Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 17 november

    Scania bygger batterifabrik

    Scania ska satsa över en miljard kronor på en batterifabrik i Södertälje.

     Försäljningen av Scanias nya ellastbilar går lite för bra, enligt vd Henrik Henriksson. 2023 ska den nya batterifabriken vara klar i Södertälje.
    Försäljningen av Scanias nya ellastbilar går lite för bra, enligt vd Henrik Henriksson. 2023 ska den nya batterifabriken vara klar i Södertälje. FOTO: Scania

    Redan nästa år ska Scania börja bygga en ny batterifabrik i Södertälje. Den ska om allt går planenligt vara i fulldrift 2023. Då ska där ske montering av moduler och batteripack från Northvolts fabrik i Skellefteå där Scania har gått in med 10 miljoner euro.

    Men redan i början av nästa år ska leveranserna av tillverkarens nya hybridlastbil som ska klara 6 mil på batteridrift och en helelektrisk modell som ska klara 25 mil på en laddning börja. Läs mer om dem här.

    Och det är ett stort sug efter dessa fordon:

    – Vi har redan börjat sälja, och det går väl lite för bra, vi måste titta på hur vi ska kunna justera produktionskapaciteten. Det är ett stort sug i hela Skandinavien, men också i Schweiz där eldrift gynnas av kilometerskatten och i Holland, där det finns ”nollutsläppszoner”, säger Scanias vd Henrik Henriksson till Dagens Nyheter.

    Före 2025 räknar han med att Scania har eldrivna lastbilar som ska klara minst 100 mil per dag.

    – Vi designar fordon som kan köra 4-4,5 timmar på en laddning, laddas i 45 minuter och sedan köra lika mycket till, säger han till Dagens Nyheter.

    Nästa år ska Volvo börja sälja helelektriska drivlinor till samtliga lastbilsmodeller. De ska klara tågvikter på upp till 44 ton och ha en räckvidd på upp till 30 mil. Produktionen av dessa börjar 2022.

    Relaterade artiklar

    Läs mer om

    Till toppen