Gå till innehåll
  • svg_comments atlicons_arrow svg_facebook svg_linkedin svg_mail atlicons_menu svg_playsvg_search atlicons svg_twitter atlicons_facebook_f atlicons_login dlp-lrftag
    Teknik 21 oktober

    Så mycket billigare blir körningen på el

    Eldrivna Avant finns i två modeller, E6 och den lite enklare E5:an som bygger på samma plattform. Valet av batterilösning är i grunden den största skillnaden mellan modellerna, och för många lär litiumjon-varianten vara det bästa alternativet.

    Medan E6:an är utrustat med ett modernt litiumjonbatteri är E5:an utrustad med ett lite enklare AGM-batteri, eller blybatteri som man också skulle kunna kalla det.

    Merkostnaden för AGM-batteriet är 56 000 kronor för den som föredrar eldrift framför ett flytande motorbränsle, och vill man i stället ha det energitätare litiumjonbatteriet blir merkostnaden 185 000 kronor – pengar som ska gå att köra in under maskinens livslängd sett till att både driften och underhållet blir billigare.

    – Elmaskinen är dyrare i inköp, men efter en given tidpunkt blir de billigare. Vi räknar med att den blir 30 procent billigare i slutändan, säger Nordfarms Avantspecialist, Petter Hadenius.

    Litiumbatteriet har dessutom fördelen att det kan snabbladdas på en timme med företagets egna laddare som kräver en säkring på 32 ampere. Men kan man i stället tänka sig att snabbladda på två timmar finns även en variant på 16 ampere.

    Mindre underhåll

    Bland kunderna som väljer eldrift väger i första hand arbets- och miljöaspekter tyngst. Med eldrift i drivlinan minskar både bullret och vibrationerna samtidigt som kunderna slipper avgasproblemet.

    – Risken för stillestånd är också mindre eftersom serviceintervallerna är längre på grund av att underhållet är mindre. Det gör det till en säkrare investering, rent ekonomiskt, säger Petter Hadenius.

    – Så egentligen finns det ingen anledning att inte köra på el, bortsett från risken att man kan köra slut på den. Men det är sällan som man behöver köra så länge i sträck.

    Kräver batteribyte

    Den tekniska livslängden på Avants kompaktlastare sträcker sig från 2 000 till 9 000 timmar i ytterlighetsfallen. Framför allt är det midjestyrningen och teleskoputskjutet som får ta mycket stryk. Men för den kund som tar hand om sin maskin bör det gå att komma upp i åtminstone 6 000 timmar, enligt Petter Hadenius.

    AGM-batteriet ska i sin tur klara 1 500 laddcyklar, vilket i runda slängar motsvarar ungefär 3 000 arbetstimmar. Detta kan jämföras med E6:an som ska klara 2 500 laddcyklar eller 10 000 timmar. Det innebär att E6:ans kunder inte behöver kalkylera med något batteribyte, medan många av E5:ans kunder lär få göra det.

    Den stora laddaren kostar i sin tur 55 800 kronor och är monterad i ett mobilt skåp som ska attrahera entreprenörerna. För lantbrukskunderna, som av naturliga skäl är knutna till sin fastighet, finns det ännu inget stationärt laddalternativ.

    Det ser ut som att man får betala för mycket plåt i onödan?

    – Så kan det vara. Men det är så de är konstruerade, och det är dels ur säkerhetssynpunkt och för att man ska slippa att ha två versioner av varje laddare. Funktionen gör även att man kan göra jobb på andra ställen, även om jag köper det du säger, säger Petter Hadenius.

    Relaterade artiklar

    Till toppen