Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 8 mars

    Stort intresse för 12-tonnaren

    Sampo gick i fjol från två till fem maskiner. Nu har den första skotaren kommit till Sverige och intresset från entreprenörerna är stort.

     Sampo FR48 körs av Handens Skog AB i stormskogen på Blidö.
    Sampo FR48 körs av Handens Skog AB i stormskogen på Blidö. FOTO: David Larsson

    På mässan Finn Metko i fjol presenterade Sampo Rosenlew tre nya maskiner, en skördare och två skotare. Nu har den första av nyheterna kommit till Sverige, 12-tonsskotaren FR48. Men det kan dröja länge innan skördaren HR86 och skotaren FR68 börjar gå i de svenska skogarna.

    – 14-tonsskotaren FR68 har testkörts under en tid i Finland och skördaren har precis börjat provköras.

    Det säger Mikael Bohm, Samposäljare i Sverige. Men han är tveksam till att varken storskotaren eller den nya skördaren kommer att finnas med på SkogsNolia i sommar och det kan dröja till nästa år innan de första stora maskinerna kan levereras.

    ”Ringer varje vecka”

    Men 12-tonsskotaren FR48 är den som har rönt störst intresse bland kunderna.

    – Det ringer folk varje vecka och om jag hade haft tjugo maskiner så hade de varit sålda.

    Den första går sedan några veckor hos Handens Skog och en andra maskin har just kommit till Sverige. Den ska gå som demomaskin. Nästa som kan gå ut till kund kommer troligen inte förrän efter semestern.

    Intresset är stort av flera orsaker, menar Mikael Bohm. Förutom att maskinen i sig lockar spekulanter så råder det brist hos alla leverantörer. Sampo jobbar dessutom med att hålla priset nere.

    – Vi kan göra det för att vi inte har en lika stor organisation som konkurrenterna. Men vi måste också slå oss in på marknaden. När vi blir större ökar troligen priserna även hos oss.

    Indiska delägare

    Sampo har i dag nio servicelämnare men jobbar nu med att utöka nätet av verkstäder. Samtidigt bygger man upp ett reservdelslager i Sala dit det kommer nya delar varje vecka.

    Sampo Rosenlew ägs till 49 procent av indiska Mahindra, vilket enligt Mikael Bohm kan vara en förklaring till att de satsar på fler och större maskiner.

    – Mahindra finns redan i till exempel Kina, Mellanöstern och i Afrika och vill de börja sälja skogsmaskiner där så har de redan alla kontakterna. Och i USA och Kanada lutar det mer åt kortvirkesmetoden.

    – Det öppnas nya marknader och därför tror jag att det finns plats för en tillverkare till.

    Mycket ombyggt

    Den största skotaren som nu testas i Finland har en snurrbar hytt och maskinen bygger på ursprungliga ritningar från Logman. Det gör även den nya skördaren men där har man gjort flera större förändringar, bland annat flyttat kranen från hytten till boggin.

    – Det är så mycket ombyggt att det inte är så mycket Logman kvar.

    Även för de stora maskinerna är målet att hålla ett lågt pris men Mikael Bohm har ännu inte fått några indikationer på var det hamnar.

    Till toppen