Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 10 februari

    Spännande elhybrid med för låg dragvikt

    Sevilla.

    Under huven på senaste Honda CR-V vilar en ”tänkande” hybridlösning som anpassar driften efter förarens körstil så att turen bakom ratten ska bli så energisnål som möjligt. Någon riktig snålkörning lyckades inte ATL:s testförare med, men det finns en rad andra fördelar med Hondas storsäljande suv i hybridversion.

     Honda CR-V är tekniskt spännande och ger en bra körupplevelse, men nackdelar finns.
    Honda CR-V är tekniskt spännande och ger en bra körupplevelse, men nackdelar finns. FOTO: Ia Wadendal

    Den skarpa vintersolen sticker i ögonen, men vem kan klaga över att få köra en ny bil på vägarna i södra Spanien när det är snöslask hemma? Honda presenterar femte generationen av den nätta suven CR-V här, och vi får köra både i stadsmiljöer, på bergsvägar och längs motortrafiklederna.

    Mina tidigare provkörningar av den här bilmodellen har gett mersmak och intrycket när det gäller komfort är positivt nu också. Möjligen borde Honda ha jobbat lite mer med ljuddämpningen i kupén för jag tycker att det kommer in lite väl mycket däck- och vägbuller. Trycker man ner gaspedalen i botten så kommer det å andra sidan ett ljud man gärna lyssnar till – ett härligt morr från motorn.

     Honda CR-V är en elhybrid.
    Honda CR-V är en elhybrid. FOTO: Ia Wadendal

    Fjädringen är mjuk och fin och det är gott om utrymme för både förarens och passagerarens ben och fötter. Skärmen ovanför konsolen är stor och pekvänlig. Mätare och knappar är tydliga och lätta att förstå. Apropå knappar så är det just sådana man använder för att växla – det finns ingen traditionell växelspak. Självklart finns det en knapp för lite sportigare körning också. Växlingen går smidigt när man vant sig vid knapparna och körupplevelsen är generellt trevlig.

     Utrymmet för hybridbatteriet gör att bagagerummet blir mindre.
    Utrymmet för hybridbatteriet gör att bagagerummet blir mindre. FOTO: Ia Wadendal

    Honda har valt att introducera en vanlig elhybrid på den europeiska marknaden – en laddhybrid kommer längre fram i tiden. Lösningen består av en bensinmotor på 145 hästar och två elmotorer som ger en total effekt på 184 hästkrafter. Det går bara att köra ett par kilometer på el eftersom batteriet inte är på mer än 1 kWh.

     Ljuddämpningen i kupén kunde ha varit bättre, tycker ATL:s testförare.
    Ljuddämpningen i kupén kunde ha varit bättre, tycker ATL:s testförare. FOTO: Ia Wadendal

    Det finns tre körlägen – EV, hybrid och motor. I EV-läget levererar batteriet ström direkt till elmotorn. Hybriddriften innebär att bensinmotorn laddar batteriet och i motorläget är det bensinmotorn som driver framhjulen. De paddlar som sticker upp bakom ratten används inte till växling utan är till för att öka eller minska effekten av motorbromsverkan. Det hjälper förstås till med laddningen av batteriet.

     Stor och pekvänlig skärm, med tydliga knattar och mätare som är lätta att förstå.
    Stor och pekvänlig skärm, med tydliga knattar och mätare som är lätta att förstå. FOTO: Ia Wadendal

    Tanken med det här speciella hybridsystemet är att föraren ska få hjälp med att köra snålt utan att egentligen behöva märka så mycket av vad som händer rent tekniskt. Systemet jobbar med att hitta de smartaste lösningarna för att spara energi. Eller som Hondas tekniske expert Kotaro Yamamoto uttrycker det: ”det är ungefär som att hitta energisnåla lösningar i vardagen, till exempel att använda tvättmaskinen på natten när det är billigare och smartare att tvätta sina kläder”.

    Nu lyckades jag och min kollega inte hålla oss till den förbrukning på 5,5 liter per 100 kilometer som är den officiella siffra Honda uppger. Vi svävade strax under sju liter i snitt. Men så lät vi ju bilen jobba lite mer än vad den ger i normal vardagskörning också.

     Paddlarna som sticker upp bakom ratten används inte till växling utan är till för att öka eller minska effekten av motorbromsverkan.
    Paddlarna som sticker upp bakom ratten används inte till växling utan är till för att öka eller minska effekten av motorbromsverkan. FOTO: Ia Wadendal

    Nå – även om nya CR-V är både tekniskt spännande och ger en bra körupplevelse så finns det några nackdelar. En är att utrymmet för hybridbatteriet ger ett mindre bagagerum och det går inte att sätta in en tredje sätesrad. En annan är den löjligt låga dragvikten på 750 kilo. En tredje att den svenske köparen får punga ut med över 60 000 kronor extra för hybriddriften – och det blir ingen bonus enligt det nya bonus-malussystemet eftersom bilen trots snåldriften släpper ut för mycket koldioxid.

     Växling sker med knappar i stället för en traditionell växelspak.
    Växling sker med knappar i stället för en traditionell växelspak. FOTO: Ia Wadendal
     Honda CR-V får plus för tekniken och komforten men minus för den låga dragvikten.
    Honda CR-V får plus för tekniken och komforten men minus för den låga dragvikten. FOTO: Ia Wadendal

    Honda CR-V Hybrid AWD

    Motor: 4-cyl Atkinson bensinmotor på 1993 cm3 och två elmotorer (litium-jon 1 kWh)

    Växlar: Automat, 4-hjulsdrift

    Toppfart: 180 km/tim

    Effekt: 145 hk bensinmotor vid 6200 v/min, 184 hk elmotorer

    Vridmoment: 175 Nm vid 4000 v/min (bensin), 315 Nm (el)

    Acceleration: 0-100 km/tim på 9,2 sek

    Tjänstevikt: ca 1 700 kg, kan skilja beroende på bilens utrustning

    Max släpvagnsvikt: 750 kg

    Längd/bredd/höjd: 460/186/169 cm

    Markfrigång: 190 mm

    Ekonomi/miljö

    Pris från: 371 900 kr

    Skatt: 2 902 kr/år

    Förmånsvärde: ca 4400 kr

    Garantier: nybil 3 år, rostskydd 12 år, vagnskada 3 år

    Förbrukning: 5,5 lit/100 km

    CO2-utsläpp: 126 g/km

    Säkerhet

    Antal krockkuddar: sex

    Autobroms: standard

    Filbytesvarnare: ja

    Dödavinkelnvarnare: ja, i dyraste utrustningsnivån

    Euro Ncap: 5 stjärnor

    Komfort

    Ställbar ratt: Höjd/längd

    Bagageutrymme: 497-1694 liter bak

    Elektrisk justering förarsäte: ja, i dyraste utrustningsnivån

    El-inställning svankstöd: standard

    Navigation: ja, i dyrare utrustningsnivåer

    Plus/minus

    Plus: Spännande teknik, bra körupplevelse, god komfort.

    Minus: Att den tillåtna dragvikten är på enbart 750 kilo är riktigt dåligt.

    Relaterade artiklar

    Till toppen