Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 18 februari 1999

    Sparar miljarder på färre bottenplattor

    Nissan använder i dag 25 olika bottenplattor till sina personbilsmodeller. Det är bottenplattan som är ryggraden, den dyra biten. Resten är om inte lätt som en plätt så i alla fall en möjligheternas konst sedan väl stommen är klar.
    Fram till år 2005 tänker Nissan reducera antalet bottenplattor till fem, helt nya. Detta beräknas spara över sex miljarder kronor och förkorta utvecklingstiden för nya bilmodeller från dagens 30 månader till 19.
    I slutet av 1998 lanserades i Japan den första modellen byggd på en av de nya plattorna, en ny Sunny. Dess platta kallas MS vilket betecknar medium/small och ska bli basen för tio olika nya modeller som får en sammanlagd produktionsvolym på 1,2 miljoner bilar. En av de kommande MS-bilarna blir ersättaren till dagens Almera, i början av nästa år, och därefter kommer ocksp en ny Primera byggd på samma bas.
    De övriga fyra bottenplattorna kommer att täcka in allt från nya småbilsmodeller till framhjulsdrivna mellan- och storbilsklassmodeller och bakhjulsdrivna lyxbilsmodeller.
    De nya bottenplattorna har drivits fram framförallt av hårdnande konkurrens och nedgången i de asiatiska ekonomierna men innebär också en teknisk utveckling mot lättare, flexiblare, kroicksäkrare och tystare chassikonstruktioner.

    Jan Vainult

    Relaterade artiklar

    Till toppen