Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 16 november

    Trivs bra efter drygt ett år i skotaren

    Nora.

    Ida Sjödahl tog klivet från skolbänken till skotaren för 1,5 år sedan. Nu kör hon Kolbjörn Kindströmers nya Eco Log.

     ”Visst kan det bli lite enformigt här i hytten. Men det finns alltid något att göra. Och det är bra”, säger Ida Sjödahl.
    ”Visst kan det bli lite enformigt här i hytten. Men det finns alltid något att göra. Och det är bra”, säger Ida Sjödahl. FOTO: Mikael Marklund

    Någon erfarenhet av skogsjobb hade inte Ida Sjödahl innan hon kom till skolan i Alfta.

    – Jag tyckte det var en kul utmaning och ett intressant jobb. Och jag tycker ju om skogen.

    Nu sitter hon bakom spakarna på Kolbjörn Kindströmers nya skotare, en Eco Log 574. Innan körde Ida Sjödahl firmans Logset 5F som kom upp till 20 000 timmar innan efterträdaren hade hunnit anlända. Den står nu på gården och är pensionär men kan bli inkallad till tjänstgöring om det kniper.

    FOTO: Mikael Marklund

    – Så jag har inte mycket erfarenhet av andra maskiner. Men jag tycker den går bra. Visst har det varit lite småsaker, men det blir det alltid om man använder en maskin. Och visst är det en del saker som jag funderat på hur man tänkte när de konstruerades. En del utstickande detaljer på hytten som det fastnar grenar i till exempel. Men det är inga stora saker.

    Enformigt med skotare

    Tillvaron i skotarhytten var ungefär som hon förväntade sig. Men på skolan var det mycket snack om hur pressat och stressigt det skulle bli i verkligheten och om hur sura och griniga cheferna kunde vara.

    – Det har jag inte märkt något av här.

     Att köra maximalt av vad maskinen och människan klarar av är varken lönsamt eller hållbart över tid, säger Kolbjörn Kindströmer.
    Att köra maximalt av vad maskinen och människan klarar av är varken lönsamt eller hållbart över tid, säger Kolbjörn Kindströmer. FOTO: Mikael Marklund

    Det är heller ingen poäng med att köra för hårt för att få ut mesta möjliga ur skogen på minsta möjliga tid. Det sliter för mycket på maskinerna och det är inte ens säkert att man får ut mer virke för det, menar Ida Sjödahl.

     Skotaren Eco Log 574 har tagit över efter Logset 5F som kom upp till 20 000 timmar innan efterträdaren hade hunnit anlända.
    Skotaren Eco Log 574 har tagit över efter Logset 5F som kom upp till 20 000 timmar innan efterträdaren hade hunnit anlända. FOTO: Mikael Marklund

    Hon har inga tankar på att sluta köra i skogen. Men skulle gärna vilja köra skördaren också.

    – Jag körde skördare en del i skolan. Det skulle vara kul att hålla de kunskaperna vid liv också. Plus att det skulle vara lite omväxling.

    För det kan vara lite enformigt att köra skotare, erkänner hon.

    – Men det finns alltid något att göra.

    Hennes ogriniga chef, Kolbjörn Kindströmer, är inne på samma linje när det gäller arbetstakten i skogen. Att köra maximalt av vad maskinen och människan klarar av är varken lönsamt eller hållbart över tid, menar han.

    – Visst kan det ibland vara så att man måste ta i allt som går. Men i längden sliter det för mycket, säger han.

    EcoLog 574E

    Motor: Volvo Penta, 6 cyl, 7,7 liter, 252 hk

    Vikt: 18 ton

    Bredd: 2,6 m

    Längd: 10 m

    Lastkapacitet: 14 ton

    Lastarea: 4,1 till 7,2 m2

    Kran: Cranab

     Det finns en del saker skotarföraren Ida Sjödahl hade velat skulle se annorlunda på skotaren, bland annat en del utstickande detaljer på hytten som det fastnar grenar i till exempel.
    Det finns en del saker skotarföraren Ida Sjödahl hade velat skulle se annorlunda på skotaren, bland annat en del utstickande detaljer på hytten som det fastnar grenar i till exempel. FOTO: Mikael Marklund

    Kolbjörn Kindströmer

    Driver jordbruk samt ett skogsentreprenadföretag med sin bror Arinbjörn och sin son Björn ett skogsentreprenadföretag med fyra anställda. Förutom skördargruppen finns det också två Valmet 890 med markberedningsaggregat som alla kör för Mellanskog och Sveaskog.

    Förutom den egna verksamheten är han också ordförande för Skogsentreprenörerna samt förtroendevald i Mellanskog och LRF.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen