – Den är törstig, avslutar Tor Arne Aune.

    Motorn i T 650 hade rykte om sig att vara bränsletörstig. Med turbo i T 700 gav motorn inte bara mer effekt utan den specifika bränsleförbrukningen minskade också något jämfört med sugmotorn – enligt officiella prov 10 gram/hkh.

    Mot slutet av tillverkningsperioden fick T 700 några skönhetsuppdateringar. Dekalerna gjordes om, fler arbetslysen monterades under hyttens tak och en hyttventilator tog plats där takluckan annars hade funnits.

    Så beskrevs T 700 i reklamen 1976

    T 700 är det senaste tillskottet i Volvo BM:s traktorprogram. Den bygger på en vidareutveckling av den väl beprövade T 650 där man tagit vara på alla de goda egenskaperna hos T 650 i fråga om komfort, driftsäkerhet och slitstyrka.

    Den nya motorn TD42 – turboversionen av Volvo BM 4-cylindriga diesel på 4,2 lit. – placerar T 700 i ”90 hk”-klassen.

    Källa: Lantmännens Maskinprogram 1976

    T 700

    Motor: TD 42, 90 hk

    Växellåda: 16 växlar framåt, 4 bakåt (med snabbväxel)

    Max hastighet: 29,2 km/h

    Vikt: 4 100 kilo

    Tillverkningsperiod: 1976-1982

    Källa: Konedata.net

    Läs mer om

    Till toppen