Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 13 oktober

    Skattechock väntar bilköparna nästa år

    Använder du en förmånsbeskattad lätt lastbil i företaget kan det bli allt från 8 000 till 20 000 kronor dyrare – per år – att skaffa ett nytt fordon efter årsskiftet.

    – Ta det lugnt och sköt om din bil så att den håller i två år till. Eller köp begagnat, är några råd från tjänstebilsexperten Ronny Svensson.

     Från 2020 ökar fordonsskatten för många bensin- och dieseldrivna bilar. En modell som blir dyrare är Toyota Hilux.
    Från 2020 ökar fordonsskatten för många bensin- och dieseldrivna bilar. En modell som blir dyrare är Toyota Hilux. FOTO: Toyota

    Den 1 januari 2020 införs den moderna och strängare testmetoden WLTP i bonus malus-systemet. WLTP mäter bilarnas förbrukning och utsläpp och den här hårdare testmetoden ger betydligt högre värden än den gamla metoden NEDC.

    I praktiken betyder det att många bensin- och dieseldrivna bilar kommer att få mycket högre fordonsskatt än i dag – ju mer din bil släpper ut desto dyrare blir det. Också förmånsvärdena justeras uppåt. I tabellen här bredvid kan du se att en nyinköpt dieseldriven Toyota Hilux kommer att kosta nästan 9 000 kronor mer i skatt per år.

    Ändrar hela bilmarknaden

    – Det här förändrar hela bilmarknaden, alla gamla sanningar kan vi bara gräva ner – så illa är det, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson som är vd för Ynnor, ett företag som erbjuder utbildningar och konsulttjänster kring bland annat företagsbilar.

     Mercedes Benz Sprinter påverkas också av bonus malus-systemet.
    Mercedes Benz Sprinter påverkas också av bonus malus-systemet. FOTO: Mercedes Benz

    Även om det inte är någon nyhet att WLTP blir ännu ett beskattningsinstrument – det fanns med i bonus malus-propositionen redan 2017 – har många levt med hoppet att skattechocken ska flyttas fram i tiden. Branschorganisationen Bil Sweden har uppvaktat regeringen och partiernas talesmän för att få beskattningen framskjuten, och det var egentligen inte förrän i början av september i år som det stod klart att loppet var kört för bilindustrins lobbyister. Miljöpartiets klimatpolitiske talesperson Lorentz Tovatt som gläds åt att ”klimatvärstingarna” kommer att få ökad skatt efter årsskiftet skrev så här på Twitter den 5 september:

    ”Detta är inte mer än rätt. Företag som släpar efter i omställningen ska straffas och deras produkter måste bli dyrare.”

    ”Borde fått en översyn i år”

    Regeringens samarbetsparti Centern har inte opponerat sig mot att WLTP införs i bonus malus nästa år. Det beror bland annat på att Centern och Liberalerna lyckades få igenom en höjning av utsläppsgränsen för att få miljöbilsbonus, och därmed räddade kvar en del laddhybrider som annars skulle ha åkt ut med den nya testmetoden.

     Nissan Navara blir också dyrare att äga.
    Nissan Navara blir också dyrare att äga. FOTO: Nissan

    Centerns energi- och klimatpolitiske talesperson Rickard Nordin säger att bonus malus borde ha fått en översyn redan i år, men att hans parti inte lyckades driva igenom det. Han skulle gärna se två separata bonus malus-system, där de lätta lastbilarna skiljs ut från personbilarna.

    – Kritiken är på många sätt berättigad. Det är ju orimligt att ha flera fordonstyper med helt olika användningsområden i samma system. Det borde vara ett separat system för lätta lastbilar och finnas olika gränser. Exakt hur det skulle se ut får jag återkomma till, men det är något Centern kommer att driva i översynen av bonus malus nästa år, säger Rickard Nordin.

    Ingen bonusberättigad pickup

    Översynen sker inte förrän det är dags för höstbudget 2020 och eventuella justeringar lär inte genomföras förrän 2021, så för bilköparen som är i behov av ett nytt fordon inom kort betyder det Rickard Nordin säger ingenting i nuläget. Om man inte har råd att köpa en bonusbil förstås. Problemet är att det finns väldigt få bonusbilar att välja på om man bor på landet och har behov av fyrhjulsdrift och rejält med lastmöjligheter. Än så länge finns det ingen bonusberättigad pickup, men däremot några el- och gasdrivna transportbilar.

     Ronny Svensson, VD för Ynnor.
    Ronny Svensson, VD för Ynnor. FOTO: Ynnor

    Den nya skattechocken kommer sannolikt att innebära en tvärbroms för nybilsförsäljningen, säger Ronny Svensson – vilket inte är bra för miljön.

    – Det kommer att bli mer importerade, begagnade bilar. Småföretagarsektorn kommer inte att köpa nytt, utan importera eftersom man då får den gamla skattesatsen. De stora företagen kommer att behålla sina bilar längre.

    Flera val att göra

    Men hur ska lantbrukaren som verkligen är i behov av ett nytt fordon resonera? Det finns flera spår, enligt Ronny Svensson: se till att få din bil levererad före årsskiftet, så slipper du den nya skatten. Annars är det begagnatköp eller import som gäller.

    – Hoppet finns också i andra drivmedel. Gasbilar är ett alternativ och etanolbilarna kommer tillbaka. Med en etanolkonvertering kan man spara 20-30 000 kronor om året. Om några år kan vätgasbilar vara alternativ, säger Ronny Svensson.

     Centerpartiets energi- och klimatpolitiske talesperson Rickard Nordin.
    Centerpartiets energi- och klimatpolitiske talesperson Rickard Nordin. FOTO: Centerpartiet

    Även om det bara är Ford som säljer nya etanolbilar i Sverige i dagsläget så går det att importera eller köpa begagnat – och etanolbilar får visserligen ingen bonus men heller ingen tilläggsskatt. För en lantbrukare kan det finnas möjlighet att starta en egen biogasanläggning och på så sätt bli självförsörjande i tankningen av sin gasbil. Såväl etanol- som gasbilar kan ju också köras på bensin.

    För den som inte har ett akut behov av att skaffa ny bil just nu, så är det bättre att ta väl hand om den bil man äger och serva den ordentligt så att den håller i två år till. Då har det hunnit komma ut bonusberättigade fyrhjulsdrivna laddhybrider på marknaden, säger Ronny Svensson.

    – Det är bara att bita ihop. Den där drömbilen kanske får vänta ett tag.

    LÄS MER: Minskad bilförsäljning efter bonus malus

    LÄS MER: Rekordmånga köper pickup

    WLTP och bonus malus

    • Bonus malus-systemet infördes den 1 juli 2018, och berör personbilar, lätta lastbilar och bussar upp till 3,5 ton. Bilar som endast släpper ut mellan 0 och 60 gram koldioxid per kilometer får en bonus på max 60 000 kronor – i praktiken elbilar och laddhybrider. Gasbilar får en bonus på 10 000 kronor. Bonusen betalas ut efter sex månaders ägande. Bilar som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer får en malusskatt i stigande skala baserat på hur många gram som släpps ut. För bilar som släpper ut mellan 60 och 95 gram per kilometer sker ingen förändring – de får vare sig bonus eller tilläggsskatt.

    • Från den 1 januari 2020 höjs bonusgränsen till 70 gram koldioxid per kilometer, vilket bland annat innebär att fler laddhybrider kvalar in som bonusbilar.

    • Från årsskiftet införs också WLTP i bonus malus-systemet. WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure) är en körcykel som omfattar alla nyregistrerade personbilar och lätta lastbilar – den ersätter den gamla testmetoden NEDC. Testet mäter drivmedelsförbrukning och koldioxidutsläpp och är obligatoriskt för att en bilmodell ska bli typgodkänd och få säljas.

    • WLTP mäts efter en typbil för varje modell. Extrautrustning påverkar koldioxidvärdet och därmed fordonsskatten – varje gram utsläpp räknas.

    • När bonus malus infördes beräknades malus-skatten enligt den gamla körcykeln, NEDC. Från den 1 september 2018 ändrades detta till begreppet NEDC korr – nya bilar testades enligt WLTP-metoden men värdena korrigerades för att matcha NEDC. Utsläppsvärdena blev ändå högre än tidigare.

    • Från den 1 september i år testas både personbilar och lätta lastbilar enligt WLTP. För lätta lastbilar ska utsläppsvärdena räknas om till NEDC korr.

    • Från den 1 januari 2020 ska utsläppen enligt WLTP gälla och användas vid beräkning av fordons- och förmånsskatt för alla nya personbilar och lätta lastbilar.

    Så här mycket höjs skatten för tre rejäla lastare:

    Nissan Navara 190 hk diesel

    Nuvarande fordonsskatt/år: 12 580 kr

    Fordonsskatt/år för ny bil efter 1 januari 2020: 18 486 kr

    Toyota Hilux 2,4 D 150 hk

    Nuvarande fordonsskatt/år: 10 893 kr

    Fordonsskatt/år för ny bil efter årsskiftet: 19 088 kr

    Mercedes Benz Sprinter Skåp 316 diesel

    Nuvarande fordonsskatt/år: 13 062 kr

    Fordonsskatt/år för ny bil efter 1 januari 2020: 24 271 kr

    Relaterade artiklar

    Till toppen