Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 10 mars

    Värö växlar upp på elsidan

    Sedan 2019 har det gått en större eltruck på Södras anläggning i Värö. Snart ska det komma fyra till. Slutmålet är att samtliga 17 ska vara eldrivna senast 2030.

    Södra var tidiga med att använda en större eltruck i skogsindustrin. 2019 kom Värös 15-tons truck från Kalmar, en ECG 150-12. Fyra nya har nu köpts in till Värö och Långasjö. Men eftersom företagets ambition är att vara helt fossilfria senast 2030, ska det på sikt bli betydligt fler.

    – Eltrucken lyfter lika fort och lika mycket som motsvarande dieseltruck. Den accelererar fortare men toppfarten är något lägre, 23 kilometer i timmen, vilket bara beror på att vi vill spara energi, säger Christer Dahlberg, underhållsplanerare för fordon i Värö.

     I dag går det en mellanstor eltruck på Värö. Snart kommer fyra till. På sikt ska samtliga 17 bytas ut är ledningens mål. Målet är att Södra ska vara helt fossilfria senast 2030.
    I dag går det en mellanstor eltruck på Värö. Snart kommer fyra till. På sikt ska samtliga 17 bytas ut är ledningens mål. Målet är att Södra ska vara helt fossilfria senast 2030. FOTO: Christer Dahlberg

    – Vi har tre batteripack till den nuvarande trucken. Varje pack innehåller två batterier på tillsammans 8 ton bly. De lyfter vi av och på med en annan truck på mindre än 10 minuter. Det är inte krångligt alls.

    Däremot är det lite utrymmeskrävande. Utrustningen kräver i dag motsvarande en 20 fots container per truck.

    – Där måste vi hitta en bättre lösning på sikt, säger Christer Dahlberg.

    Eltrucken är mellan tummen och pekfingret 25 procent dyrare än motsvarande dieselmaskin. Men bränslekostnaden ligger på omkring 20 kronor i timmen, jämfört med 120 kronor för en truck som går på diesel, eller närmare 130 kronor om man som i Södras fall väljer att tanka ren HVO.

    – Sedan räknar vi med att underhållskostnaderna är cirka 25 procent lägre. Materialet för en stor service till eltrucken kostar 1 100 kronor, vilket är ingenting jämfört med vad det kostar för en diesel, säger Christer Dahlberg.

     Byta batteripack tar cirka tio minuter med hjälp av en annan gaffeltruck.
    Byta batteripack tar cirka tio minuter med hjälp av en annan gaffeltruck. FOTO: Christer Dahlberg

    Besparing på 900 000 kronor

    Södras eltruck har på två år gått 8 300 timmar och har enligt företagets egna beräkningar sparat in cirka 900 000 kronor i energikostnader.

    Eltrucken från Kalmar är den första mellanstora trucken på marknaden, men nu börjar det komma fler. På Södra har man också börjat fundera över hur man ska få ner utsläppen av fossil koldioxid från de stora timmertruckarna. Där finns inga alternativ med ren eldrift ännu, men till midsommar kommer en hybridtruck från Edilog till Värö. I framtiden tror Christer Dahlberg att flera system används parallellt:

    – Det kommer inte att finnas en lösning utan vi kommer nog att köra på el, diesel/HVO och även använda bränsleceller, hela paletten alltså.

    På Södra är man nettoproducent av el i dagsläget. Och det kommer man att fortsätta vara även om allt som går att elektrifiera gör det, enligt Christer Dahlberg.

    – Det finns utrymme, det är inga problem. Vi kanske kommer att leverera något mindre ut på nätet, men det är allt.

    LÄS OCKSÅ: Så ska Södra bli helt fossilfria till 2030

    ECG 150-12

    Lyfthöjd: 5 m

    Lyftkapacitet: 15 ton

    Vikt: 24,4 ton

    Motor: 2 x 37 kW

    Läs mer om Edilogs hybridtruck här:Vedjätte med hybriddrift sänker bränslenotan rejält

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen