Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 26 januari

    Kombinerad dumpervagn och foderkärra

    På temat att fler redskap borde kunna användas till mer lanserar Slurry Kat en ny kombinerad dumpervagn och grovfoderkärra. Och så får utvecklarna bakom Robotti en Agromek-utmärkelse för sitt nyutvecklade sprutredskap. Här är veckans tekniknotiser.

     Kombinerad dumpervagn och foderkärra.
    Kombinerad dumpervagn och foderkärra. FOTO: SlurryKat

    Kombinerad dumper och foderkärra

    Efter krav från lantbrukare på Nya Zeeland har nordirländska Slurry Kat tagit fram en kombinerad dumper- och foderkärra.

    Med lämmar ska vagnen kunna frakta upp till 34 kubikmeter grovfoder som sedan enkelt kan tippas av tack vare hydrauliken i bakpartiet. Eftersom dumperkonstruktionen är tillverkad i Hardox-stål ska vagnen också bli lättare än vad som annars är brukligt. Hjulpartiet är utrustat med BKT-däck med dimensionen 710/40 R22.5, och för rätt köpare ska vagnen alltså kunna användas fler timmar.

    Att fler maskiner och redskap borde kunna användas till mer har också varit föremål för en krönika här i ATL, som du hittar genom länken nedan. Enligt Slurry Kat är den nya vagnen initialt tänkt för export till den Nya Zeeländska marknaden. Men Kanada, Storbritannien och Norge är också prioriterade marknader.

    I dumperutförande är maxvikten satt till 12-22 ton, uppger företaget för ATL.

    KRÖNIKA: Fler maskiner borde kunna användas till mer

     Bala Agris nya dumpervagn.
    Bala Agris nya dumpervagn. FOTO: Bala Agri

    Dumpervagn även från Bala Agri

    På tal om dumpervagn, så lanserar även Bala Agri en egen variant i storleksklassen 11 ton. Även här finns det möjlighet att använda förhöjningslämmar för transport av volymvaror, även om fokus ligger på frakt av jord, grus och schaktmassor.

    Vagnen har växt med 20 procent i volym mot föregångaren och rymmer nu 7,1 kubikmeter i grundutförande. Till detta kommer en tippvinkel på 72 grader, och en invändig bredd på 2,4 meter för frakt av grävmaskiner och dylikt.

    Vagnen kan även utrustas med ett svängbart drag för att öka arbetsområdet mellan vagnen och fordonet, medan stålvalet genom sin låga vikt ska borga för mindre markpackning, lägre dieselförbrukning och ökad hållbarhet. Egenvikten har i det här fallet minskat med tio procent medan livslängden nära nog har fördubblats jämfört med föregångaren.

     Nya dimensioner på V-Flecto-däcket.
    Nya dimensioner på V-Flecto-däcket. FOTO: BTK

    V-Flecto i nya dimensioner

    BTK-däcket V-Flecto finns snart i 22 dimensioner. Senast ut är VF 710/70 R 42 som följs av 750/70 R 44, 710/75 R 38 och 710/55 R 38. Målet är att produkten ska spara både tid och pengar och därigenom optimera driften.

     Prisad spruta från Robotti.
    Prisad spruta från Robotti. FOTO: Agrointelli

    Robotti får innovationspris för ny spruta

    Att många lantbruksmässor ställs in har inte hindrat Agromek och andra från att dela ut stjärnor och medaljer. En av dessa som får två Agromekstjärnor är utvecklarna bakom danska Robotti, som får utmärkelsen för företagets nya integrerade spruta som är framtagen i samarbete med spruttillverkaren Danfoil.

    Robotti Spitfire, som produkten heter, kan användas för sprutning i både radgrödor och spannmål. Till detta kommer även individuell munstyckesavstängning beroende på grödtyp. Avståndet mellan munstyckena uppgår i det här fallet till 12,5 centimeter.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen