Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 17 februari 1999

    Saab 9-3 Viggen inte att flyga med

    Du som tror att Viggen antingen är en dragspelslåt med Bröderna Lindqvist eller en flygmaskin får lära om. Nu kommer Saab 9-3 Viggen, en prestandabil där GM-dottern försöker slå mynt av sina flygtraditioner. I praktiken handlar det om uppföljaren till de uppsnofsade Saab 900 som fick tillnamnet Aero.
    Det är kul att svensk teknik sticker ut hakan men som fortskaffningsmedel lär den fyrhjuliga Viggen få begränsad betydelse, i alla fall i vårt land där infrastrukturen inte ger mycket tuggmotstånd för dylika investeringar.
    Specialutvecklat sportchassi och 2,3-liters turbomotor med mycket högt vridmoment sägs ge en körupplevelse utöver det vanliga och bland övriga argument hittar vi breddäck på 17-tumsfälgar som gör det möjligt att till fullo utnyttja turbomotorns kapacitet och ändå ha full kontroll över bilen, hög passiv säkerhet i form av krockkuddar och nackskydd, spoilrar och kåpor som ger en aggresiv framtoning och reducerar lyftkrafterna med 50 procent, interiör med cock-pitkänsla där sätena håller fast föraren även vid aktiv körning plus förstås eleganta och sportiga inredningsdetaljer.
    Bilen har utvecklats i samarbete med brittiska TWR och ska byggas som tre- och femdörrars coupé och som cabriolet i Valmetanläggningen i finska Nystad. När bilen presenteras i New York i slutet av mars får vi väl också veta hur stark motorn är, men nog krävs det en bra bit över 200 hk för den som verkligen vill testa om reklamen håller måttet.
    Priset? Det har Saab vett att också hålla tyst om.

    Jan Vainult

    Relaterade artiklar

    Till toppen