Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 13 mars

    Tuffare motorkrav utmaning i skogen

    Tillverkarna av skogsmaskiner brottas nu med nästa steg i utsläppskraven. Partikelfilter kommer att krävas även för mindre maskiner.

     I och med de nya kraven ändrar Terri motorstyrka på sin minsta maskin.
    Bild 1/2 I och med de nya kraven ändrar Terri motorstyrka på sin minsta maskin.
     Malwa undersöker vilka motoralternativ som finns.
    Bild 2/2 Malwa undersöker vilka motoralternativ som finns.

    Steg 5-motorer ska införas inom de närmsta åren. För tillverkarna av maskiner i mellansegmentet med motorer på upp till 56 kilowatt innebär det ett krav på partikelfilter som inte funnits tidigare. Det kräver mer utrymme och blir i vissa fall betydligt dyrare.

    Vimek ligger långt framme i implementeringen av steg 5. Från och med Elmiamässan i somras säljer de sina maskiner med den senaste motortekniken.

    – Det behövs en komplettering med partikelfilter för att få SE-motorerna steg-5-certifierade. Men lösningen finns klar och vi är förberedda, säger Johannes Nilsson, produktchef på Vimek.

    Han menar att det handlar om en dramatisk prisökning för de mindre motorerna i spannet 19 till 56 kilowatt.

    – För våra maskiner blir det ingen jätteskillnad men tillräckligt mycket för att inte skruva i filtret i maskinerna redan nu.

    Saknar information

    På Vimek räknar man med halvårsskiftet i sommar som ett startdatum för de nya kraven.

    Men en viss osäkerhet råder och Johannes Nilsson konstaterar att ”det finns ett visst informationsbehov”.

    På Terri har man börjat titta på att införa Steg-5-motorer men ännu inte gjort någon förändring i maskinerna. Deras minsta skotare, modellen 3020, kommer dock att få en mindre motor, med elektroniskt styrd dieselpump, för att klara de nya kraven.

    – Vi drar ned i motorstyrka på den minsta men motorerna utvecklas så det blir samma vrid som tidigare. Och det är vridet jag är ute efter, säger Terris vd Hans Johansson.

    Dyrare teknik

    På Malwa tittar man nu på vilka motoralternativ som finns.

    – Det positiva med det här är att vi får anledning att välja det bästa som finns. Det negativa är att tekniken blir mer komplicerad med ökade kostnader både för inköp och underhåll, säger Ludvig Johansson, konstruktionsansvarig.

    – Priset på maskinen ska helst inte öka och det är inte lätt för oss att motivera en prisökning. Å andra sidan lever vi på ett miljötänk och i det ingår ett smart motorval.

    På Malwa räknar man med att kunna sälja maskiner med dagens motorer till och med första kvartalet 2020. Men tillverkaren måste gå över till de nya kraven tidigare.

    – Vi kan ha lager och motortillverkaren kan ha lager men vi behöver redan nu uppskatta hur mycket vi kommer att sälja under de närmaste åren.

    Risken att vänta för länge är att stå med äldre teknik som inte får säljas.

    Lägre krav

    För tillverkarna försvåras dessutom hela processen av att vissa exportmarknader inte har samma utsläppskrav.

    – Och har de inte kraven på utsläpp så har de inte heller samma krav på bränslet som vi har, säger Ludvig Johansson.

    Resultatet kan bli att de moderna motorerna inte passar på vissa marknader.

    LÄS MER: Sågverk byter ägarePREMIUM: Ubåtsteknik kan förse gården med elLÄS MER: Moheda och Metsjö samarbetar

    Till toppen