Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 13 december 2020

    Sågverkstjänst för skogslegendaren

    Rössjöfors.

    På det lilla sågverket utanför Munka-Ljungby lever en legendar från Stensele ett skönt liv. SMV21S gör fortfarande ett bra jobb.

     Klassiker. SMV21S gör jobbet på Lars Höjrups sågverk utanför Munka-Ljungby.
    Klassiker. SMV21S gör jobbet på Lars Höjrups sågverk utanför Munka-Ljungby. FOTO: Joel Sannemalm

    Lars Höjrup driver Munka-Ljungby Såg och hyvleri i Rössjöfors utanför Munka-Ljungby i nordvästra Skåne. Han är specialiserad på att tillverka massiva trägolv i ek, ask, björk och al.

    Anläggningen är gammal och anrik och på platsen har det tidigare bland annat funnits en spikfabrik som tog sin kraft från den intilliggande Rösjöholmsån. Kraft som nu genererar ström till sågverket, torken framför allt.

    – Det är en härlig tillvaro och ett fantastiskt liv att få jobba med trä, jag tröttnar aldrig på att såga en stock. Det är en utmaning varje gång. Grundtanken i min verksamhet är att ha något som man kan använda strömmen till och även den skog som finns här runtomkring så att det blir lokal produktion, säger Lars Höjrup.

    För att kunna hantera stockarna på sågen behövs det en vagn och en kran. Traktor och vagn var Lars Höjrups melodi under ganska många år men för drygt tio år sedan uppgraderade han sig men ett klassiskt skogsjärn från 1974. En SMV21S.

    – Den är jag verkligen glad för. Att en så pass gammal maskin kan göra ett så bra jobb och vara så pass alert som den är. Visserligen är kanske inte pumparna helfräscha men det är bra fart i kranen och jag har mycket nytta av den. För 50 000 kronor kan man inte önska sig mycket mer.

     Lars Höjrup
    Lars Höjrup FOTO: Joel Sannemalm

    Köpte maskinen osedd

    Han köpte maskinen osedd från Örnsköldsvik för tolv år sedan. Den mötte kraven och det säljaren hade att säga om maskinen stämde till punkt och pricka. Men den blev ändå stående ett tag.

    – Jag kunde inte köra den när jag fick hem den. Jag ställde undan den för jag kunde inte köra med de här två spakarna och kranen for hit och dit tyckte jag. Så jag var inne på att bygga om den tillbaka till spaksystem men med lite tålamod och en svängdämpare på gripen så gick det bättre och bättre och nu är vi som ett, säger Lars Höjrup och skrattar.

    Maskinen hade alltså någon gång moderniserats från spakstyrning till tvåspaks elservo. Den var i bra skick vid köpet och det är den fortfarande.

    – Vi har sett över elsystemet samt alla vattenslangar och kylaren så att det inte springer läck. Vi har packat om kolvar, ja gjort normal service kan man säga. Motorn går bra och den tar ingen olja och oljan håller sig ren och fin.

    Kör den sparsamt

    Även om Lars Höjrup använder maskinen frekvent lever den ett lugnare liv på sågen än den har gjort i skogen.

    – Jag kör inte så mycket med den. Vi köper 400–500 kubik ek om året och så ska det lastas två gånger så jag kommer aldrig över 1 000 kubikmeter om året. Vi får hit stockarna med timmerbil. Sedan mäter vi in dem, varje stock klavmäts. Sedan brukar jag stacka ihop dem framåt sommaren så att de inte ligger i solen och då längdar vi dem. Därifrån kör jag dem till sågen.

    Kranen är Lars Höjrup väldigt nöjd med och det var också viktigt vid köpet.

     Lars Höjrup med sin arbetskompis, skotaren SMV21S.
    Lars Höjrup med sin arbetskompis, skotaren SMV21S. FOTO: Joel Sannemalm

    – Det är en 9,5 meters Cranab-kran så jag har en bra räckvidd att kunna lägga dem i olika stackar. Dem jag har sett på nätet har ofta ganska tråkiga kranar. Det är en rätt modern kran på den här. Hade det varit en gammal tråkig kran på den så hade jag nog inte köpt den med tanke på vad jag ska ha den till. Den är ju inte köpt för att vara här som ett veteranfordon utan det är en bruksmaskin för mig.

    ”Gått som en klocka”

    Några problem har Lars Höjrup inte haft under de år han ägt den.

    – Hittills har den gått som en klocka. Visst, vi har gjort underhåll på den men även en ny maskin behöver service.

     En BM Volvo 470 Bison med Mohedavagn var under många år en viktig kugge på sågen. Nu får den vila.
    En BM Volvo 470 Bison med Mohedavagn var under många år en viktig kugge på sågen. Nu får den vila. FOTO: Joel Sannemalm

    Det finns också traktorer på gården. En Volvo BM 810 som inte går så mycket efter det att skotaren köptes.

    – Tyvärr har min 810 fått ställa sig åt sidan med timmervagnen. Den gamle Bisonen med Mohedavagnen är i stort sett uttjänt. Efter 10 000 kubikmeter får man väl ge den pension med rätta.

    I ett garage står en Tollarps-dumper i bra skick.

    – Ja, vi har även en Bison Dumper som vi har stor nytta av. Vi har schaktat mycket runt våra byggnader och anläggningar här.

    En BM 36 som funnits på gården sedan den var ny kan bli ett framtida projekt.

    – Min företrädare hade entreprenadverksamhet och där tjänstgjorde den. Den är ganska risig men det är ändå ett nostalgiprojekt. Den har ju ett emotionellt värde.

    En Farmall MD gömmer sig också i garaget.

    – Det var en pojkdröm. Jag hade små Farmalltraktorer i plåt, ett helt set, och det har etsat sig kvar i minnet. Tyvärr är det en bensinare, lite törstig. Men den är i fint skick och den kommer fram på somrarna när det är fint väder.

    SMV 21S

    Tillverkare: Sandbergs Mekaniska Verkstad, Stensele.

    Tillverkningsår: 1969-1986, (1974-1986 som Kockums SMV 21S).

    Årsmodell detta exemplar: 1974.

    Motor: Volvo D70A.

    Cylindervolym: 6,73 liter.

    Motoreffekt: 140 hästkrafter.

    Bränsletank: 140 liter.

    Växellåda: Converterlåda. Powershift med frihjulsconverter sammanbyggd med dropplåda samt försedd med mekaniskt växelsteg. Det ger 4 fram/4 back, två lågfartsväxlar och två högfartsväxlar såväl framåt som bakåt.

    Styrning: Ramstyrning med dubbelkretssystem.

    Kran: Cranab. Hiab och ÖSA fanns som alternativ.

    Vikt: 12 550 kilo.

    Lastförmåga: 15 ton.

    Den här artikeln har tidigare publicerats i Traktor Power.

    Relaterade artiklar

    Kommentarer

    Genom att kommentera på Atl så godkänner du våra regler.

    Till toppen