Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 2 november 1998

    Slutet för kopplingen

    Valtra Valmet utökar sitt modellprogram genom att förse sina traktorer med datoriserad transmission kallad HiTech. Med en sådan behöver föraren aldrig trampa på kopplingspedalen.

    Just när man hade lärt sig vilka växellådsfinesser Valtra Valmet kallar Delta och HiShift lanserar de HiTech. Sammantaget betyder det att kopplingspedalen pensioneras.
    Vi tar det från början: Delta är en knappmanövrerad trestegs powershift och HiShift är en knappmanövrerad frikoppling när huvud- och gruppväxel ska skiftas. Detta har funnits en tid, det nya är HiTech, en växellåda som medger växling mellan körning framåt och bakåt genom att man klickar en liten spak till vänster om ratten ett par hack.
    – Det är lätt att göra en fram/backlåda, men att göra en som är bättre än alla andras, det är inte lätt, säger Ray West, vd på Valtra Traktor AB, och gör klart att han tycker att de finska konstruktörerna lyckats.

    Datorn håller koll
    En dator håller reda på motorvarv, belastning, oljetemperatur och annat så att växlingarna går mjukt via två körkopplingar. Powershiften kan programmeras för olika fart framåt och bakåt. Den kan också växla automatiskt, och om traktorn tycker att det skulle gå bättre om föraren bytte växel i huvudlådan så talar den om det i teckenfönstret på högra hyttstolpen.
    Den som glömmer handbromsen riskerar inte att bli överkörd, när tändningen slås av aktiveras bromsen automatiskt.
    Kopplingspedalen behöver bara användas när man finkör intill ett redskap, eller i en nödsituation när föraren reflexmässigt trampar ur.

    Några beteckningar ändras
    HiTech innebär att Valtra Valmets modellprogram mellan 100 och 200 hästkrafter dubblas. De tidigare modellerna behålls. Några beteckningar ändras, de i 6000-serien får med HiTech nummer som slutar på -50. Och i 8000- serien slopas 8750 och ersätts med 8950, med ytterligare tio hästkrafter, alltså 200. Men bara om effekten tas ut över kraftuttaget, över hjulen är det fortfarande 160 som gäller, enligt det system som Valtra Valmet kallar Sigma Power.
    Ytterligare en ny Valtraglosa är Aires. Det betyder luftfjädrad framaxel, upphängd i en stabil svängarm med lagring midskepps.

    Lars Vernersson
    Valtra Valmet 6850 utmärker sig genom den nya datoriserade transmissionen HiTech och en särdeles ettrig fyrcylindrig motor.
    Spaken till vänster om ratten betyder att denna Valtra Valmet har HiTechtransmission. På panelen på hyttstolpen ges information om vilken växel som är ila

    Relaterade artiklar

    Till toppen