Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 22 januari

    Så ska biogastraktorn tankas

    Nästa år kommer New Hollands biogastraktor ut på marknaden. Men maskinen som ska uppgradera biogasen på gårdsnivå låter vänta på sig.

    – Men efterfrågan på miljövänliga bränslen ökar. Och det verkar som att det finns politisk ambition att skapa vettiga förutsättningar, säger Henrik Olsson, biträdande forskare i kretsloppsteknik på Rise.

     New Hollands T6:a som drivs på biogas är snart redo för marknaden. Men en av de mest centrala frågorna är fortfarande hur den ska tankas och till vilken kostnad.
    New Hollands T6:a som drivs på biogas är snart redo för marknaden. Men en av de mest centrala frågorna är fortfarande hur den ska tankas och till vilken kostnad. FOTO: Härje Rolfsson

    Rise och SLU har utvecklat två tekniskt enklare system för småskalig uppgradering av biogas. Dels anrikning av metan i rötkammaren genom luftning av ett cirkulerande slamdelflöde. Dels askfilter, där koldioxiden tas upp genom karbonatisering.

    I Sverige har Rise tidigare visat att det är möjligt att uppgradera biogasen genom ett askfilter och har nyligen fått pengar beviljade för att utveckla systemet mot en kommersiell produkt.

    – Vi har visat att tekniken fungerar. Det vi ska göra nu är färdigställa konceptet och produktifiera det, säger Johan Andersson på Rise.

    På Agritechnica i höstas visade New Holland upp sin T6 med den nya 180-hästars-motor på 6,5 liter, som drivs på metangas. Från om med i sommar räknar företaget med att genomföra provkörningar hos utvalda kunder, och nästa år öppnas orderböckerna.

    – För lantbrukaren blir det upp till 30 procent lägre körkostnader. Gaspriset är lägre och den här motorn använder färre kilo än motsvarande liter diesel, säger Mark Howell, global produktchef för alternativa bränslen på New Holland.

    Prestandan i effekt och dragkraft ska vara exakt samma som för en motsvarande dieseldriven motor. Priset för gastraktorn är inte bestämt men den kommer att bli dyrare än sin dieselmotsvarighet.

    – Det är ett högre pris. Men det växlas mot besparingarna på bränsle, säger Mark Howell.

     Mark Howell, produktchef på New Holland är stolt över den nya biogastraktorn.
    Mark Howell, produktchef på New Holland är stolt över den nya biogastraktorn. FOTO: Härje Rolfsson

    Koldioxidnegativ

    Ett starkt försäljningsargument är möjligheten för traktorn, och gården, att bli koldioxidnegativ. Genom att köra på gas gjord av gödsel blir det en dubbel klimatnytta.

    – Med el eller biodiesel blir du aldrig koldioxidnegativ. Du kommer ned mot noll, men det är när du fångar gas som annars skulle släppas ut i atmosfären som du kommer till negativa utsläpp, säger Mark Howell.

    Men för att gastraktorn verkligen ska bli en del av kretsloppet på gården, så krävs det en maskin som uppgraderar biogasen småskaligt på gården, till ett rimligt pris.

    Bredvid den glänsande blå traktorn i montern på Agritechnica står ett skåp med tankslang som är märkt New Holland men egentligen är en produkt från franska Prodeval. Maskinen som kallas Agri GNV marknadsförs som en småskalig anläggning för uppgradering av biogas till fordonsgas. Gas som inte används till kraftvärme renas med kolfilter och membran.

     Jean-René Pouzin, som är säljchef på franska Prodeval, visar upp den unika tanklösningen som ska uppgradera biogasen till fordonsgas på gårdsnivå.
    Jean-René Pouzin, som är säljchef på franska Prodeval, visar upp den unika tanklösningen som ska uppgradera biogasen till fordonsgas på gårdsnivå. FOTO: Härje Rolfsson

    Kostnaden kan ifrågasättas

    – Kostnaden är 0,8 euro per kilo, inklusive investering och service, säger Jean René Pouzin, på franska Prodeval.

    Fordonsgas för under tio kronor kilot låter för bra för att vara sant – och det är det också. I en konsultrapport anges priset på gasen på gårdsnivå från en liten Agri GNV-maskin till 2,37 euro/kilo. Det motsvarar ett dieselpris på drygt 19 kronor litern. Extra kostnad för fordon är inte medräknat i det priset, och inte heller någon kostnad för rågasen.

    Ännu saknas alltså en kostnadseffektiv maskin som uppgraderar biogas på gården. Det finns teknikleverantörer som holländska Bright Biomethan, finska Metener och svenska Neozeo, Biofrigas och Biosling. Men det har inte slagit igenom på gårdsnivå.

    – De som var intresserade hade svårt att få finansiering för gårdsanläggningar, och det är där Biosling hör hemma, säger bolagets VD Per-Olof Karlsson.

    New Hollands gastraktor är snart redo för marknaden. ATL var med när traktorn presenterades i Storbritannien. Räkna dock med att vissa designelement i filmen kommer att tas bort i den färdiga varianten.

    Utvecklar svenskt filter

    Det stora problemet är att tekniken, särskilt i småskaliga anläggningar, ger höga produktionskostnader och att det saknas fordon, personbilar och arbetsfordon som går på gas. Utan en marknad är det svårt att få upp teknikmognaden och ned kostnaden.

    Henrik Olsson är biträdande forskare i kretsloppsteknik på Rise.

    – Men efterfrågan på miljövänliga bränslen ökar. Och det verkar som att det finns politisk ambition att skapa vettiga förutsättningar, säger han.

    Rise och SLU har utvecklat två tekniskt enklare system för småskalig uppgradering av biogas. Dels anrikning av metan i rötkammaren genom luftning av ett cirkulerande slamdelflöde. Dels askfilter, där koldioxiden tas upp genom karbonatisering.

    I Sverige har Rise tidigare visat att det är möjligt att uppgradera biogasen genom ett askfilter och har nyligen fått pengar beviljade för att utveckla systemet mot en kommersiell produkt.

    – Vi har visat att tekniken fungerar. Det vi ska göra nu är färdigställa konceptet och produktifiera det, säger Johan Andersson på Rise.

    I Sverige har Rise tidigare visat att det är möjligt att uppgradera biogasen genom ett askfilter. Nu ska lösningen utvecklas till en kommersiell produkt.

    Relaterade artiklar

    Till toppen